اخبار
۱۴۰۲/۱۱/۱۱         
مثلث مرزی استان بزرگترین فرصت برای توسعه آذربایجان غربی است/۳۸درصد طلای کشور در استان استخراج می شود/
عوامل مختلفی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل است

🔹 استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مثلث مرزی بزرگترین فرصت برای توسعه‌ی استان است گفت: آذربایجان غربی با برخورداری از پایانه های مرزی متعدد،دروازه ایران به اروپا و دروازه ترکیه به آسیای میانه است. 

🔹به گزارش روابط عمومی خانه مطبوعات و رسانه های استان، محمد صادق معتمدیان شب گذشته در گفت و گوی صمیمی با خبرنگاران که بیش از سه ساعت به طول انجامید بیان کرد:تحول گرایی یکی از ویژگی های بارز دولت سیزدهم بوده و برای رسیدن به اهداف بلندمدت و شتاب بخشیدن به اقدامات توسعه ای استان، نیازمند شناسایی مسیرهای میان بر و تدوین برنامه اجرایی دقیق هستیم.

🔹استاندار آذربایجان غربی به نعمت های خدادادی و ظرفیت های فراوان استان  اشاره کرده و افزود: آذربایجان غربی استانی محروم نبوده و دارای امکانات و شرایط ویژه ای در حوزه های مختلف است که می کوشیم از این پتانسیل ها به شکلی شایسته برای توسعه استان بهره ببریم.

🔹معتمدیان همچنین مرزها را بزرگترین فرصت برای توسعه آذربایجان غربی معرفی کرده و یادآور شد: دو کریدور اصلی ترانزیتی بین المللی از این استان عبور کرده و آذربایجان غربی با برخورداری از پایانه های بین المللی متعدد، دروازه ایران به اروپا و دروازه ترکیه به آسیای میانه می باشد و در این راستا مطالعات برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه را آغاز خواهیم کرد.

🔹وی در ادامه با تاکید بر نقش آفرینی آذربایجان غربی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با ترکیه، افزود: با توسعه پایانه های مرزی استان چون سرو، رازی و بازرگان و بازگشایی مرزهای جدید، می توان روابط تجاری با ترکیه را افزایش داده و به آبهای آزاد و بازارهای منطقه و اروپا راه یافت.

🔹استاندار آذربایجان غربی به تکمیل کریدورهای ترانزیتی عبوری از استان نیز اشاره کرده و اظهار داشت: تنها مسیر ریلی ایران به اروپا از آذربایجان غربی عبور کرده و با تکمیل خطوط ریلی تجاری و حمل کالا از جنوب کشور به استان، در کنار کاهش هزینه حمل و نقل و نرخ تمام شده کالا، زمینه برای رونق تجارت ریلی تا مدیترانه و اروپا فراهم خواهد شد.

🔹معتمدیان همچنین توسعه محور ارومیه - سرو را در ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل و رونق تجارت در این مرز موثر دانسته و افزود: تجارت بین الملل پیشران توسعه آذربایجان غربی بوده و با ایجاد یک پایانه و یک بازارچه برای تک تک معابر مرزی استان، رونق اشتغال و توسعه منطقه را شاهد خواهیم بود.

🔹وی در ادامه با تاکید بر فعال سازی مرزهای جدید و صادرات محور شدن پایانه های مرزی استان، اضافه کرد: حجم صادرات از پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر، سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید که از مجموع صادرات کشورمان به ۲۷ کشور اروپایی بیشتر بود.

🔹ایجاد سه بازارچه مرزی جدید در آذربایجان غربی

🔹استاندار آذربایجان غربی به اهمیت توسعه روابط با کشورهای همسایه نیز اشاره کرده و افزود: با پیگیری های داخلی و رایزنی با کشورهای همسایه، مقدمات ایجاد بازارچه های مرزی در شهرهایی چون اشنویه و چالدران فراهم شده و در کنار توسعه مرز رازی خوی، بازگشایی پایانه مرزی کوزه رش سلماس در دستور کار قرار گرفته است.

🔹معتمدیان همچنین با بیان اینکه معدن یکی دیگر از پیشران های توسعه آذربایجان غربی است، تصریح کرد: با توجه به شناسایی ۵١ نوع ماده معدنی در استان، در سه گام مطالعات زمین شناسی هوایی، جذب سرمایه گذار برای استخراج و فرآوری مواد معدنی، توسعه معادن استان را پیش می بریم.

🔹وی در ادامه با اشاره به استخراج ٣٨ درصد از طلای کشور در شهرستان تکاب، افزود: با شناسایی ظرفیت های جدید معدنی، زمینه برای سرمایه گذاری هلدینگ های بزرگ کشور در حوزه استخراج محصولات معدنی چون تیتانیوم، اورانیوم، طلا و ... در آذربایجان غربی فراهم شده است.

🔹تحقق ۱۰۵ درصدی ایجاد اشتغال در آذربایجان غربی
وی با اشاره به تحقق ۱۱۰ درصدی ایجاد اشتغال در استان طی سال گذشته افزود: تا دی ماه امسال شاهد تحقق ۱۰۵ درصدی ایجاد اشتغال در استان بودیم. 

🔹استاندار با اشاره به کاهش ۴.۷ درصدی نرخ بیکاری طی ۲ سال گذشته در استان، گفت: آذربایجان غربی رتبه اول کاهش نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال را کسب کرده است.
عوامل مختلفی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل است

🔹معتمدیان با اشاره به اینکه وضعیت فعلی دریاچه ارومیه حاصل فرایندی ۴۰ ساله است، افزود: عوامل انسانی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارشها در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه تاثیرگذار است. 

🔹وی با بیان اینکه بارشها در استان کاهش یافته و ۶۳ درصد ذخایر برفی استان نیز کاهش یافته است، گفت: توسعه باغات و اراضی از جمله عوامل خشکی دریاچه ارومیه است؛ ۵۸ هزار هکتار باغات سیب در استان وجود دارد و ۵۰ درصد باغات بالای ۳۰ سال عمر دارند که ضایعات میوه سیب، ناشی از این باغات مسن است.

🔹معتمدیان با بیان اینکه کارهای سخت افزاری برای دریاچه ارومیه از جمله اتمام پروژه کانی سیب، سد چپرآباد، سد سیلوه در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه انجام شده، گفت: برنامه ریزی شده برای سال آینده، اقدامات نرم افزاری در حوزه احیای دریاچه ارومیه آغاز شود.  

🔹استاندار آذربایجان غربی گفت: در راستای پروژه های احیای دریاچه ارومیه و ساماندهی وضعیت آب استان فقط بیش از ۶٠٠٠ میلیارد تومان برای دو پروژه آبرسانی زاب و ارس هزینه شده است. 

🔹استاندار به اغتشاشات سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت:کانون تجمعات اغتشاشات سال گذشته در ارومیه، محلات کم برخوردار ارومیه نظیر بالو,اسلام آباد،بادکی و .....غیره بود این افراد احساس شهروند درجه سه بودن می کردند.

🔹وی افزود: با بررسی های صورت گرفته متاسفانه این مناطق فاقد فاضلاب شهری بوده در تابستان نیز با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

🔹معتمدیان اضافه کرد: با برگزاری شنبه های محرومیت زدایی و با بازدید های میدانی از مناطق کم برخوردار ارومیه در صدد هستیم کمبودها و کاستی های این مناطق را جبران کنیم.

🔹استاندار آذربایجان غربی در خاتمه با هشدار به مدیران کل ادارات استان گفت:۲مدیر کل به علت عدم اجرای مصوبات سفر شهرستان‌ها عزل شدند و سه مدیرکل دیگر نیز در لیست سیاه قرار دارند.

✅ خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا