اخبار
۱۴۰۰/۰۳/۲۴          سنجه های انتخابات (بخش هجدهم)
به قلم دکتر ناصر خدایاری
گره حل مشکلات؛ سیاست خارجی یا سیاست داخلی؟
چالش ها و مسائل اساسی یک کشور یا یک واحد سیاسی را می توان از دو بعد مورد ارزیابی قرار داد:
۱. سیاست داخلی
۲. سیاست خارجی
از منظر علمای روابط بین الملل، سیاست خارجی هر کشور، ادامه سیاست داخلی آن کشور است و سیاست خارجی متاثر از سیاست داخلی است. از این منظر، پذیرش اینکه کشوری در داخل دچار نابسامانی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد، ولی در حوزه سیاست خارجی و حوزه روابط بین الملل وجهه مناسبی را برای خود کسب بکند امری غیری واقعی است. اما این تاثیر یکجانبه نیست و سیاست داخلی نیز می تواند از جوانب مختلف، تحت تاثیر سیاست خارجی باشد، در واقع بین آندو، با شدت و ضعف هایی روابط متقابل وجود دارد.
قدرت عمل دولتها در عرصه سیاست خارجی در مقایسه با قدرت عمل آنها در حوزه سیاست داخلی به مراتب پایین تر است.

منابعی در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری، تعریف شده است که دیپلماتها بر اساس آن مشی نموده و در نقش یک مجری برای اجرای تصمیمات متخذه از سوی منابع ایفاء نقش می نمایند و همچنین در صورت لزوم مبادرت به انجام تغییراتی در فرم اجرای سیاست های مورد نظر منابع می نمایند
سیاست هایی که مبنای عمل دستگاه دیپلماتیک کشور قرار می گیرد در شورای عالی امنیت ملی، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، مشاوران سیاست خارجی دستگاه رهبری تعیین می شوند.
اما پیشبرد دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی فرهنگی در ضمن دیپلماسی عمومی، تابع برنامه ریزی عمیق و سنجیده ای متولیان مربوطه است تا از طریق بهبود روابط خارجی با همسایگان و منطقه و جهان بتوانند در تغییر اوضاع اقتصادی در داخل، موثر بوده باشند.
اما چگونه می توان از رهگذر اصلاح روابط خارجی و بهبود آن دست به اصلاح فرآیندهای درون زا و برون نگرانه و در نهایت به افزایش برد و روان سازی تعاملات اقتصادی با جهان زد؟ سوالی است که تحقق پاسخ آن از مجرای برنامه ریزی های همه جانبه و مطالعه دقیق اطلس اقتصادی جهان پیرامون آن عملی است. به عبارت دیگر از کدام روزنه روابط خارجی می توان درآمدی عاید کشور نمود و مآلا تولید ملی و داخلی را بالا برد؟
ترسیم و تصویر درست واقعیت های حاکم بر نظام بین المللی و قدرتهای جهانی، مبین این مساله است که قدرتهای جهانی بالاخره در تنظیم جهت گیری های اقتصادی واحدهای سیاسی بی تاًثیر نبوده و تعیین کننده اند.
حق وتوی اختصاصی پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، فقط در مسائل مربوط به تامین امنیت جهانی نیست، بلکه نمادی است برای برقراری توازن و تعادل و یا تخریب روابط اقتصادی بین کشورهای قمر و پیرامون، بویژه در مورد کشورهایی که اساسا در قلمرو چتر حمایتی آنها قرار نمی گیرند و در زمین آنها بازی نمی کنند.
سخن اصلی روی قاعده خوانی درست بازیهای اقتصادی و حقوقی بین المللی است که در این پیچ های اقتصادی بتواند فرمان اقتصاد داخلی از ریل رشد بدر نکند.
اما راهبرد اصلی حل بخش عمده ای از مسائل و مشکلات داخلی در حوزه اقتصادی از رهگذر گسترش و تعمیق روابط خارجی، بیشتر ار نفس برنامه ریزی وابسته به نوع و نحوه برنامه ریزی است. برنامه ریزی برای هر پنج قاره و توزیع تعاملات بین واحدهای سیاسی و پیش بینی حجم روابط اقتصادی‌ به تفکیک واحدهای سیاسی.
برنامه ریزی تفصیلی برای ترتیب مناسبات اقتصادی بهینه با ۲۰۰ کشور مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین برای هر قاره ای به صورت علیحده و با تعیین عدد و رقم و حجم روابط بر مبنای درآمد ارزی پیش بینی شده و تلاش برای نمود عینی آن.
منظور از تعامل اقتصادی با دنیا، داشتن روابط اقتصادی با سه یا چهار کشور همسایه دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی نیست، بلکه زدن به قلب اقتصاد جهان و تحصیل جایگاهی متناسب با منابع و نیروی انسانی دست کم در محدوده ۲۰۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری برای کشور است؛ تازه در این شرایط به پای کشور همسایه غربی خود خواهیم رسید و همین.

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا