اخبار
۱۴۰۰/۰۶/۳۱          آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: مردمی بودن ویژگی ممتاز و برجسته استاد شهریار بود و اشعارش بیانگر سادگی،آداب و رسوم گذشته است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی افزود: استاد شهریار  با زبان شعر زندگی ساده و بی‌آلایش گذشتگان را به تصویر کشید و جامعه امروز را با گذشته متصل کرد.

وی اظهار داشت: شاهکار فاخر او «منظومه حیدربابا» زبیاترین جلوه از سادگی‌ها و فرهنگ مردم این سرزمین است و همین مجموعه ارزشمند شهریار را بر قلب‌ها حاکم کرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به ویژگی دیگر اشعار شهریار اشاره کرد و گفت: شهریار با شعر خود فرهنگ ملی و دینی و ارزش‌های ملی را به تصویر کشید و جاودانه کرد و می‌توان گفت اشعار شهریار تبلور فرهنگ ملی دینی ملت ایران است.
وی افزود: مردمی بودن اشعار شهریار باعث جاودانگی اشعار او شد و با گذشت زمان شعر شهریار صیقل یافت.

 
سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال ۱۲۸۵ شمسی در یکی از روستاهای تبریز متولد شد؛ ذوق شاعری از اوان کودکی در وی نمایان شد و او در ۱۳ سالگی شعرهایش را با تخلص «بهجت» در مجله ادب به چاپ رساند.
شهریار بعدها با تفال (فال گرفتن) از دیوان حافظ تخلص «شهریار» را برگزید و در نهایت نامش با این تخلص در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شد.
دفتر شعر او در سال ۱۳۰۸ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر شد.
شهریار از معدود شاعرانی است که به ۲ زبان ترکی و فارسی سروده‌های درخشانی دارد و سرودن مجموعه «حیدربابا» یکی از مهمترین عواملی بود که باعث جهانی شدن این چهره برجسته ادبی ایران شد.
سیدمحمد حسین بهجت تبریزی (شهریار) روز ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ شمسی به علت بیماری در بیمارستان مهر تهران دعوت حق را لبیک گفت.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا