اخبار
۱۴۰۲/۰۵/۲۴          خبرنگاران در جامعه امیدآفرین باشند

شهردار ارومیه:

خبرنگاران در جامعه امیدآفرین باشند

مراسم بزرگداشت روز خبرنگار به همت شهرداری ارومیه روز شنبه 21 مرداد 1402 برگزار شد.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی به معضلی به نام شهروندخبرنگار در عرصه اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: شهروند خبرنگار، نوعی خبرنگاری است که توسط افرادی که روزنامه‌نگار حرفه‌ای نیستند، انجام می‌شود و آنها با استفاده از وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی اطلاعات را منتشر می‌کنند.

یوسف پیربوداقی اظهار کرد: اگر قرار باشد در عرصه پیام‌رسانی و اطلاع‌رسانی به شهروندخبرنگار اتکا کنیم، خبرنگار در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟

وی افزود: در مباحث ارتباطات و روزنامه‌نگاری هر شهروندخبرنگار الزاما خبرنگار نیست اما هر خبرنگاری می‌تواند شهروندخبرنگار باشد.

پیربوداقی اذعان کرد: خبرنگاران راوی دست اول‌ در بسیاری اتفاقات هستند اما نباید ‌بر شهروند خبرنگاری اتکا کنیم چرا که این موضوع درصورت آسیب شناسی بسیار چالش برانگیز است.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی، جایگزینی پدیده شهروند خبرنگاری جای روزنامه‌نگاری را بسیار نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: پدیده شهروندخبرنگاری، ضمن اینکه وجه مثبت دارد و آگاهی و حساسیت مردم را بالا می‌برد در عین حال وجه منفی آن از نگاه دکتر فرقانی آن است که شهروندخبرنگاران، به هنجارها و ارزشهای روزنامهنگاری پایبند نیستند و چه بسا اصلا هیچ شناختی از این هنجارها و ارزشها ندارند.

پیربوداقی اضافه کرد: در روزنامهنگاری حرفهای، تأکید بر آن است که روزنامهنگار باید از صحت اطلاعات مطمئن باشد، نسبت به آنچه منتشر میکند امانتدار و همچنین پاسخگو باشد، اخلاق حرفهای را رعایت کند، به این معنی که به کسی توهین نکند، تهمت و افترا نزند، حریم خصوصی دیگران را در نظر داشته باشد و اطلاعات و عقاید را تحریف نکند به اصول خبرنویسی پایبند باشد این ارزشها باید دغدغه اصلی هر روزنامهنگاری باشند که ممکن است در شهروندخبرنگار رعایت نشوند.

وی به سه دوره خبرنویسی خطی، خبرنویسی محتوایی یا سطحی و خبرنویسی کیفی اشاره و تصریح کرد: شهروندخبرنگاری یادآور دوران خطی است که به جزئیات پرداخت نمی‌شود و اخبار در قالب یک اتفاق منتشر می‌شوند.

پیربوداقی متذکر شد: اگر شهروند خبرنگاری ادامه دار باشد در جامعه دچار مشکلات اجتماعی خواهیم بود و اگر آسیب شناسی و علت یابی نشود مسلما جامعه را در تحلیل درست مسایل و مطالب با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امروز با یک وظیفه سنگین‌تری مواجه هستیم و خبرنگاران باید فضا را مدیریت و واکاوی کنند و دوران کیفی به منصه ظهور برسد.

*خبرنگاران مدیران شهری را به چالش بکشند

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه هم گفت: با توجه به رسالت و وظیفه خبرنگاران، آنها باید با اطلاع رسانی شفاف و تحلیل مطالبات مردمی مدیران شهری را به چالش بکشند تا وضعیت موجود به سمت متعالی حرکت کند.

نقی کریمی اظهار کرد: فعالان عرصه خبر و رسانه ضمن انتقاد از مدیریت شهری باید با نیت الهی، عدالت را نیز رعایت کنند.

وی متذکر شد: ضعف اساسی شورا بر سر ارتباط این مجموعه با رسانه ها است که بزودی این ضعف رفع می‌شود.

وی در عین حال از انتقادات غیرشفاف و نادرست از مدیریت شهری گلایه و اضافه کرد: در حالی برخی از اصحاب رسانه از مدیریت شهری انتقاد نادرست می‌کنند که اعضای شورای شهر به صورت شبانه روز درگیر مطالبات مردم و حل مشکلات مردمی هستند.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه حوزه کاری شورای اسلامی شهر را سنگین دانست و گفت: ماموریت سنگینی بر عهده شورای شهر گذاشته شده و درصدد هستیم تا مطالبات مردمی را ضمن پاسخگویی، عملیاتی کنیم.

کریمی از آغاز تدوین برنامه توسعه پنج ساله ارومیه در مرکز پژوهش‌ها خبر داد و تصریح کرد: این برنامه جزو مصوبات شورای اسلامی شهر ارومیه است، مصوبات شورای شهر با توجه به مطالبات مردمی ارائه می‌شود و شهرداری مکلف به اجرای آنها است.

*رسالت خبرنگاری با مسولیت اجتماعی عجین شده است

شهردار ارومیه نیز گفت: خبرنگاری یکی از شغل‌های پر چالش و مقدس است که با داشتن جایگاه ویژه در جامعه با مسولیت اجتماعی عجین شده است.

حسین مهدی‌زاده اظهار کرد: شهادت یک وجه بسیار بالار و مقدسی است که صاحب چهره خبری نیز است و شهید صارمی از شهید راه رسانه از خبرگزاری جمهوری اسلامی سرآمد است.

وی با اشاره به دیگر مولفه‌های مهم بودن شغل خبرنگاری گفت: جامعه خبرنگاری از طریق نقدهای منصفانه و جریان‌سازی مثبت نقش مهمی در امیدآفرینی دارند.

شهردار ارومیه ماهیت و رسالت خبرنگاری یک ماهیت مقدسی است که مباحث اجتماعی را در جهت پاسخ دهی به مطالبات مردمی و در ارتباطی دو سویه ایجاد می‌کند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه خبرنگاران رسالت مهمی در پیشبرد احکام حاکمیت دارند و نمود جامعه مدنی هستند، ادامه داد: این رسالت و حرفه در یک کشوری است که مزین به واژه اسلام و در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و از این رو ماهیت خبرنگاری را دوچندان و مهم می‌کند.

وی نکته مشترک مدیریت شهری با شغل اصحاب رسانه را در مسولیت اجتماعی دانست و اذعان کرد: فلسفه ایجاد شهرداری‌ها در کل دنیا پاسخگویی به نیازهای شهروندان و مطالبات جامعه در ‌حوزه‌های اجتماعی، زیست محیطی و شهری است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه هر ۲ شغل یک مسولیت مشترک درحوزه شهری و جامعه دارند افزود: سرمایه اجتماعی، آگاهی، مشارکت اجتماعی و اعتماد مردم از واژه‌هایی‌است که رسانه می‌تواند نقش کلیدی ابراز آن در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه رسالت خبرنگاری با مسولیت اجتماعی عجین شده است افزود: رسانه‌ها جزو ارکان مهم یک حاکمیت هستند که می‌توانند در تمامی حوزه ها تاثیرگذار باشند و از این رو خبرنگاری جایگاهی مهم در ارکان اجتماعی جامعه دارد.

وی افزود: رسانه‌ها با نشان داد اخبار امید آفرین موجب بالا رفتن اعتماد مردمی می‌شوند که از این رو موجب گسترش، پیشرفت و توسعه جامعه و شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم، رسانه را واسط و کاتالیزور بین خود و مدیران می‌دانند افزود: نقدهای منصافانه رسانه‌ها می‌تواند یک حرکت توسعه بخش ایجاد کند و انتظارمان از رسانه‌ها، اطلاع رسانی شفاف و عدالت محور است.

شهردار ارومیه با اشاره به اینکه به زودی شاهد افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های مهر در سطح شهر خواهیم بود، تصریح کرد: تاکنون ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت ریزی و لکه گیری در سطح شهر ارومیه انجام و تا پایان فصل عمرانی پیش بینی می شود بیش از یک میلیون کیلومتر آسفالت ریزی انجام شود.

مهدی‌زاده افزود: ۱.۸ کیلومتر از کمربندی دوم ارومیه آماده آسفالت ریزی است.

وی با اشاره به اینکه قسمت B۱و B۴ پل آذربایجان تا پایان آبان سال جاری به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: طرح پارک با هدف روان سازی ترافیک به مساحت ۲۵۰هکتار در ضلع جنوبی شهر مراحل پایانی تصویب خود را طی می کند.

مهدی‌زاده ادامه داد: میزان نقدینگی شهرداری در ماه ۱۲۱ میلیارد تومان است که ۹۷میلیارد تومان صرف حقوق و مزایای پرسنل می شود.

در این مراسم از خبرنگاران مدیریت شهری تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی

 



دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا