اخبار
۱۳۹۷/۰۹/۲۴          نخستین همایش سواد رسانه ای در ارومیه برگزار شد

قرن 21 مصادف با وقوع انقلاب در تکنولوژی های اطلاعاتی است که نظام های ارزشی، ساختار و بافتار، الگوی رفتاری و جهان بینی خاص خود را به همراه دارد.

ویژگی های فن آوری نوین ارتباطی کمتر شدن فاصله زمانی و مکانی ملت ها و دولت ها، ظهور پدیده دهکده جهانی، گسترش جهانی دانش و آگاهی و پایان جغرافیاست به طوری که در عصر کنونی جهان نه مسطح و نه کروی بلکه شبکه ای است.

در این "جامعه شبکه ای" که به تدریج جایگزین شبکه های اجتماعی ارتباطات رو در رو می شود، روابط در شبکه های رسانه ای تعریف می شود و تغییرات به حدی گسترده و انقلابی است که کلیه شئون زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحول کرده و زیست بوم جدیدی را پدید آورده است.

در این زیست بوم جدید رسانه ها همه چیز را در تسخیر خود در آورده اند و پوشش خبری در زمینه های مختلف اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... در راستای جهت دهی به افکار عمومی است لذا نقش بی بدیل رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی، سبک زندگی افراد و شکل دادن به ارزش های مشخص بر کسی پوشیده نیست.

مخاطبان در عصر جهانی شدن برای اینکه بتوانند همگام با رشد و تکامل تکنولوژیکی و محتوایی در فرآیند انتقال و کسب اطلاعات به معنایابی و معناسازی از پیام های تولید شده دست یابند، از سردرگمی و تردید در گزینش پیام ها رهایی یابند و آنچه رسانه ها در اختیارشان قرار می دهند بی چون و چرا نپذیرند، ضرورت دارد آموزش های لازم را فرا گیرند تا چارچوبی برای دسترسی، تحلیل و ارزیابی به دست آورند.

از این روست که سواد رسانه ای به عنوان کارآمدترین ابزار نظارتی در کانون توجه دولت ها قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع، روز پنجشنبه 22 آذر ماه سال جاری همایش سواد رسانه ای در ارومیه برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی طی سخنانی احترام به حریم خصوصی دیگران، انتقال مفهوم صداقت، زیبایی شناختی، افزایش حس مسئولیت پذیری، پایبندی به اصول اخلاقی و اسلامی، توجه به تنوع دینی و قومیتی، حفظ و حراست از میراث فرهنگی و حفظ بنیان ارزشمند خانواده را از جمله مهمترین وظایف رسانه‌های فعال و موفق عنوان کرد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری اظهار داشت: آذربایجان غربی استانی مرزی است که به همین لحاظ باید موضوع سواد رسانه ای در این استان با قوت و قدرت بیشتر مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا مشکلات این بخش گریبانگیر خانواده ها نشود.

وی ادامه داد: در دنیای امروز رسانه ها با محوریت شبکه های اجتماعی در موارد مختلفی نظیر فرهنگ غذا خوردن، تفریح و سرگرمی، معماری خانه، رنگ آمیزی منزل، رسیدگی به ظاهر شخصی و حتی انتخاب واژه اثرگذار است و لازمه دور ماندن از اثرات مخرب این بخش، ارتقای سواد رسانه ای به شمار می رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته سال های طولانی است که در حوزه ایجاد و گسترش سواد رسانه ای فعالیت می کنند، اضافه کرد: در ایران و این استان، موضوع سواد رسانه ای به تازگی مطرح شده ولی امیدواریم با سرعت بیشتری در این زمینه کار شود.

خدایاری بر لزوم رعایت حریم خصوصی مردم، انتقال مفهوم صداقت، بالا بردن سطح اعتماد مردم، محترم شمردن تفاوت‌ها و تنوع‌های نژادی و مذهبی، آگاهی‌بخشی در زمینه میراث فرهنگی، توجه به ارتباطات خانوادگی، تقویت مشارکت فعال در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد.

وی به تاثیر رسانه به ویژه فضای مجازی در معماری خانه، چیدمان، رنگ آمیزی منزل، فرهنگ غذا خوردن، رسیدگی به ظاهر شخصی، نوع تفریحات و سرگرمی افراد، روابط عادی روزانه آنها همچنین واژه‌گزینی‌ مردم اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ غربی خاطرنشان کرد: همه نکته‌های مورد اشاره عناصر فرهنگ‌ساز به شمار می‌روند بنابراین از اهمیت و عمق تاثیرگذاری آن هرگز نباید غافل شویم.

معاون مرکز فناوری‌های اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هم بر ضرورت تسلط یافتن مسوولان بر مباحث مختلف در زمینه سواد رسانه‌ای تاکید کرد.

محمدصادق افراسیابی اظهار کرد: تسلط یافتن مسوولان به سواد رسانه‌ای به معنای واقعی ضروری است، چرا که گاه مباحثی را مطرح می‌کنند که نتایج مخربی را به بار می‌آورد.

وی با بیان اینکه افراد فعال در حوزه تبلیغات محیطی و مجازی در طراحی بنرها و بیلبوردها باید حداکثر دقت را کنند، گفت: چون گاهی خواسته یا ناخواسته مفاهیم مغایر با فرهنگ ایرانی را در جامعه نشر می‌دهند.

وی با بیان اینکه همه بازی‌های رایانه‌ای تولید کشور از رده‌بندی سنی برخوردار هستند اما خانواده‌ها بدون دقت به این موضوع، خواسته‌های فرزندان خود را تهیه می‌کنند، بیان کرد: خانواده‌ها برای کنترل فرزندان خود باید بیشتر تلاش کنند چرا که به معنای واقعی وضعیت نگران کننده است.

معاون مرکز فناوری‌های اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به ظرفیت‌های اقتصادی نهفته در فضای مجازی و عرصه رسانه اشاره کرد و گفت: بزرگترین بنگاه خبری رسانه‌ای هم اکنون در مشهد مقدس راه اندازی شده است و به عنوان نهادی کارآفرین و ثروت‌آفرین فعالیت می‌کند.

وی یک ظرفیت بزرگ و مهم در مرکز استان آذربایجان‌غربی را جامعه ارومیه و مردم ترک زبان عنوان کرد و گفت: تاکنون برای جذب این طیف مخاطب خاص اقدامی نشده است حال آنکه بخش خصوصی ضمن انتقال فرهنگ غنی و آموزه‌های مختلف آن می‌تواند کسب درآمد کند.

شهلا تاجفر مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان غربی نیز در این مراسم یکی از مولفه‌های بسیار مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را داشتن سواد رسانه‌ای در آحاد افراد جامعه دانست.

تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی با قابلیت های متنوع در عرصه‌ نشر و انتقال اطلاعات و نوآوری ها توانسته اند در حوزه های مختلف تاثیرات شگرفی به وجود آورند و مدیریت دانش و آگاهی را تغییر دهند.

بنابراین در این دنیای شبکه ای که هر روز با تغییرات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی مواجه هستیم، دانش، آگاهی و اطلاعات برای پاسخ درست و موفقیت آمیز به فرصت‌ها و چالش ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و قطع یقین جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند علاوه بر تلاش برای ارتقای مولفه ها و شاخص های توسعه بر افزایش سواد رسانه ای تاکید کند.

سواد رسانه ای زمانی در جامعه نهادینه می شود که این مهم در نظام آموزش رسمی کشور و از کودکستان ها وارد شود، دولت بستر كافي را بايد براي آموزش سواد رسانه‌اي فراهم كند، مراکز مطالعاتی، پژوهشکده ها، نهادهاي مدني و سازمان هاي مردم نهاد به بسط سواد رسانه‌اي مبادرت ورزند، ارزشیابی و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان سواد رسانه ای صورت گیرد، محصولات فرهنگی متناسب با ارزش های نظام تولید و از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال حمایت شود.

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا