جایگاه سواد رسانهای در میان رسانههای تصویری/
جبلی: نگذاریم رسانههای جدید فرهنگ ما را از بین ببرند
معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: سواد رسانهای یعنی که
نمیشود جلوی نفوذ رسانههای جدید را گرفت.
«پیمان جبلی» معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما در گفتوگو با
خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، درباره کارکرد سواد رسانهای در رسانهها گفت: این
بحثی است که شاید سابقه آن به یک قرن پیش برمیگردد و زمانی که وسایل ارتباط جمعی
تازه ظهور و بروز پیدا کرد. از زمان پیدایش رسانههای مکتوب تا سینما رادیو و
تلویزیون و ... این بحث همیشه وجود داشته است.
وی ادامه داد: رسانه فارغ از فرهنگ
معنی ندارد و حامل فرهنگ است و فرهنگ هم تولید کننده محتوای رسانه است، لذا
استفاده از رسانه حتما باید با آگاهی کامل از فرهنگی باشد که توسط رسانه دارد
منتقل میشود.
جبلی ادامه داد: متاسفانه رسانههای
جدید عمدتا منشاء بروزشان در غرب جهان است و نحوه شکلگیریشان، فرهنگی که با خود
حمل میکنند، فرهنگی است که با کشورهای غربی همسو است. به عنوان مثال فرهنگ عفاف
یا پوشش و احترام به سنتها ریشهها و حرمتها که در شرق جهان و به ویژه ایران
وجود دارد هیچ سنخیتی با ولنگاری که در شبکهها و رسانههای جدید موجود است، ندارد.
وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه
سواد رسانهای یعنی که نمیشود جلوی نفوذ این رسانههای جدید را گرفت، بیان داشت:
به هر حال این رسانهها برای تسهیل زندگی بشر در حال گسترش هستند. اما در کنارش
نیز باید نحوه استفاده، مضرات، فواید یا جنبههای مثبت و منفی که در استفاده از
رسانهها وجود دارد را هم در نظر گرفت. به ویژه نسلی که دارد با این رسانههای
جدید رشد زندگی و عادت میکند. همچنین نسل جدید باید فرهنگ و داشتههای خود را در
کنار استفاده از رسانهای جدید حفظ کند تا دچار خلاء و کمبود فرهنگی نشود.
انتهای پیام/
|