اخبار
۱۳۹۶/۱۱/۲۹          فعال فرهنگی: رسانه ها به ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی توجه کنند

عباس حسینی نیک روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: سبک زندگی برای هر جامعه ای می تواند تعریف شده و مختصات آن با توجه به مولفه های مهم فرهنگی و اجتماعی تعیین شود.
وی اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که لزوما باید سبک زندگی جوامع با یکدیگر متفاوت یا متعارض باشد بلکه بطور طبیعی داد و ستدهایی وجود داشته و این تاثیرات نه تنها مذموم نیست، بلکه با هوشمندی می تواند بسیار مفید نیز باشد.
حسینی نیک ادامه داد: در زمان های گذشته که تاثیرات جوامع بر یکدیگر از راه مراودات فیزیکی و رودرو و به عبارتی از راه جغرافیایی صورت می گرفته، سبک زندگی هر جامعه اعم از روستا یا شهر یا کشور تحت تاثیر جوامع اطراف و همسایگان بوده و حتی زبان و لهجه ها نیز از این قاعده مستثنا نبود.
وی اضافه کرد: امروزه با توسعه رسانه ها بخصوص در فضای مجازی، همه مرزهای جغرافیایی درنوردیده شده و هرکسی در هر جای عالم می تواند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.
این پژوهشگر و فعال فرهنگی افزود: ایجاد محدودیت در دسترسی به رسانه ها به هیچوجه نمی تواند تضمینی برای حفظ سبک زندگی ایرانی - اسلامی باشد.
به گفته حسینی نیک، رسانه ها باید مخاطبان خود را که امروز شامل اکثریت آحاد جامعه ایرانی هستند با سبک زندگی ایده آل ایرانی - اسلامی آشنا سازند. به عبارتی دیگر باید با حذف موارد غیر ضروری یا اضافه کردن موارد ضروری، سبک ایده آل زندگی ایرانی - اسلامی را برای جامعه ایرانی، تعریف و بدین گونه فرهنگ بومی را پالایش کرد.
وی افزود: جامعه ایرانی در عصر جدید نباید با سبک زندگی غیر قابل توجیه در جهان امروز مواجه باشد بلکه باید به داشته های خود افتخار کند و خود را ملتزم به رعایت آن بداند.
حسینی نیک، با بیان اینکه مردم باید به مولفه های دیگر هم توجه کنند، اظهار کرد: قوانین و مقررات برای ایجاد، تغییر یا تداوم سبک زندگی هر جامعه ای، بسیار حائز اهمیت است. در ایران با توجه به موافقت همه قوانین و مقررات با احکام و فقه اسلامی، نقش پویایی فقه شیعه و درک مقتضات زمان می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
این ناشر نمونه سال 95 خاطرنشان کرد: ممکن است قوانین و مقررات در گذشته، خود حاصل فرهنگ بومی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی بوده باشند لیکن امروز با وجود رسانه ها و امکانات لازم برای فرهنگ سازی، می توان این سبک ایده آل زندگی را با وضع قوانین و احکام به روز کرد.
وی با بیان اینکه متولیان و مجریان قانون و مدیران فرهنگی باید بتوانند منویات و اهداف قانونگذار و شارع مقدس را درک و برای تحقق آن برنامه ریزی کنند، گفت: مدیران فرهنگی در جوامع پیشرفته باید بتوانند سبک ایده آل زندگی ایرانی - اسلامی را طراحی کرده و لوازم آن را پیشاپیش تدارک ببیند.
حسینی نیک افزود: وجود رسانه های کارآمد و دارای مزیت که بتوانند این سبک زندگی مطلوب را در جامعه ایران ترویج و تبلیغ کند، بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: بررسی وضع موجود و فاصله آن تا وضع مطلوب می تواند ما را کمک کند تا ببینیم آیا رسانه های رسمی و ملی و حتی رسانه های مکتوب مانند مطبوعات و کتاب و همچنین رسانه های فضای مجازی توانسته اند رسالت خود را به نحو مطلوب به انجام رسانند؟
حسینی نیک تاکید کرد: به نظر می رسد آنچه از سبک زندگی ایرانی - اسلامی در جامعه وجود دارد مرهون انرژی و پتانسیل قدرتمند موجود در فرهنگ ملی و دینی است.
فراهنگ ** 9022 ** 1823 خبرنگار: رقیه نوری *

انتهای پیام /


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا