اخبار
۱۴۰۰/۰۲/۱۴          حجم آب دریاچه ارومیه یک میلیارد مترمکعب کاهش یافت
رئیس گروه تلفیق و بیلان آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: به دلیل کاهش بارندگی هادر سال آبی جاری، حجم آب دریاچه ارومیه یک میلیارد مترمکعب کاهش یافت.

آرش نصیری با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به پنج میلیارد و ۲۲ میلیون مترمکعب رسیده است، افزود: حجم آب نگین آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز دریاچه هم اکنون ۱۲۷۱.۴۰ سانتیمتر است که ۴۴ سانتی متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۷۱.۸۴ بود، کمتر است.

نصیری با اشاره به ارقام اعلامی وضعیت سطح و حجم دریاچه ارومیه افزود: هم اکنون نسبت به سال گذشته به ترتیب با کاهش، ۱۵۷ کیلومتر مربعی در سطح و ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعبی در حجم آّب دریاچه ارومیه مواجه هستیم.

رئیس گروه تلفیق و بیلان آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: وسعت دریاچه نیز به سه هزار و ۵۱۰ کیلومتر مربع رسیده که با توجه به وسعت سه هزار و ۷۱۴ کیلومتری سال گذشته، در وسعت نیز دچار کاهش هستیم.

نصیری با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و عدم تخصیص حق آبه اظهار کرد: حق آبه دریاچه ارومیه میزان ثابتی ندارد و وابسته به میزان بارش‌ها است.

وی با تشریح این نکته که در تعیین حق آبه های مختلف، از داده‌های نرمال بلند مدت بارش و سایر پارامترها در محاسبات استفاده می‌شود، افزود: میزان بارش به دلیل متغیر بودن شرایط جوی و اقلیمی مقدار ثابتی نیست و از سالی به سال دیگر دستخوش تغییرات است لذا با وجود محاسبات حق آبه ها در بعضی از سال‌ها ارقام ذکر شده محقق نمی‌شود و باید اولویت‌ها را در نظر گرفت.

☫ شورای اطلاع رسانی آذربایجان‌غربی

خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان غربی

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا