اخبار
۱۳۹۸/۱۰/۲۲          موسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران تاکید کرد: ضرورت ائتلاف رسانه‌ای جهانی در برابر حکمرانی رسانه‌ای آمریکایی

موسس انجمن سواد رسانه‌ای ایران با انتقاد از سانسور اخبار مرتبط با شهادت سردار قاسم سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام)، بر ضرورت ائتلاف رسانه‌ای جهانی در برابر حکمرانی رسانه‌ای آمریکایی تاکید کرد.

محمدصادق افراسیابی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی و هنری ایرنا با اشاره به موضوع حذف پیامها، تصاویر و مطالب با عناوین سردار حاج قاسم سلیمانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، گفت: در گذشته هم شاهد این اتفاق از طریق مدیریت اخبار در شبکه‌های ماهواره‌ای بوده ایم.

وی ادامه داد: اکنون دولت ایالات متحده از طریق شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب مانند اینستاگرام، فیسبوک، گوگل و سایر شبکه‌های اجتماعی اعمال نفوذ و قدرت می‌کند و به دنبال یک نوع اعمال حکمرانی جدید است.

وی رفتار ایالات متحده آمریکا در سانسور اخبار را مسبوق به سابقه دانست و گفت: در حال حاضر پنج رسانه ابزار اعمال حاکمیت و حکمرانی جدید ایالات متحده آمریکا هستند. با بررسی موقعیت‌های مختلف، مصادیق گوناگون از این اعمال حاکمیت را به شکل پنهان و از طریق فضاهای یوتیوب، گوگل، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام می‌بینیم.

معاون امور محتوای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حذف پیام‌های کاربران فضای مجازی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی، دلیل آن را مخالفت دولت ایالات متحده آمریکا در شنیده شدن صدای آزادی خواهی، استقلال‌طلبی و استکبار ستیزی دانست و تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا هرگونه صدای مخالف خود را به سرعت خاموش می کند.

افراسیابی تعامل رسانه‌های داخلی با رسانه‌های جهان را بهترین راهکار پیش روی ایرانیان برای رساندن صدای عدالت‌خواهی‌شان به گوش همه جهانیان دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم از بستر اپلیکیشن‌های داخلی استفاده کنیم، دچار یک نوع انحصار در داخل کشور می‌شویم لذا راهکاری که به ذهن من می‌رسد این است که باید حتماً رسانه‌های ما با سایر رسانه‌های دنیا در تعامل باشند، از ظرفیت اتحادیه‌های رسانه‌ای که در سراسر دنیا وجود دارد استفاده کنند و از ظرفیت رسانه‌های برتر جهان به غیر از پنج رسانه یوتیوب، گوگل، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: باید به نوعی از ظرفیت‌های جریان خبرگزاری‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی که غیر از این پنج شبکه اجتماعی باشند به خصوص از شبکه‌های اجتماعی روسیه، چین و سایر کشورهایی که به آمریکا وابسته نیستند استفاده کنیم.

تاکید بر نقش موثر ایرنا

مدیرعامل سابق انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: طبیعتاً در مقطع کنونی شاید فرصت کمی باشد برای اینکه ما بخواهیم مدل کاربری خود را تغییر دهیم و همانطور که عرض کردم بهترین کار همان ایفای نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی ما است مثل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) که به سایر رسانه‌های جهان و اتحادیه‌ها متصل است و می‌تواند نقش موثری داشته باشد اما در دراز مدت باید به دنبال یک مذاکره جدی با شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب در سایر نقاط جهان باشیم.

وی تاکید کرد: در روسیه باید سرمایه‌گذاری جدی‌تری کنیم چراکه به نظر می‌رسد و باید به یک ائتلاف و اتحاد استراتژیک رسانه ای با روسیه فکر کنیم و به جای استفاده از اپلیکیشن‌های مطرح آمریکایی با کمک روسیه اقدامات مشترک انجام دهیم.

افراسیابی افزود: با این کار می‌توانیم به سمت ایجاد حکمرانی جدید اسلامی-ایرانی-روسی در مقابل حکمرانی آمریکا در فضای مجازی جهان برویم و لازمه آن هم این است که انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و تشکل‌های ما در فضای مجازی با سایر تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های سایر نقاط جهان به خصوص روسیه ارتباط برقرار کنند.

وی درباره مشکل زبان در چنین ائتلافی نیز گفت: اگر تعامل خوب برقرار شود، می‌شود پیوست‌های فارسی، انگلیسی و عربی هم برای شبکه‌های اجتماعی مورد نظر ایجاد کرد که این موضوع نیازمند تعامل و مذاکره است.

تهران- ایرنا

انتهای پیام*/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا