اخبار
۱۳۹۷/۱۰/۰۴          عدالت فرهنگی از اولویت های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عدالت فرهنگی، اقتصاد فرهنگ و هنر و شفاف سازی بهبود فضای کسب و کار از اولویت های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رضوی از ارومیه، سید عباس صالحی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌غربی اظهار داشت: ظرف دو سال آینده 20 هزار شغل در حوزه رسانه و کسب و کارهای فرهنگی ایجاد می شود که سهم آذربایجان غربی 270 نفر با 27 میلیارد تومان تسهیلات بانکی است.

وی افزود: اقتصاد مطبوعات به شدت شکننده است و به صورت جدی پیگیر مشکلات مطبوعات کشور هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مطبوعات و رسانه ها وبال استان ها نیستند بلکه محور توسعه استان ها به شمار می آیند.

صالحی در خصوص نامه قوه قضائیه مبنی بر اختصاص آگهی به یک روزنامه هم گفت: در این خصوص ورود پیدا کردیم، نامه نگاری های لازم صورت گرفته است که امیدواریم به نتیجه مورد درخواست برسد.

وی با بیان اینکه منابع مالی حوزه فرهنگ به طور خاص و عام رقیق و کم‌جان است، تصریح کرد: با وجود این اگر همین منابع را با منابع استانی ترکیب کنیم اتفاقات بهتری می تواند شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاخص اعتبارات فرهنگی در فضای کشور کم است و خرید کتاب از ناشران و نویسندگان باید افزایش یابدچه بسا با پرداخت وام، تسهیلات و حمایت از نشریات در سال های آینده از ناشران کتاب حمایت می‌شود.

صالحی تصریح کرد: با همین نگاه به طرف همین مسیر رفته و در 11 استان تفاهم نامه امضا شده است.

وی بیان کرد: تسهیلات حمایتی از اشتغال که رویکرد دولت است، سال گذشته تلاش شد کلمه فرهنگ و هنر نیز به آن اضافه شود و ردپایی گذاشته‌ایم که می‌توانیم با آن به سمت جلو حرکت کنیم و تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی فرصت شغلی در حوزه شهری و روستایی آماده شده و از این رقم که ۲۰ هزار شغل را دربرمی گیرد، مسیر استانها مشخص شده است و در حوزه اشتغال شهری ۱۳ هزار و روستایی مابقی آن را داریم و در استان آذربایجان غربی نیز ۲۷۰ شغل با ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی فراهم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: نام فرهنگ و هنر در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی گم شده است و نامی از آن در بسیاری از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اقتصادی وجود ندارد.

صالحی با اشاره به بودجه 91 هزار میلیارد ریالی بخش فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری، گفت: سهم وزارت فرهنگ از این بودجه تنها 15 درصد است و بر این اساس انتظارها از این وزارتخانه باید واقع گرایانه باشد.

وی با تاکید به اینکه تهران به اندازه کافی از حمایت برخوردار شده است، تاکید کرد: برنامه ها به سمت استان ها سوق دارد در این راستا باید با تلاش همدیگر امکانات استان را افزایش داده و خلاقیت‌های استانی را در دهه پنجم انقلاب اسلامی نمایان‌تر بکنیم چرا که استعدادهای خلاق فراوانی در استان ها وجود دارد و باید به آنان توجه شود.

صالحی به تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجان غربی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز تفاهم‌نامه ۱۴۰ میلیارد تومانی بین استان و وزارت ارشاد امضا شد که در حوزه زیرساختی نکات مهمی وجود دارد.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه مبلغ یک هزار و ٤٠٠ میلیارد ریال برای توسعه فضاهای فرهنگی، احداث یادمان شهدای سردشت، توسعه کتابخانه‌ها، فرهنگ‌سراها، موزه‌ها و حمایت از هنرمندان در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در کنار حمایت‌های زیرساختی باید به سمت حمایت‌های برنامه‌ای همانند حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه، بلند و مستند حرکت کنیم.

در این نشست نمایندگان اتحادیه ها و انجمن های هنری فرهنگی ورسانه ای به ذکر چالش ها و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند و پاسخ های لازم را از وزیر دریافت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر 2 روزه خود به استان، صبح امروز پس از حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان با حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی دیدار و در ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شرکت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح فردا /سه شنبه/ پس از شرکت در جلسه با روسای خبرگزاری جمهوری اسلامی، کتابخانه های عمومی، حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه استان برای دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، نقده، سردشت، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد حضور خواهد یافت.

وزیر ارشاد همچنین با شش نفر از مفاخر فرهنگی و هنری استان به نام های علیرضا قوجاری نقاش، حسن محمدزاده فیلمساز، سید محمد میر قلنج خادم قرآن، کامران داوری نکو پژوهشگر و علی معین فر و سیامک مختاری از پیشکسوتان فرهنگی دیدار خواهد کرد.

نشست خبری با خبرنگاران در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین برنامه سید عباس صالحی در سفر به آذربایجان غربی است و مقام عالی وزارت به پرسش خبرنگاران پیرامون دستاوردهای سفر به استان و برنامه های آن پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا