اخبار
۱۴۰۱/۱۲/۲۱          پوستر همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران در ارومیه رونمایی شد

پوستر همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پیروز قادری معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس مکرم معاون دانشجویی و فرهنگی، حجت قلی‌زاده، معاون آموزشی و فرهاد عبدزاده، مدیر پژوهش و کارآفرینی موسسه آموزش عالی آفاق و پرویز اشرافی، مسوول دبیرخانه اجرایی همایش در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران، رونمایی شد.

حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است؛ او در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سردمداران ادب فارسی ‌است.

معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی گنجوی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

نظامی گنجوی، نخستین اثر خود یعنی «مخزن الاسرار» را در جوانی سرود؛ او از شاعرانی است که تاثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.

وی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا