اخبار
۱۳۹۸/۰۹/۲۸          ۶۷ رسانه مجوز فعالیت گرفتند

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از صدور مجوز فعالیت ۶۷ رسانه مکتوب و الکترونیک با موافقت اعضای این شورا خبر داد.

سیدعلاءالدین ظهوریان با اشاره به جزئیات ارائه مجوز به ۶۷ رسانه مکتوب و الکترونیک، گفت: در جلسه اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، ضمن طرح موضوعات نظارتی در حوزه رسانه‌های مکتوب و برخط، شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات مورد بررسی قرار گرفت که با صدور مجوز برای ۶۷ رسانه موافقت شد.

به گفته وی در جلسات اخیر هیات نظارت بر مطبوعات، گزارش رصد عملکرد محتوایی و حرفه‌ای رسانه‌های کشور که در دبیرخانه هیات به طور ویژه بررسی شده، مطرح و تعاملات لازم با مدیران محترم رسانه‌ها انجام شده است.

وی همچنین اضافه کرد: هیات نظارت بر مطبوعات با تغییر وضعیت ۵۳ رسانه نیز موافقت کرد.

قدردانی از عملکرد مسئولانه رسانه ها در اتفاقات اخیر کشور

ظهوریان اظهار داشت: اعضای هیات نظارت بر مطبوعات از عملکرد مسئولانه رسانه‌های کشور در انجام رسالت و وظایف معمول و حرفه‌ای خود در پوشش اتفاقات اخیر و تنویر افکار عمومی، تشکر و قدردانی کردند.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات با اشاره به آغاز فرایند انتخابات و همزمان با نزدیکی ایام تبلیغات و برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای و فعالیت در چارچوب قانون توسط رسانه‌ها تاکید کرد.

صدور مجوز برای رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات

رسانه های الکترونیک، مکتوب، مجازی و پایگاههای خبری از جمله رسانه هایی هستند که برای آنها مجوز فعالیت صادر شده است.

ارائه مجوز در دولت های یازدهم و دوازدهم روند سریع تری به خود گرفته به طوریکه فاصله زمانی صف انتظار به کمتر از شش ماه کاهش یافته و هر ماه با توجه به تشکیل جلسات مستمر با حضور تمامی اعضا و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیر صعودی به خود گرفته است.

تمامی مراحل درخواست صدور مجوز، ثبت و تغییر وضعیت رسانه و مطبوعات در راستای سیاست دولت، به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور افراد انجام و پیگیری می شود.

هیات نظارت بر مطبوعات در مجموع طی سال های ۹۶ تا ۹۸ برای بیش از ۷۵۰ رسانه اعم از مکتوب، الکترونیک و پایگاههای خبری و سایت ها مجوز فعالیت صادر کرده است.

جزئیات و شرح کامل رسانه های دارای مجوز هم اکنون در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است.

هیات نظارت در یک نگاه

هیات نظارت بر مطبوعات درکشور براساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات شکل گرفته است، این هیات یک نهاد فرا قوه ای است که در ترکیب آن، نمایندگانی از سه قوه نیز حضور دارند و این هیات نقش مهمی در نظارت بر رسانه دارد چرا که درهمان ابتدای حیات رسانه با مجوز و تائید صلاحیت هیات نظارت به وجود می آید و در طول حیات نیز بر بقای شرایط تبصره ماده (۱۱) و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد (۶) و (۷) نظارت دارد و در صورت لزوم می تواند رسانه ها را از ادامه کار خود منع کند.

دبیرخانه هیأت نظارت با امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود و زیرنظر آن هیأت انجام وظیفه می‌کند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ریاست هیأت نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد و پاسخگوی عملکرد هیأت مذکور در مجلس و ‌دیگر مراجع ذی صلاح است.

‌براساس ماده ۱۱ این قانون مطبوعات، رسیدگی به درخواست صدور پروانه و تشخیص صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است.

طبق ماده ۱۰ قانون مطبوعات، اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات عبارتند از یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی، یک نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، یک استاد دانشگاه به انتخاب وزیر فرهنگ و آموزش عالی، یک مدیر مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، یک استاد حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم و یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا.

تمامی جلسات هیات نظارت بر مطبوعات با حضور مستمر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در دولت تدبیر و امید برگزار شده است.

با نگاهی به آمار و اسناد موجود در این هیات مشخص می شود که طی دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین آمار صدور مجوز برای رسانه ها صورت گرفته و ارائه این مجوزها برای درخواست ها به کمترین زمان ممکن خود در صف انتظار رسیده است. این روند همچنان با تلاش های صورت گرفته در حال کاهش است.

تهران- ایرنا

انتهای پیام*/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا