اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۲۳          سنجه های انتخابات (بخش هفدهم)

به قلم دکتر ناصر خدایاری

 

 نامزدهای پوششی، روکشی، کوششی و رویشی

بی توجهی یا کم توجهی به توسعه سیاسی و به تبع آن ضعف ساماندهی مشارکت سیاسی و اجتماعی در چارچوب احزاب و تشکل های سیاسی ذهنیت هایی را نسبت به چگونگی و مقاصد نامزدها در ورود به عرصه مبارزات اجتماعی و انتخابات بوجود آورده است؛

۱. نامزدهایی که طرف اصلی رقابت هستند.

۲. نامزدهایی که به منظور دفاع از عملکرد دولت مستقر پا به عرصه رقابت گذاشته اند.

۳. نامزدهایی که به منظور حمایت از یکی از رقبای اصلی وارد صحنه ی رقابت شده اند.

اعلام رقبای اصلی و فرعی، و نوع نقش پوششی و روکشی و کوششی هر یک از نامزدها، تابع امکان موفقیت و شانس پیروزی اطراف انتخاب بوده و این چیزی است که علیرغم اعلام اولیه، در هفته منتهی به انتخابات و پس از نظر سنجی های نسبتا دقیق مشخص می شود.

اما نامزدهایی که در این میان بسیار مهم و تعیین کننده می نمایند، نامزد های کوششی هستند که ممکن است   ساپورت تبلیغاتی و مناظره ای  ضعیف و ناکارآمد نامزدهای پوششی از آنها نه تنها موجب تقویت موقعیت انتخاباتیشان نگردد، بلکه بعضا  و ناخواسته برخی از کم داشت های نامزد مورد حمایت را برملا کند.

همین گونه است نامزدهای روکشی که ممکن است در اثر ضعف استدلال و اقامه براهین در عرصه مناظره، هم خود و هم دولت موضوع حمایت خود را ناخواسته تخریب و تضعیف کنند.

در حقیقت نامزد کوششی، نامزدی است که روی هیچ یک از نامزدهای پوششی نمی تواند به صورت جدی حساب باز بکند. اولا، معلوم نیست که آن نامزدها واقعا پوششی باشند؛ چرا که ممکن است پوششی ها اوضاع را سبک و سنگین می کنند و مترصد شرایط هستند ثانیا، نامزدهای پوششی زمانی می توانند در حمایت از نامزد موضوع حمایت موثر عمل نمایند که از نظر داشته ی اطلاعاتی، پایگاه اجتماعی و قدرت مکالمه و محاوره در ردیف نامزد موضوع حمایت باشند یا در مقایسه خیلی پایین تر نباشند.

نامزد کوششی، نامزدی است که در این رقابت باید خودش به فکر خودش باشد؛ چرا که در کفه ای از ترازوی رقابت قرار گرفته است که افزون بر وزن سیاسی و فرهنگی خود خود، وزن چند نفر دیگر از همسویان را به کفه خود افزوده است و معلوم نیست این امر، در نهایت، و با توجه به روانشناسی اجتماعی ایرانیان و توسل به مظلوم نمایی و ... کفه را به نفع کفه کم وزن تغییر ندهد.

ناکامی و کامیابی کاندیداهای روکشی هم خیلی مهم و می تواند نتایج مهمی را بدنبال داشته باشد؛ از سویی، تکرار موفقیت و کسب پیروزی، برد اجتماعی آنها را افزایش داده و اقبال عمومی پیروزی ساز، برخی از اتهامات وارده بر دولت مستقر را تبرئه خواهد نمود و از سویی دیگر، ناکامی مبارزاتی، تاثیر سوء و شکننده ای نسبت به آنها  در افکار عمومی خواهد داشت.

در نهایت مدار و محور رقابت، نه نامزدهای پوششی هستند و نه نامزدهای روکشی، بلکه نامزدهای موضوع حمایت نامزدهای پوششی بوده و بار سنگین مبارزه بر دوش آنهاست.

مطلب دیگر اینکه ممکن است برخی دفاعیات پوششی نامزدهای پوششی، باب طبع نامزد موضوع حمایت پوششی ها نباشد، ولی لازم به یادآوری است؛ عمده رویکرد و موضع گیری نامزدهای پوششی در اصل متوجه نامزد موضوع حمایت خواهد بود.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا