اخبار
۱۳۹۷/۱۲/۰۷          امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه مطبوعات و کانون وکلای آذربایجان‌غربی

خانه مطبوعات استان و کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش نای قلم، سعید عباسی در جمع خبرنگاران که به مناسبت امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کانون وکلای دادگستری استان و خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی و همزمان با شصت و ششمین سالگرد هفته وکیل‌ مدافع برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون این تفکر در جامعه وجود دارد که وکلای دادگستری تافته جدا بافته از جامعه ایران هستند در حالی که آنان در دوران سازندگی و هشت سال دفاع مقدس در راستای اعتلای کشور مشغول فعالیت بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: وکلای دادگستری همان وکلایی هستند که در لاهه حضور داشته و کار بزرگی انجام دادند و حق و حقوق کشورمان را احیاء کرده و این در حالی است که رسانه‌ها توجه و اهمیت خاصی به این موضوع نداده و آن را برجسته نکردند.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی با انتقاد نسبت به تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: تحمیل برای گزینشی کردن انتخاب وکلا، مسیر رسیدن به عدالت را هموار نمی کند.

وی با اشاره به تغییر قانون وکالت کشور که در خانه ملت مطرح شده است بیان کرد: در گذشته مجلس خواستار تغییر قوانین وکالت در کشور بوده و کانون وکلا نیز با این تغییرات موافق است چون قانونی که در سال ۱۳۳۳ تصویب شده مختص جامعه‌ای از وکلا به تعداد 200 تا 300 نفر در کشور بوده و این قانون نیز پاسخگوی نیاز جامعه وکالت آن زمان بوده است.

 عباسی اظهار کرد: این در حالی است که مجلس شورای اسلامی به جای پرداختن به نواقص قانونی در زمینه وکلای کشور معتقد است که کانون‌های وکلا دارای استقلال مطلق هستند و در تغییرات قوانین نیز استقلال کانون‌ها را هدف قرار داده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مجلس شورای اسلامی بر استقلال کانون‌ها متمرکز شده در حالی که آنها از استقلال نسبی برخوردار بوده و استقلال کاملی ندارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کانون وکلای استان مخالف وکالت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بدون آزمون وکالت هستند افزود: علت مخالفت کانون وکلای استان این است که این کانون مخالف اشتغال افراد کم سواد و بی‌سواد بوده چون ممکن است چنین افرادی مال یا جان انسانی را به خطر اندازند.

وی با بیان اینکه پذیرش بالای دانشجویان حقوق بر بیکاران این رشته تحصیلی افزوده است، اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از نیاز، قاضی در دادگستری ها فعال است ولی هنوز هم عده ای فکر می کنند باید همه دانشجویان فارغ التحصیل رشته حقوق، وکیل شوند.

رییس کانون وکلای آذربایجان غربی با بیان اینکه 988 وکیل در آذربایجان غربی فعال است، گفت: 168 کارآموز نیز در کنار این تعداد وکیل فعال هستند.

وی با اشاره به 48 پروانه تودیعی در استان، اظهار داشت: 100 پروانه تمدید نشده وکلا نیز در آذربایجان غربی وجود دارد که نشان از نبود بازار کار دارد.

رییس کانون وکلای آذربایجان غربی با بیان اینکه برای صدور پروانه وکالت باید متقاضیان از سوی نهادهای امنیتی تایید صلاحیت شوند، ادامه داد: اخذ پروانه فعالیت به معنای تایید یک وکیل جهت خدمت در جمهوری اسلامی است و نیازی به اقداماتی همچون تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی نبود.

در همین راستا «احد غلامی رضایی» نائب رییس کانون وکلای آذربایجان غربی که نام وی در لیست 34 نفری وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه منتشر شده است، گفت: به نظر می رسد ساز و کار مشخصی برای انتخاب وکلای مورد تایید وجود نداشته است؛ بسیاری از همکارانم تجربه و سواد بیشتری نسبت به بنده در امور قضایی دارند و صلاحیت آنان در این امور بیشتر از بنده است.

رضایی در پاسخ به علت خارج نشدن از این لیست با وجود اعتراض وی به آن، اظهار داشت: هماهنگی هایی انجام شده تا برخی از اعضا به صورت هماهنگ از این لیست خارج شویم که بیانگر اعتراض ما است.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین خانه مطبوعات آذربایجان غربی و کانون وکلای آذربایجان غربی به امضا رسید.

طبق ماده 48 آیین دادرسی کیفری در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده 302 این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه قضائیه باشد انتخاب می‌‌کنند و اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می شود.

طبق اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در همه دادگاه ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنان امکانات تعیین وکیل فراهم گردد» که بسیاری از کارشناسان حقوقی، تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری را مغایر با قانون اساسی می دانند.

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا