اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۰۸          سنجه های انتخابات (بخش دوم)

به قلم دکتر ناصر خدایاری

 

 نشانه شناسی های انتخاب اثر بخش:

شرایط اساسی برای یک انتخاب درست و اثر بخش:

۱. اگر هر نوع انتخابی را نوعی پسند، اختیار، گزینش و اختیار تلقی کنیم، قبل از هر نوع اقدامی باید اطراف و یا اطلس انسانی انتخاب به صورت جامع پاییده شود.

۲. دایره انتخاب باید مختلف و متنوع بوده باشد تا مفهوم پسند از میان چند مصداق تحقق عینی پیدا کرده باشد. برای دست زدن به گزینش درست باید تمام اطراف موضوع را به صورت نسبی و از طریق گروه های مرجع و یا ... باید شناخت و نسبت به آنها دید اجمالی پیدا نمود. افراد اطراف انتخاب را از منظر قابلیت، کفایت و تدبیر و درایت با هم مقایسه کرد.

۳. تفاوت و تشابه و وجوه تمایز افراد در معرض انتخاب را در قیاس با سایر نامزدها احصا و بر شمرد.

۴. تناسب کیس انتخاب را با موقعیتی که فرد به همین منظور بر گزیده می شود سنجید؛ یعنی این فرد یا افراد با وجود برتری بر دیگر افراد دایره انتخاب، نسبت به هدفی که به همان منظور برگزیده می شوند چیست، تا چه اندازه با هدف انتخاب سازگار است؟ تا چه اندازه امکان موفقیت برایش متصور است؟

  ۵. امکان سنجی اقبال عمومی یعنی پذیرش اجتماعی تا چه اندازه متوجه اوست و به عبارتی تا چه اندازه فرد در معرض انتخاب احتمال و شانس انتخاب شدن را دارد؟

  ۶. شخص در صورت انتخاب حتی با وجود داشتن محبوبیت بالا و اقبال عمومی تعیین کننده در ساختاری که در آن قرار خواهد گرفت تا چه اندازه امکان مانور و استعداد نمایی خواهد داشت؟

۷. فرد پس از انتخاب تا چه اندازه قدرت اجرایی کردن منویات خودش را داراست؟

۸. فرد در فرآیند انجام رسالت انتخاب تا چه اندازه از  روحیه پاسخگویی برخوردار خواهد بود؟

  ۹.فرد پس از گزینش تا چه اندازه می تواند از اهرم های مختلف قانونی که برای پیشگیری از بروز مسائل و مشکلات  و همچنین حل مسائل و مشکلات حوزه ماموریت خود در اختیار دارد استفاده بکند ؟

۱۰. فرد تا چه اندازه اهل تعامل سازنده با دیگر اعضای ساختار بوده و یا خواهد بود و تا چه اندازه دارای روحیه معامله گری است؟

۱۱. فرد تا چه آن اندازه داری روحیه کار جمعی و شورایی و یا روحیه مشورت پذیری و مراعی خرد جمعی است؛ فردگرا یا جمع گراست؟

  ۱۲. رویکرد منتخب به پدیده های اجتماعی چگونه است کلان نگرانه و فلسفی است و یا به صورت جامعه شناختی و میکروست؟ به عبارتی دیگر مساله وار به نگاه می کند و یا همینطور کلان و فله ای

۱۳. فرد منتخب تا چه اندازه در کنار شناخت، توصیف و تحلیل مسائل ، توانایی حل آنها را دارد و به عبارت دیگر به رایی که بر مبنای نقد عملکرد گذشتگان به نفع خود به صندوق جذب نموده، جامه عمل خواهد پوشاند؟

۱۴. مردم در اندیشه فرد منتخب تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است، اهمیت مردم تا انتخابات است و یا در همه مقاطع؟ فرد منتخب برای حفظ پیوند خود با انتخاب کنندگان برای مقطع پس از انتخاب چه مکانیزم هایی را مد نظر قرار دارد؟

۱۵. از نظر فرد منتخب، روستا، شهر و یک کشور و یا واحد سیاسی چگونه تعریف میشود؟ از نظر فرد منتخب پنج اولویت مهم روستا، شهر و کشور چیست؟

۱۶. فرد منتخب این اولویت ها را از میان چند اولویت برگزیده و چگونه به آنها رسیده است؟

 

  ۱۷. نقشه راه فرد منتخب برای توسعه متوازن و روستا، شهر و کشور چیست؟

 

۱۸. از نظر منتخب، مهمترین عوامل توسعه در مورد روستا، شهر و کشور چیست و چگونه به آنها رسیده است ؟

 

۱۹. مهمترین موانع توسعه روستا، شهر و کشور از نظر فرد منتخب چیست؟

 

۲۰. چه کم داشتی و یا بی توجهی به چه عناصری در انتخابات ها و منتخبین گذشته موجب شده تا فرد برای کاندیداتوری پا پیش بگذارد؟ و ۲۱.....

 

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا