اخبار
۱۳۹۹/۰۴/۲۳          تست های تشخیص کرونا چقدر اعتبار دارند؟
🔵 دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری : 

🔵 استفاده از سی تی اسکن به علت قیمت مناسب و حساسیت بالا رایج ترین روش تشخیص کرونا در کشور است .

🔵 تست ملکولی « RT_PCR»  نمونه گیری از حلق، بینی و یا از طریق «برونکوسکپی» انجام می شود و احتمال مثبت شدن تست در هریک از این روش ها با دیگری متفاوت است.

🔵 در حساسیت یک تست، نتیجه منفی و در  ویژگی تست ها نتیجه مثبت اهمیت دارد.میزان حساسیت تست های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

🔵 میزان حساسیت تست ملکولی « RT_PCR» که برای تشخیص کووید ۱۹ نمونه آن از حلق گرفته می شود  ۳۰ درصد، بینی ۶۰ درصد و حساسیت تستی که نتیجه آن از طریق نمونه برونکوسکپی بررسی می شود، بیشتر از نمونه حلق و بینی است .

🔵 برای مثال اگر گفته می شود میزان حساسیت یک تست ۳۰ درصد است و نتیجه آن تست منفی شده، به این معناست که ۳۰ درصد می توان گفت که یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نیست و درباره ۷۰ درصد احتمال آن نمی توان صحبتی کرد.
 
🔵 عکس برداری ساده از سینه حساسیت و ویژگی بالایی ندارد.

🔵 تست دیگری که اخیرا رایج شده و به دنبال حذف آن هستیم، تست «سرولوژی» است که بسیاری از کسانی که برای تشخیص کرونای بیمار از این تست استفاده می کنند، توانایی معنا کردن آن را ندارند.

🔵 این نوع تست، مثبت و منفی کاذب زیادی دارد و کاربرد قابل قبولی در تشخیص بیماری ندارد.کاربرد این تست آن است که از طریق آن تشخیص داده شود چه کسانی در گذشته به این ویروس آلوده شده اند.

🔵 هیچ یک از این تست ها نمی تواند ابتلا و یا عدم ابتلا به کرونا را قطعی ثابت کند.

🔵 هرچقدر تست های بیشتری انجام شود مبتلایان بی علامت بیشتری شناسایی می شوند،  این موضوع زمانی کارایی دارد که فرهنگ فرد مبتلا به سطحی رسیده باشد که اگر فهمید مبتلاست قرنطینه را رعایت کند.

انتهای پیام*/

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا