اخبار
۱۳۹۸/۰۱/۱۷          صدور بیش از11هزارمجوز رسانه در چهل سال گذشته

دبیرهیات نظارت بر مطبوعات از صدور مجوز فعالیت برای 11هزارو 128 رسانه اعم از مکتوب، الکترونیکی ،خبرگزاری ، پایگاههای خبری و برخط در چهل سال عمر انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی تهران - ایرنا ، دولت تدبیر و امید با عنایت به سیاست‌ها و برنامه‌های اعلامی این دولت درخصوص شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کامل مجموعه فعالیت‌ها و عملکرد خود و دیگر دستگاه‌های وابسته کوشیده است به آنچه وعده کرده بود جامه عمل بپوشاند.
در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران در این راستا همگام با این دولت اقدامات لازم و بایسته را به عمل آورد تا از این طریق بتواند علاوه بر عمل به وعده سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم به نوعی شفاف سازی خود را به عنوان آئینه تمام نمای وزارتخانه متبوع در اختیار همگان قرار دهد.
براین اساس فهرست و جدول نام تمامی رسانه ها اعم از مجازی و مکتوب که روزنامه ها، خبرگزاریها ، هفته نامه ها، انواع مجلات ، دوهفته نامه ها، فصلنامه ها ، پایگاه های خبری و اطلاع رسانی، سایت ها ، ماهنامه ها ، سه ماه نامه ها ، دوفصلنامه ، سالنامه ها ، خبرگزاریها را در بر می گیرد، منتشر و قابل دریافت است.
این رسانه های در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمومی، اجتماعی، سیاسی، شهری، تخصصی، دانشجویی و دانشگاهی، استانی، دینی و مذهبی، معارف و قرآنی، روستایی، تحقیقاتی، پژوهشی، علمی، کودک و نوجوان، زیست محیطی، کاریکاتور و غیره فعالیت می‌کنند
این رسانه‌ها علاوه بر زبان فارسی به زبان های انگلیسی، عربی و بعضا برخی از خبرگزاریها به چندین زبان فرانسوی، ترکی استانبولی، اسپانیایی، آلمانی و دیگر زبان‌ها اخبار و مطالب و اطلاعات خود را روی سایت و رسانه های خود منتشر می کنند
فهرست رسانه های دارای مجوز هم اکنون در سایت سامانه جامع رسانه های کشور معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی https://www.farhang.gov.ir قابل مشاهده است.
رسانه های الکترونیک، مکتوب، مجازی و پایگاههای خبری از جمله رسانه هایی هستند که برای آنها مجوز فعالیت صادر شده است.
ارائه مجوز در دولت های یازدهم و دوازدهم روند سریع تری به خود گرفته به طوریکه فاصله زمانی صف انتظار به کمتر از شش ماه کاهش یافته و با توجه به تشکیل جلسات مستمر هر ماهه با حضور تمامی اعضا و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این روند سیر صعودی به خود گرفته است.
تمامی مراحل درخواست صدور مجوز، ثبت و تغییر وضعیت رسانه و مطبوعات در راستای سیاست دولت، به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور افراد انجام و پیگیری می شود.

**
صدور مجوز فعالیت برای بیش از 11هزار رسانه در کشور

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از صدورمجوز فعالیت برای 11هزار و 128 رسانه اعم از مکتوب، الکترونیکی ،خبرگزاری ، پایگاه‌های خبری و برخط در چهل سال گذشته خبر داد و گفت: فهرست رسانه های دارای مجوز درسامانه جامع رسانه های کشورقابل مشاهده هستند.
علاالدین ظهوریان گفت: تهران بیشرین آمار رسانه را با چهار هزار و 864 از آن خود کرده و در رتبه بعدی نیز آذربایجان شرقی با 410 رسانه در رتبه دوم قرار گرفته است.
وی افزود: اصفهان با 402 رسانه، خراسان رضوی با 385 و همچنین استان‌های چهارمحال و بختیاری با 74 رسانه و ایلام با 76 رسانه رتبه بعدی بیشترین و کمترین دریافت فعالیت رسانه در چهل سال گذشته را در کشور به خود اختصاص داده اند.
دبیر هیات نظارت بر مطبوعات تعداد رسانه های چاپی و مکتوب را هفت هزار و 91 عنوان، الکترونیک و برخط را 504، خبرگزاری ها را 42 و پایگاه های خبری را دو هزارو 706 رسانه از تعداد کل رسانه های دارای مجوز در کشور اعلام کرد.

**
کاهش زمان انتظار برای تقاضای رسانه
ظهوریان درادامه با اشاره ای کوتاه به شاخص عملکرد دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات در سال 97، از کاهش زمان انتظار دریافت مجوز فعالیت رسانه برای درخواست کنندگان از یکسال به 4 ماه در دولت دوزادهم خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با تدابیر در نظر گرفته و الکترونیکی کردن روند رسیدگی و ثبت ودرخواست‌ها این زمان را به کمترین میزان ممکن تقلیل دهیم.
وی از انتشار فهرست اسامی واجدین شرایط رای دهی در هفدهمین انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، برگزاری انتخابات الکترونیک و سراسری نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خانه های مطبوعات سراسر کشور، الکترونیکی شدن تمام فرآیندها نظیر صدور پروانه انتشار رسانه و... به عنوان دیگر شاخص های عملکرد این هیات در سال گذشته عنوان کرد.
دبیرهیات نظارت برمطبوعات یادآورشد: هیات نظارت برمطبوعات در مجموع طی سال 96 برای بیش از 376 رسانه اعم از مکتوب، الکترونیک و پایگاه‌های خبری و سایت ها مجوز فعالیت صادر کرده است.
به گفته وی افتتاح باشگاه خبرنگاران خارجی نیز در راستای توجه بیشتر به دیپلماسی رسانه ای و با هدف توسعه همکاری های رسانه ای انجام شده است.

**
هیات نظارت در یک نگاه
به گزارش ایرنا ،هیات نظارت بر مطبوعات درکشور براساس ماده 10 و 11 قانون مطبوعات شکل گرفته است، این هیات یک نهاد فرا قوه ای است که در ترکیب آن، نمایندگانی از سه قوه نیز حضور دارند و این هیات نقش مهمی در نظارت بر رسانه دارد چرا که درهمان ابتدای حیات رسانه با مجوز و تائید صلاحیت هیات نظارت به وجود می آید و در طول حیات نیز بر بقای شرایط تبصره ماده (11) و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد (6) و (7) نظارت دارد و در صورت لزوم می تواند رسانه ها را از ادامه کار خود منع کند.
دبیرخانه هیأت نظارت با امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود و زیرنظر آن هیأت انجام وظیفه می‌کند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ریاست هیأت نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد و پاسخگوی عملکرد هیأت مذکور در مجلس و ‌دیگر مراجع ذی صلاح است.
‌براساس ماده 11 این قانون مطبوعات، رسیدگی به درخواست صدور پروانه و تشخیص صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است.
طبق ماده 10 قانون مطبوعات، اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات عبارتند از یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی، یک نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، یک استاد دانشگاه به انتخاب وزیر فرهنگ و آموزش عالی، یک مدیر مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، یک استاد حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم و یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا.
تمامی جلسات هیات نظارت بر مطبوعات با حضور مستمر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در دولت تدبیر و امید برگزار شده است.
با نگاهی به آمار و اسناد موجود در این هیات مشخص می شود که طی دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین آمار صدور مجوز برای رسانه ها صورت گرفته و ارائه این مجوزها برای درخواست ها به کمترین زمان ممکن خود در صف انتظار رسیده است. این روند همچنان با تلاش های صورت گرفته در حال کاهش است

از: علی اکبر قزوینیان

انتهای پیام /* 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا