اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۱۹          سنجه های انتخابات (بخش دوازدهم)
به قلم دکتر ناصر خدایاری فرهنگ و جای خالی آن در جریان مباحثه ها و مناظره ها؛ با نگاهی به جریان مباحث و مناظره های انتخاباتی، خلاء بحث از فرهنگ در میان انواع مباحث محسوس است. به نظر می آید علیرغم توصیه ها و تاکیداتی که در خصوص اهمیت فرهنگ می شود، و در ادبیات رهبری انقلاب از آن به هوا تعبیر شده است در جریان مبارزات حداقل تا اینجا مغفول مانده است. رویکرد عمده نامزدهای انتخاباتی اقتصاد محور است و تقریبا حول و حوش تولید، توزیع و مصرف و سیاست های پولی و مالی می چرخد. تاکیدات اینگونه و تا این حد بر اهمیت اقتصاد با توجه به کاستی هایی که امروزه در معیشت مردم احساس می شود سازنده است؛ اما گویا دو نکته مورد بی اعتتایی قرار گرفته است: ۱. چگونه انقلابی که ماهیتا فرهنگی است تا این اندازه متغیر اقتصاد در حفظ آن دخیل دانسته می شود؟ ۲. چگونه بدون تغییرات ماهوی در رویکرد و نوع نگاه جامعه به ارزش کار و منزلت کارگر و کسب حلال که مستلزم کار فرهنگی عمیق و وسیع است می توان به توسعه اقتصادی رسید؟ چرا برخی از کاندیداها آنچنان بر طبل نیازهای اقتصادی و ضرورت آن در کشور می کوبند کانه، اقتصاد یعنی نان و مسکن و آزادی متناسب با آندو را زیربنا و عناصری همچون اخلاق، دین، حقوق، سیاست و فرهنگ همه را متفرع بر آن پنداشته و روبنا می دانند. با وجود اینکه اهمیت اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و برخی در توصیف شرایط اجتماعی دوره اشغال ایران بدست مغول ها و وقوع قحطی و گرسنگی نوشته اند که صدای اذان از مناره های مساجد مدت مدیدی شنیده نمی شد با این وصف، احساس می شود که فقر فرهنگی مهلک تر از فقر مادی است و تا فقر فرهنگی حکمفرماست از گشایش مادی نیز خبری در بین نخواهد بود و این کاری نیست که حتی از عهده یک متخصص اقتصاد و از طریق اجرای چند پروژه بر بیاید. فقر معیشتی را می توان تا حدودی با توزیع بسته های معیشتی پوشش و تسکین داد؛ علاوه در این جهت، نهادهایی از قبیل کمیته امداد امام خمینی ره، بهزیستی، مساجد، خیریه ها، بسیج و افراد خیر نیز پیش بینی شده اند که در جهت رفع این مشکل دست به کار می شوند، اما برای تحدید دامنه فقر فرهنگی، هیچ ارگان و نهاد و سمنی رسمی و یا غیر رسمی وجود ندارد؛ افزون بر این، همه ما با ترسیم و تصویر فقر مادی در رسانه ها، روزبروز آن را گسترش داده و بیشتر بلد و برجسته اش می کنیم. برای ترغیب و تشویق مردم به کسب و کار و تلاش و کوشش در کشور ما نیازمند توجه به بهداشت اجتماعی و شور و نشاط و تفریحات سالم هستیم، نیاز به سینما داریم نیاز به تئاتر کده داریم، نیاز به موسیقی مورد نظر مقام معظم رهبری داریم که فرمودند: موسیقی مناسب با ذائقه است، مناسب با فطرت است در تلائم با حکمت است، سازگار با طبیعت است؛ البته نه این موسیقی موجود، و معظم له به موسیقی بتهون اشاره می کنند که پیشرفت غرب صنعتی مرهون آن بوده است یعنی فرهنگ و هنر در خدمت توسعه همه جانبه و توسعه اقتصادی معطوف به فرهنگ. نیاز به روزنامه، نیاز به کتابخانه های مملو از آثار جدید و جذاب، قرائتخانه های مدرن، متخصصان علوم کتابداری بروز، به شبکه های رادیویی و تلویزیونی متعدد و متنوع متناسب با ذوائق، نیاز به ادبیات و نظم و نثر قوی به تدوین و خوانش رمان های اثر گذار، نیاز به بر خودداری از روحیه جهادی، به وجدان جمعی، به خرد جمعی، به شایسته بینی و شایسته سالاری، نیاز به کار و روحیه انقلابی برای نجات کشور از شرایط سخت، نیاز به مسئولیت پذیری و روحیه پاسخگویی و به اندازه چند نفر کار کردن، آن هم کار اصولی و اساسی بشدت احساس می شود. نیاز به مدیریت بدون پول و نیاز به درک اینکه دوران فروختن نفت و توزیع آن بین وزارتخانه ها و راضی نگه داشتن جامعه هدف و سرپوش گذاشتن به ضعف های مدیریتی بسر آمده است! وقتی بر این اساس به مواضع نامزدها نگاه می کنیم در می یابیم که کمتر نامزدی به جبهه فرهنگ ورود پیدا کرده است؛ جبهه ای که بسیاری از ناکارآمدی ها ریشه در آن داشته و متاسفانه چون ویروسی در حال اپیدمی است که با وجود این ویروس ها یا توسعه اقتصادی اساسا رخ نمی دهد و یا حداکثر آنچه رخ خواهد داد رشد اقتصادی خواهد بود نه توسعه اقتصادی. کمتر نامزدی از ضرورت تربیت انسان فرهنگی و تقویت فرهنگ انسانی و اجتماعی و اقتصادی سخن می گوید. کمتر نامزدی از این سخن می گوید که لازمه جامعه توسعه یافته، فرهنگ و انسان توسعه یافته است. آری فرهنگ فونداسیون و بن مایه هر نوع توسعه است و بن مایه توسعه فرهنگی انسان توسعه یافته و فرهنگی است. 

 خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا