اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۲۳          سنجه های انتخابات (بخش شانزدهم)

به قلم دکتر ناصر خدایاری

  انتخاب اصلح

مشارکت سیاسی از یک منظر به مشارکت فعال و منفعل تقسیم می شود. مشارکت فعال یعنی مشارکت آگاهانه و مشارکت منفعل یعنی مشارکتی که فرد به تبعیت از دیگر کنشگران دست به مشارکت سیاسی   می زند. از جلوه های بارز مشارکت فعال، انتخاب اصلح است.

درواقع انتخاب اصلح نوعی مشارکت کیفی و آگاهانه در میان انواع انتخاب های زیر است:

۱. انتخاب طبیعی

۲. انتخاب صالح ( صالح وصفی  ناپایدار است).

۳. انتخاب اصلح( صفت تفضیلی است).

۴. انتخاب صالح ترین( صفت عالی).

انتخاب اصلح چیست؟ و چگونه اتفاق می افتد؟ انتخاب اصلح یا انتخاب صالح ترین فرد از میان هفت نفر نامزد ریاست جمهوری و انتخاب افرادی در این پایه در شوراهای شهری و روستایی، بستگی به جمعیت آن شهر دارد و تکلیف در روستاها هم مشخص است.

نامزدی که کلکسیونی از خصوصیات مورد نظر رهبری انقلاب اسلامی را داشته باشد او نامزد اصلح است:

۱. مدیر و با کفایت باشد ۲. با ایمان باشد۳. عدالتخواه و ضد فساد باشد۴. انقلابی و جهادی باشد۵. مردمی باشد۶. به توان داخلی ایمان باور داشته باشد ۷. معتقد به جوانان باشد ۸. به بهبود اوضاع امید داشته باشد.

اما فلسفه وجود این اوصاف در یک نامزد چیست؟ شاید پاسخ آن را بتوان در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام ص یافت:" ان احب الناس عندالله انفعهم للناس"؛ همانا محبوبترین مردم نزد پروردگار کسی است که نافع ترین مردم نسبت به دیگران باشد.

مدیر باشد، با کفایت باشد، با ایمان، عدالتخواه و ضد فساد و ... باشد، یعنی بتواند سود بیشتری به مردم برساند. پس اصلح یعنی مدیر و با کفایت و منظور از آن یعنی کسی که بتواند زیر مجموعه خود را به نحو احسن اداره و رضایت نسبی آنان را کسب کند. به فکر میز و پست و منصب خود نباشد. با کفایت باشد یعنی وجودش در راس یک قوه برای جامعه هدف آن کافی باشد. در مجموع یعنی نافع به حال ۸۴ میلیون نفر باشد.

با ایمان باشد یعنی به اینکه خدمتگزار مردم است مومن باشد، دلسوز و خیر خواه مردم باشد، وقت خود را وقف مردم کرده باشد، به حل امور مادی و معنوی مردم اهتمام داشته باشد و مصداق فرمایش پیامبر ص باشد که "هر کسی شب را به صبح رساند در حالیکه به فکر جامعه اسلامی نباشد مسلمان نیست‌".

عدالتخواه باشد، حتی عدالتی بالاتر از عدالت اجتماعی و عدالت توزیعی،  ضد فساد هم باشد اعم از فساد موردی و فساد سیستماتیک. به عدالت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حقوقی و قضایی نیز ملتفت باشد.

انقلابی و جهادی باشد، یعنی برای ارائه خدمت به مردم، بوروکراسی و پروتکل های اداری روانی را راه بیندازد و از دانش و انرژی و زمان خود، استفاده حداکثری به نفع مردمش بکند.

معتقد به توانمندی های داخلی باشد و ضمن استفاده از مزیت های بین المللی، تکیه گاه اصلی خود را در جهت توسعه ملی، ظرفیت های داخلی قرار دهد و درواقع اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون زا، برون نگر، مردمی، علمی و عدالت را محور عمل خود قرار دهد.

معتقد به جوانان باشد، یعنی به اینکه جوانان این انقلاب را بوجود آورده، به این نقطه رسانده اند و ادامه آن نیز بی حضور و نقش جوانان شدنی نیست. جوان موتور محرکه جامعه ماست؛ البته اگر نظام تربیتی جامعه ما در چارچوب معیارهای اصیل بجای استخدام و ایجاد اشتغال صرف برای جوانان، بتواند نیروی درونی و استعدادهای آنان را شکوفا نماید.

امید داشته باشد، یعنی بر این باور باشد که جامعه اسلامی، جامعه ای است که باید  امروزش بهتر از دیروز  باشد و الا مغبون است. رئیس جمهور آینده و اعضای شوراها باید این منطق فکری را با تمام وجود درک کرده باشند و نسبت به آینده مایوس نباشند و از خود ضعف نشان ندهند و ...‌

وجود این اوصاف به مفهوم این است که رئیس جمهور و اعضای شوراها باید همواره نفع رسانی به مردم را مد نظر قرار دهند.

اصلح کیست؟ به نظر می رسد؛ بزرگترین علامت اصلاح که خلاصه اوصاف گذشته است، سودمند و مفید بودن نسبت به دیگران است. کسی که سودش نه به خود، نه به حزب خود، نه به قوم و شهر خود، نه به استان خود، بلکه به ۸۴ میلیون و در مقیاسی گسترده به کشورهای همسایه و در مقیاسی وسیع تر به نظام جهانی برسد.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا