اخبار
۱۳۹۷/۰۸/۲۲          نشست خبری سید محمد صالحی رییس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه

نشست خبری  سید محمد صالحی رییس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه 

 

با موضوعیت

همایش ملی مبانی گفتگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه ۹۷ رأس ساعت ۱۱ صبح درسالن اجتماعات خانه مطبوعات استان آذربایحان غربی برگزار شد .

در این نشست صالحی ضمن تشریح برنامه های این همایش ملی گفت:

مرکز مطالعات از سال 95شروع به کار کرده و هدف این  است که در آینده این مرکز را تبدیل به پژوهشکده کنیم.

برای حرکت در این مسیر و رسیدن به اهداف به عملکردها و تجربیات و پالایشهایی  نیازمندیم که حاصل خروجی آن یکسری نمود است که با توسل به اجرای  همین همایشها  ونشستها  در سطح ملی و جهانی باید بدست آوریم که همایشهای سال 95

و سال 96 و این همایش در سال 97هم با مبانی گفتگو و راه کارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب در رابطه با رسیدن به همین هدف(پژوهشکده) برنامه ریزی شده است.

رئیس مرکز مطالعات اقوام  و ادیان در ادامه افزود:

در این همایش ملی وزارتخانه ها و ادارات ذیل :

وزارت فرهنگ وارشاداسلامی،

وزارت آموزش وپرورش،

دانشگاه قم،دانشگاه ادیان و مذاهب،استانداری آذربایجان غربی،ادارات کل فر هنگ و ارشاد اسلامی ،دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش استان،دانشگاه جامع علمی و کاربردی،انجمن مطالعات سیاسی حوزه،بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،دانشگاه پیام نور و چند ارگان دیگر با ما همکاری کرده و ما را در راه رسیدن به هدف و اجرای این همایش  یاری نموده اند.

صالحی گفت ما در زمان کنونی باید ببینیم  توانسته ا یم استانمان را با توجه به پتانسیلهای موجود در مذاهب و آثار تاریخی بر جای مانده از مذاهب و اقوام به جهان معرفی کنیم.

صالحی ادامه داد :

انسانها دیگر در دنیا با مسیر  اخلاقی که  بواسطه پیامبران نشان داده شده است  حرکت میکنند.

وی گفت 

ما دائیه دار اخلاق برای جهان نیستیم ،چون تمام ادیان بواسطه پیامیران در این مورد پیشرفت کرده اندو ما باید دیدمان را در مورد اخلاق وسیعتر کنیم.

صالحی با ابراز امیدواری از خروجی خوب از  همایش پیش رو گفت :به امید خدا در این مسیر حرکت خواهیم کرد و از تمامی پتانسیلهای موجود در راه رسیدن به هدف کمک خواهیم گرفت

اگر ما بخواهیم اسلام وشیعه را تبلیغ  کنیم  نباید تنهاباتوسل به احکام حرکت کنیم و تاثیر گذار ی نمائیم  .ما بایداز  اخلاق و مبانی اخلاقی  نیز استفاده کرده و تاثیر گذار باشیم. همان راهی که پیامبرانمان برای تبلیغ دین انجام دادند.

ما در این همایش ملی  از هر مذهب و طایفه ای  باید برای ترویج دین دعوت کردیم  که اگر این توانایی را  داشته باشند در کنارمان باشند.

صالحی فزود :

هویت قومی ما جزیی از هویت ملی ماست .

و یکی از نمادهای هویتی  زبان است که باید زبان تمامی قومها را زنده نگهداشته و بها دهیم، همچنانکه مقام مظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده است.

امانتداری و وفای به عهد و نیکی نیز در این جهت حفظ و ترویج  شود ،حتی در مقابله با  دشمنان،

 ،چنانکه پیامبر اکرم هم در این باب توصیه کرده است.

رئیس مطالعات  اقوام و ادیان  دانشگاه ارومیه گفت:

در صنعت گرشگری ،گردشگری دینی را میخواهیم رونق بخشیم .

کلیسای نه نه مریم ارومیه با دارا بودن قدمتی زیاد یکی از پتانسیلهای  قدرتمند جهت جذب توریست است که به گفته کارشناسان شاید جزءدو کلیسای ریشه دار و قدیمی جهان است و مورد توجه خاص مسیحیان ،این کلیسا با توجه به جای دادن پیکر یک زرتشتی در دل خودکه به جهان مسیحیت خدمت کرده،  مورد توجه دو چندان جهان مسیحیت است.

صالحی گفت:

 در تنویر حقوق شهروندی نیز ما برنامه هایی در دست اقدام داریم.

در بحث حقوق شهروندی از هر دین و مذهبی همه با هم برابرند و معتقدیم همه ادیان و اقوام و مذاهب از مراکز  مختلف همچون  تحصیلی و بهداشتی با حقوق و امکانات برابر  استفاده کنند.

صالحی افزود:

دین گرایی ،مذهب گرایی  و افراطی گری خوب نیست و بهتر است ما اهل بیت گرائی و انسانیت گرائی و اخلاق گرائی  سر لوحه  قرار دهیم.

انتهای پیام*/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا