اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۰۸          سنجه های انتخابات (بخش سوم)

به قلم دکتر ناصر خدایاری

 

مساله شناسی؛

به طور طبیعی هر انتخاباتی به دنبال حل مساله یا مسائلی است که در انتخابات های گذشته به نحوی از انحا مورد غفلت و یا کم توجهی و یا با وجود مورد توجه بودن به دلائل مختلف در اولویت های اول قرار نگرفته اند.

منظور ما از مساله، یا مسائل چیز یا چیزهایی است که هستند، ولی نباید باشند و یا نیستند ولی باید باشند.

به طور مثال، در ۱۲ دوره از انتخابات ریاست جمهوری و پنج دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، چه چیزهایی مغفول مانده که باید مطمح نظر قرار گیرند و یا در مرکز توجه بوده اند که نباید تا این حد در بورس می بوده اند؟ جنس مساله یا مسائل چیست؟ اقتصادی است؟ سیاسی است؟ فرهنگی است؟حقوقی است؟ امنیتی است؟ و یا ترکیبی از همه اینهاست؟

در کل مساله یا مسائل موجود که وضع موجود محصول آن تلقی می شود، مربوط به حوزه سیاست داخلی است و یا سیاست خارجی؟

مساله یا مسائل موجود که برای جامعه رنج آور می نماید، برایند سوء کارکرد سیستم سیاسی و در مجموع حاکمیت است و یا مربوط به حوزه دولت به مفهوم قوه مجریه؟

مساله یا مسائل موجود کلان اند و یا خرد؟ از نظر گونه شناسی، مساله متنوع بوده و از نظر دامنه شمول فراگیر و گسترده است و یا محدود و معدود؟

مساله یا مسائل موجود از منظر ریشه شناسی و پاتولوژیک تا چه اندازه برایند سیاست های حاکم است و چه اندازه  دارای ریشه فرهنگی و تاریخی؟

اگر مساله یا مسائل عمده اقتصادی است تا چه اندازه محتمل است مردم چهره های اقتصادی را برگزیده و این چنین چهره هایی در بورس انتخاب قرار بگیرند؟ و اگر مساله یا مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، پس تکلیف مسائلی همچون؛ بیکاری، اشتغال، ازدواج، مسکن و معیشت و معاش و آموزش جوانان، تورم، گرانی، و سلامت تمامی آحاد جامعه چگونه خواهد بود و معمای آنها بدست چه کسی گشوده خواهد شد؟

باید گفت شناخت چیستی مساله یا مسائل موجود است که کنش گران سیاسی و اجتماعی را به سمت گزینش نامزد مناسب و همخوان با مساله سوق می دهد. دانایی و توانایی فرد منتخب و سایر ویژگیهای وی، بازگو کننده چیستی مساله یا مسائل کنونی ایران خواهد بود.

البته این حقیقت غیر از پاره ای پرسشهاست که پیرامون فرآیند بررسی صلاحیتهای داوطلبین و حاصل آن لیست نامزدهای انتخاباتی مطرح می شود که در این مجال جای بررسی آنها نیست.

یعنی اگر فرض کنیم همه احزاب، تشکلها توانسته باشند نامزد مورد نظر خود را وارد گود انتخاب بکنند باز جامعه ما با این سوال مواجه است؛ مساله یا مسائل کنونی جامعه ایران چیست؟

سوال مهمتر از آن این است که اگر مساله اقتصادی است این کدام نامزد است که بتواند عهده دار این کارویژه باشد؟ اگر مساله سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است کدام نامزد؟ اگر مساله مربوط به حوزه روابط بین المللی و سیاست خارجی است کدام یک از نامزدها از عهده این رسالت سنگین بر خواهد آمد؟ اگر مسائل کنونی جامعه ما فراگیر و شامل همه حوزه‌هاست کدام نامزد به منزله یک متخصص عمومی قادر بر حل این مسائل دامنه دار خواهد بود؟

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا