اخبار
۱۴۰۱/۱۲/۲۳          اولین همایش ملی نظامی‌شناسی آغاز به کار کرد

اولین همایش ملی نظامی‌شناسی امروز در ارومیه آغاز به کار کرد.

همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است.

بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی،  باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ی نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی از محورهای این همایش است.

دو پنل تخصصی از صبح تا ظهر در حال برگزاری است و بعد از ظهر نیز مراسم اختتامیه با حضور مسوولان کشوری و استانی، دانشجویان و پژوهشگران برگزار می‌شود.

مقالات پذیرفته شده در سه بخش ارایه شفاهی، پوستر و برخی نیز چاپ در مجموعه مقالات است، که از 24 مقاله پذیرفته شده، 15 مقاله جهت ارائه به صورت شفاهی و 9 مقاله به صورت پوستر است.

حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است.

وی در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سرآمدان ادب فارسی ‌است. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

نظامی، «مخزن الاسرار»، نخستین اثرش، را در جوانی سرود. او از شاعرانی است که تأثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.

نظامی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا