اخبار
۱۴۰۲/۱۰/۲۵          مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی: ارتقای جایگاه خانه مطبوعات ضروری است

اعضای هیئت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار نای قلم، در ابتدای این نشست رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: انتخابات هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های ۲۰ استان کشور به صورت هم‌زمان در روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه برگزار شد.

خدیجه رستمی‌نژاد اظهار کرد: در این انتخابات كه 24 نفر برای عضویت در هیات مدیره و انتخاب به عنوان بازرس نامزد شده بودند، 159 نفر از مجموع ١٨٨ عضو اصلی خانه مطبوعات شركت كردند و بر این اساس، مشاركت 84.06 درصدی اعضای خانه مطبوعات در انتخابات رقم خورد.

وی افزود: بر اساس مواد اساسنامه، هیئت مدیره خانه‌های مطبوعات و رسانه‌ها به مدت سه سال و بازرسان به مدت یکسال انتخاب شدند.

رستمی‌نژاد اضافه کرد: هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌ها هفت نفر شامل 2 نفر از مدیران مسئول نشریات استان، سه نفر از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های استان، یك نفر از مسئولان نمایندگی‌ها و سرپرستی روزنامه‌های سراسری و یك نفر از مسئولان خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

قانون‌گرايي؛ اولويت كار خانه مطبوعات و رسانه‌های استان

سپس رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی به ایراد سخن پرداخت.

یوسف پیربوداقی گفت: هيات مديره قبلی خانه مطبوعات و رسانه‌های استان از ابتداي كار بحث قانون‌گرايي و فراهم آوردن مشاركت تمام اعضا براي بالا بردن جايگاه خانه مطبوعات را در اولويت كار خود قرار داد.

وی با اشاره به مشارکت حداکثری اعضای خانه مطبوعات در انتخابات، گفت: این کنشگری و احساس وظیفه تک تک اعضا نشان‌دهنده آن است که اعضا خود را در قبال آینده این خانه مسؤول می‌دانند.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های استان با اشاره به اینکه در هر کار گروهی، صنفی و تشکیلاتی نیاز به همدلی، مشارکت و ارائه راهکار داریم، افزود: بدیهی است که خرد جمعی جواب‌ می‌دهد و در حرکت خانه مطبوعات به سوی موفقیت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی بر لزوم هم‌افزايي مبتني بر قانون ميان خانه مطبوعات و سایر تشکل‌های رسانه‌ای تاکید کرد و ادامه داد: خانه مطبوعات تنها تشکل رسانه‌ای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از فعالیت قانونمند سایر تشکل‌های صنفی نیز استقبال می‌کند چراکه تعامل تشکل‌های صنفی می‌تواند در رفع مشکلات رسانه‌ای موثر باشد.

 

کاهش فرایند لمپنیسم‌گرایی در عرصه رسانه

این فعال رسانه‌ای با اشاره به کاهش فرایند لمپنیسم‌گرایی در عرصه رسانه، بیان کرد: خانه مطبوعات و رسانه‌های استان تلاش می‌کند با پرهیز از هرگونه حاشیه‌روی و بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای در راستای احقاق حقوق رسانه‌ها و اصحاب رسانه تلاش جدی داشته باشد چراکه ثمره آن برای کل جامعه خواهد بود.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های استان متذکر شد: لازمه دوری از کنش غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی حمایت و تقویت فعالان رسانه‌ای واقعی با روش‌های قانونی است.

وی با تاکید به اینکه اجازه نمی‌دهیم خانه مطبوعات و رسانه‌های استان وارد بازی‌های مختلف سیاسی و جناحی شود، توضیح داد: تشکل صنفی همچون خانه مطبوعات که متشکل از اعضا و افرادی با نگرش‌ها و تفکرات مختلف هستند، نباید وارد نگاه سیاسی شود اما در عین حال نقش موثری در پدیده‏‌های سیاسی، مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و آگاهی‌بخشی مردم برعهده دارد.

پیربوداقی یادآورشد: خانه مطبوعات در آستانه انتخابات تلاش می‌کند با بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی نسبت به محتوابخشی به مسایل خبری و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم تلاش جدی‌تری داشته باشد.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های استان همچنین به اهمیت ساماندهی در چارچوب اساسنامه خانه مطبوعات و رسانه‌های استان و افزایش آمار فعالان رسانه‌ای برای عضویت در خانه مطبوعات تاكید كرد.

وي ابراز اميدواري كرد كه با حمايت‌هاي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، خانه مطبوعات بتواند نمایشگاه و جشنواره‌های موضوعی را برگزار كند.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان نیز در این دیدار گفت: هيئت مديره تمام تلاش خود را براي اعتلاي جايگاه خانه مطبوعات انجام می‌دهد اما اين امر يك واقعيت است كه بدون مشاركت اعضا وضعيت مطلوب امكان‌پذير نيست.

نقش اعضا در رسیدن به اهداف خانه مطبوعات و رسانه‌های استان

اکبر بابایی افزود: میزان مشارکت در انتخاباتی که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شاخص مطلوبی است و نشان می‌دهد که اعضاء این خانه نسبت به این تشکل صنفی حساسیت دارند و می‌توانند خانه را در رسیدن به اهدافش کمک کنند.

وی از همراهی‌های آن اداره کل در حرکت‌های فرهنگی مطبوعاتی صورت گرفته قدردانی و برخی از مطالبات در حوزه خدماتی، اعتباری و عمرانی را مطرح کرد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قول مساعد داد.

تلاش برای رفع موانع موجود

معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست گفت: خانه مطبوعات باید کنار ما قرار بگیرد تا بتوانیم تاثیر بیشتری در حوزه رسانه بگذاریم.

پیروز قادری، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همواره نسبت به مشکلات فعالان رسانه‌ای دغدغه‌مند است و در تلاش هستیم تا با جدیت تمام موانع موجود را رفع کنیم، چه بسا فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته است.

حمایت جدی از خانه مطبوعات و رسانه‌های استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در ادامه این نشست گفت: خانه مطبوعات و رسانه‌های استان بازوی مشورتی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حوزه مطبوعات است كه از آن حمایت جدی خواهیم داشت.

علیرضا نوروزی با تاکید به اینکه ارتقای جایگاه خانه مطبوعات ضروری است، اظهار کرد: خانه مطبوعات با عملکرد خود می‌تواند جایگاه و منزلتش را تقویت کند.

وی رمز موفقیت خانه مطبوعات را در ایجاد همبستگی و تداوم آن عنوان و تاکید کرد: اگر فعالیت‌های خانه مطبوعات با همدلی پیگیری شود، ارتقاء جایگاه این خانه در بین جامعه هدف و مسئولان را درپی دارد و دستیابی به اهداف فعالان این حوزه با سرعت و كیفیت بهتری محقق می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: اعضای خانه مطبوعات و رسانه‌های استان باید بیش از گذشته برای جلب مشاركت و همراهی تمام فعالان عرصه مطبوعات استان برای رسیدن به اهداف متعالی و ماموریت‌های محوله اقدام كنند.

نوروزی اظهار کرد: نقش خانه مطبوعات و رسانه‌های استان تولید محتوای دقیق و درست است که می‌تواند به تثبیت این جایگاه کمک کند.

ضرورت تولید محتواها در آستانه انتخابات

 وی در ادامه به در پیش بودن انتخابات به‌عنوان مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی در کشور اشاره و اضافه کرد: تولید محتواهای رسانه‌ای در راستای نشاط‌افزایی سیاسی در جامعه به‌منظور افزایش مشارکت در انتخابات، اهمیت این رویداد مهم را دوچندان می‌کند.

نوروزی گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها، در شرایط کنونی که دشمنان و جریان‌ها و رسانه‌های مخالف با نظام اسلامی با توطئه‌های گوناگون درصدد ناامید کردن مردم و کاهش مشارکت حداکثری هستند، با حضور فعال در میدان اجازه کارشکنی به آنها را ندهند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به انتخاب دو بانوی فعال رسانه‌ای به عنوان بازرسان خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گفت: هر جا به بانوان اعتماد کرده‌ایم به نتایج خوبی رسیده‌ایم، بانوان در پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت در عرصه‌های مختلف توانمندی خود را نشان داده‌اند و می‌توان در سپردن کارهای مهم به آنها اعتماد کرد.

در عصر حاضر رسانه‌ها نقش محوری در تحولات سیاسی، فرهنگی و ... و افشاگری‌ نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی برعهده دارند و ابزاری قدرتمند در راستای آگاه‌سازی شهروندان در مورد سیاست‌های دولت قلمداد می‌شوند که همین امر نیاز فعالان عرصه رسانه و خبر را به خانه‌ای امن برای پرداختن به مسائل و مشکلاتشان چند برابر می‌کند.

 

از این رو خانه مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان تنها مرجع رسمی، قانونی و نماینده مطبوعات و رسانه‌ها با رویکرد حل مسائل و مشکلات اصحاب رسانه تشکیل شده است و نمی‌توان وجاهت و اعتبار این تشکل صنفی را به عنوان تنها تشکل فراگیر رسانه‌ای و مطبوعاتی نادیده گرفت.

در واقع این نهاد، پایگاهی برای پیگیری مطالبات و دغدغه‌های فعالان رسانه‌ای است که به موجب اساسنامه موجود اهدافی چون کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات و رسانه‌های محلی که خود متضمن تقویت نقش مطبوعات و رسانه‌های کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاعرسانی است را به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد نکته کلیدی در تحقق اهداف و مطالبات و راه فائق آمدن بر مشکلات این قشر، تحول جهش‌آفرین و رو به جلو در این تشکل صنفی است، تحولی که نیازمند نوآفرینی، تهور، از جنس رسانه بودن و توانایی تطبیق با شرایط جدید حوزه رسانه است که امید می‌رود خانه مطبوعات و رسانه‌های استان در این دوره نیز نقش پررنگ‌تری را به ارمغان آورد."

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا