اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۱۱          سنجه های انتخابات (بخش ششم)

به قلم دکتر ناصر خدایاری

مبارزه با رژیم یا مبارزه در رژیم؟

به صورت کلی مبارزات سیاسی و اجتماعی را می توان در دو دسته جای داد: ۱. مبارزه با رژیم ۲. مبارزه در رژیم.

شیوه ی مبارزه با رژیم را مخالفان و معاندان و به طور کلی اپوزیسیون آن دنبال می کند. این نوع مبارزه رادیکال بوده و با نفی حقوق اساسی و ساختارها و بنیادهای سیاسی سیستم سیاسی مستقر پی گرفته می شود. این رویکرد معطوف به تغییرات بنیادین است.

اما در مبارزه از نوع مبارزه در رژیم با وجود پذیرش اصل نظام سیاسی برای هرچه کارآمدتر کردن آن به شیوه های مختلف از جمله برگزاری انتخابات و رجوع به آراء عمومی تمسک جسته می شود.

برگزاری انتخابات ها دلایل مختلفی دارد از جمله؛

۱. دست بدست شدن قدرت پبین گروه ها و احزاب و دستجات مختلف سیاسی و اجتماعی

۲. فراهم کردن امکان روی کار آمدن رویکردها و سلایق مدیریتی و نگرش های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جدید

 ۳. امکان ارزیابی عملکرد متولیان امور در ترازوی افکار عمومی و فراهم نمودن امکان تجدید نظر در شرایط حاکم

 ۴. اعتبار سنجی سیستم سیاسی در نزد افکار عمومی و دخالت دادن و فراهم نمودن زمینه حضور و مشارکت مردم در استمرار حیات نظام  سیاسی.

 

برخلاف شیوه مبارزه با رژیم در شیوه مبارزه در رژیم، اصل رژیم و بنیادها و همه ساختارها پذیرفته شده، ولی به وضع موجود بسنده نمی شود و برای نیل به وضع مطلوب به اشکال مختلف، البته بسته به شرایط و در عرصه های مختلفی همچون شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری دست به برگزاری انتخابات می زنند.

ذکر این نکته خالی از فایده نیست  که برگزاری انتخابات ها بخودی خود نمی تواند به بهبود کیفیت عملکرد یک نظام سیاسی منجر شود، بلکه انتخابات اثر بخش تابع شرایطی است که فراهم آوردن ان همواره باید مد نظر گردانندگان سیستم قرار گیرد.

به عبارتی دیگر نباید انتخابات برای انتخابات باشد. یکی از این شرایط آگاهی مردم از فلسفه برگزاری انتخابات برای کارآمدتر نمودن سیستم است. از دیگر شرایط آن درک درست انتخاب شوندگان از فلسفه انتخاب شدنشان است که برای جامه عمل پوشاندن به راهبرد مبارزه در رژیم می باشد نه ظاهر شدن در لباس منتقد و اپوزیسیون.

یکی از مسائل و مشکلات اساسی جامعه ما عدم مرزبندی شفاف بین این دو شیوه از مبارزه است و مهمتر  اینکه، اختلاط مواضع دسته دوم با دسته اول سبب شده تا شیوه مبارزه در رژیم نیز با همان معیار و مقیاس اول سنجیده شود.

در حقیقت هر از گاهی موضع برخی که مبنای مبارزاتی آنها در رژیم بوده نهایتا از مبارزه با رژیم سر درآورده اند.

در این انتخابات نیز هدف غایی همه نامزدها، باید ارائه برنامه، مکانیزم نظارت و ارزیابی در جهت اصلاح، تقویت و تحکیم سیستم و در نتیجه بهبود عملکرد آن بوده باشد نه در جهت تضعیف یا تغییر آن.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا