اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۱۰          سنجه های انتخابات (بخش پنجم)

به قلم دکتر ناصر خدایاری

افزایش انتظارات مردم یا ترسیم درست وضع موجود و نقشه راه فردا؟

دولت ها نه بدلیل تشابه، بلکه بدلیل تفاوتی که از هم دارند بازشناسی می شوند. اگر دولتی(قوه ی مجریه) بتواند تمامی مسائل و مشکلات جغرافیای ماموریت خود را شناخته و قادر بر حل و فصل همه یا عمده ی آنها  باشد، در این صورت دولت ها کپی پیست یکدیگر شده و بر همین اساس انتخابات موضوعیت خود را از دست خواهد داد؛ این در حالی است که هر دولت جدیدی می تواند چیزی یا چیزهایی برای گفتن و پیاده کردن داشته باشد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پس این اختلافات فیما بین دولت های ماضی و آتی است که مایز آنها بوده و آحاد جامعه را از رهگذر انتخابات به تحقق برخی رویاها و ایده آل های تحقق نیافته خود امیدوار و فلسفه برگزاری انتخابات را معنی دار می نماید. بر این مبنا، جابجایی دولت ها امری طبیعی و انتخابات ها به منظور نیل به ناداشته هاست تا تکرار داشته ها.

اما موضوعی که در این میان بسیار مهم نماید نحوه این تغییر و تحول و یا عبور از دولت ماضی به دولت آتی است که هم می تواند تحولات عمیق و گسترده ای را در حوزه های متعدد در پی داشته باشد و هم در صورت  عدم توجه لازم به چگونگی ابعاد آن، جامعه و افکار عمومی مورد را نسبت به این گزاره کم رنگ و کم اشتها و یا بلاموضع و خنثی نماید.

یکی از مولفه های مهم و اثر  گذار در این خصوص، ترسیم دقیق وضع موجود یا همان وضعیت فعلی جامعه کنونی و همچنین نقشه جامع وضع مطلوب است.

وضع موجود یعنی وضعیت فعلی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و امنیتی فعلی، درواقع همان وضعیتی است که در حال حاضر در آن بسر می بریم و همچنین ترسیم واقع بینانه ی وضعیت مطلوب یا همان جامعه دلخواه که بدلیل نارضایتی از وضع موجود در صدد ایجاد آن هستیم.

برای رسیدن به جامعه ی سیاسی (دولت) ایده آل به کدام استراتژی باید تمسک جست؟ افزایش بجا و یا نابجای انتظارات مردم و یا ترسیم درست وضع موجود و پاتولوژی آن و در عین حال ارائه راه های برون رفت از وضع موجود، صرف نظر از اینکه بانی و باعث آن کی و چیست؟

اگر در ترسیم وضع موجود، تنها باعث و بانی آن را دولت به مفهوم قوه مجریه معرفی نماییم، در حقیقت مبادرت به افزایش انتظارات مردم از قوه مجریه و شخص رئیس جمهور نموده و در نتیجه قوه مجریه را به عنوان قوه ای که به تنهایی قادر به تغییر وضع موجود می باشد معرفی نموده ایم، و از فردای تغییر دولت، تمامی نگاه ها به دولت به عنوان قدرتی معجزه گر دوخته خواهد شد و دولت بعدی با این مسائل و مشکلات فعلی که پاره ای از آنها دارای عوامل بسیار پیچیده ای است، باید دست و پنجه نرم نموده و در زمان اندک بتواند توقعات جامعه را تامین و برآورد نماید.

میزان انتظارات از دولت ها نیز هرگز یکسان نبوده و تابع شرایط مختلفی است، به طور مثال در مقاطعی که دولت تنها بوده است، در مقاطعی که قوه مقننه نیز با قوه مجریه همراهی نموده و در برخی مقاطع هر سه قوه ی قضائیه، مقننه و مجریه و کلیه قوای کشوری و لشکری در هماهنگی کامل با هم حرکت می کنند.

البته که در این شرایط مختلف درجات انتظارات مردم از سیستم سیاسی یکسان نخواهد بود و بیشترین حد از انتظارات در صورت هماهنگی کامل بین قوای لشگری و کشوری است؛ چرا که هم مقتضی برای پاسخ دهی به انتظارات موجود است و هم موانع مفقود است.

شکننده ترین حالت برای هر دولتی استفاده از راهبرد افزایش انتظارات مردمی برای کسب پیروزی بجای پاتولوژی وضع موجود یا ترسیم وضع مطلوب در حد و اندازه هایی است که با توان ملی، درک اجتماعی و فرهنگی و آمادگی جمعی آحاد یک جامعه در انطباق معقول و منطقی نباشد و بسیج اجتماعی و سیاسی لازم را برای رسیدن به مطلوب در پی نداشته باشد.

البته نباید نقش توانمندی ها و قابلیت های فردی، پشتیبانی های جریانی و همچنین سنجیده بودن برنامه ها و قدرت ایجاد هماهنگی بین قوای موجود را در موفقیت رئیس قوه مجریه نادیده گرفت.

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا