اخبار
۱۳۹۷/۱۱/۲۷          اختتامیه جشنواره ملی آیات ، مطبوعات و رسانه در اذربایجان غربی - ارومیه

به گزارش نای قلم، اختتامیه جشنواره ملی آیات ، مطبوعات و رسانه با حضور خبرنگاران و مسوولان کشوری و استانی پنجشنبه 25 بهمن 97 ساعت 10 صبح در سالن خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

در بخش مصاحبه، لوح تقدیر و تندیس جشنواره آیات و رسانه به مهدی احمدی از خبرگزاری فارس استان تهران رسید و از استان سمنان نیز از علی آبک در عکس خبری تجلیل شد.

در بخش سرمقاله و یادداشت از آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه، لعیا نورانی زنوز از پایگاه خبری نای قلم رتبه اول را به دست آورد و شفیع بهرامیان از ارومیه و از دو هفته‌نامه جاده تجارت به رتبه دوم رسید.

از پایگاه خبری تحلیلی نای قلم "لعیا نورانی زنوز" رتبه اول بخش سرمقاله و "بهرنگ منتخبی" رتبه اول بخش تیتر را در جشنواره ملی "آیات، مطبوعات و رسانه" کسب کردند.

در بخش خبر، از ارومیه توحید محمودپور از خبرگزاری ایرنا رتبه نخست را کسب کرد و در همین بخش طاهره زینالی از خبرگزاری رسا دوم شد.

در بخش مقاله نیز از آذربایجان‌غربی و شهر ماکو رضا منصرف از هفته‌نامه آوای ماکو برگزیده شد.

در بخش تیتر از استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه و از پایگاه خبری نای قلم بهرنگ منتخبی و از خبرگزاری جمهوری اسلامی، توحید محمودپور به ترتیب اول و دوم شدند.

در بخش گزارش این جشنواره، از خراسان جنوبی و از خبرگزاری شبستان زینب رمضانی حائز رتبه برتر شد و نیز از ارومیه و خبرگزاری ایرنا، طاهره نویدآرین دوم شد.

در بخش مصاحبه، لوح تقدیر و تندیس جشنواره آیات و رسانه به مهدی احمدی از خبرگزاری فارس استان تهران رسید و از روزنامه زاینده رود ، در استان اصفهان نیز سمیه مصور دوم شد.

در بخش عکس خبری از استان سمنان علی آبک از خبرگزاری فارس لوح تقدیر و تندیس این جشنواره را دریافت کرد و از آذربایجان‌غربی و شهر مهاباد، رحیم بایزیدی از خبرگزاری ایرنا به مقام دوم دست یافت.

در بخش ستون ویژه قرآن، از آذربایجان‌غربی و هفته‌نامه عهد، ساقی نصیری و بهزاد یوسفی از روزنامه آبشار به ترتیب اول و دوم شدند.

* 1095 اثر؛ تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه «نخستین جشنواره ملی آیات و رسانه» را یک هزار و 95 اثر اعلام کرد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: 190 اثر مربوط به بخش سرمقاله و یادداشت، 145 اثر مقاله، 171 اثر گزارش، 130 اثر عکس، 100 اثر مصاحبه، 30 اثر برای ستون ویژه، 130 اثر پوستر و 69 اثر مربوط به بخش خبر بود.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار مربوط به آذربایجان غربی بود، اضافه کرد: 470 اثر از آذربایجان غربی، 247 اثر از گیلان، 114 اثر از خوزستان و 264 اثر دیگر نیز از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سنندج، سمنان، اصفهان و قزوین به جشنواره ملی آیات رسیده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد آثار رسیده متعلق به آقایان و ۴۰ درصد برای بانوان است، تصریح کرد: از ۱۶ نفر در این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

به گفته وی اعضای هیئت داوران با توجه به سراسری بودن جشنواره یک نفر از آذربایجان‌غربی و دو نفر از تهران بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: رسانه قرآنی، با اشخاص برخورد نمی‌کند، بلکه فکر غلط و افکار نادرست را مورد مواخذه قرار می‌دهد، رسانه‌ها در جهت ترسیم خطوط آینده و انتقال و آموزش فرهنگ، نقش استراتژیک دارند.

خدایاری، اظهار کرد: استمرار چنین برنامه‌هایی منوط به مطالعه و خروجی این جشنواره هاست تا انگیزه‌ای برای برگزاری آن در سالهای آینده بوده و کمبودهای این جشنواره برطرف شود، تا آنچه که مطلوب رسانه‌هاست، انجام شود.

وی ادامه داد: فراخوان نخستین جشنواره ملی آیات، مطبوعات و رسانه از مهرماه اطلاع‌رسانی شد و از ۹ محور این جشنواره فقط در ۸ محور آثار دریافت شده و در بخش قصص قرآنی هیچ اثری دریافت نشد و امید است توفیقی باشد تا در سالهای آینده در بخش قصص قرآنی نیز آثار ارسال شود.

خدایاری تصریح کرد: آنچه که مهم است این بوده که در رابطه با رسانه و آیات بحث می‌کنیم که دو مقوله ارزشمند هستند و ارتباط بین این دو می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد و وقتی قرآن را مطالعه می‌کنیم، خواهیم دید که مثلثی با عنوان انسان، پیام و رسانه مطرح شده است.

وی با بیان اینکه پیش از آنکه قرآن را رسانه تلقی کنیم، انسان خود یک رسانه است، تصریح کرد: انسان هرچه بیشتر شکوفا می‌شود، بیشتر پی به ابعاد وجودی خود می‌برد، پیام، رسانه دوم بوده و قرآن، خود پیام دارد، قرآن، بزرگترین کتاب الهی و نسخه نهایی هدایت الهی انسانهاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بیان کرد: نکته سوم بیان بوده و قرآن، قانون اساسی است و بنابراین یک ضلع که در قرآن مورد توجه بوده، انسان بوده که خلیفه خداوند روی زمین است و آیه آیه قرآن برای انسان پیام دارد.

وی با اشاره به اینکه رسانه برای بازگویی پیام‌هایی است که دیگران از بیان آن عاجز هستند، تاکید کرد: از این رو وقتی رسانه با قرآن مرتبط می‌شود و بازتاب رسانه‌ها را در قرآن مورد مطالعه قرار می‌دهیم، اینکه چقدر رسانه‌ها به قرآن جهت می‌دهند و رسانه‌ها باید حق‌محور بوده و از باطل سخن نگویند و عدالت‌محور، ارزش‌محور، وحدت‌گستر و مهرگستر بوده و نیکی‌ها، احسان، انفاق، بلوغ، عقلانیت، میهن‌پرستی، دین‌گرایی، معنویت، اخلاق و شایستگی‌ها را گسترش دهند.

خدایاری گفت: رسانه قرآنی، با اشخاص برخورد نمی‌کند، بلکه فکر غلط و افکار نادرست را مورد مواخذه قرار می‌دهد، رسانه‌ها در جهت ترسیم خطوط آینده و انتقال و آموزش فرهنگ نقش استراتژیک دارند.

*قرآن؛ بزرگترین منبع شناختی فرهنگ غنی اسلامی

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلامی، دارای بزرگترین منبع شناختی به نام قرآن است، گفت: اسلام، به عنوان مجموعه‌ای از معارف قدسی، اصالتا از سنخ پیام بوده است.

امیرنیا، اظهار کرد: قرآن، گرانقدرترین میراث معنوی جهان بشری و یادگار پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمد(ص) است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلامی، دارای بزرگترین منبع شناختی به نام قرآن است، ادامه داد: اسلام، به عنوان مجموعه‌ای از معارف قدسی، اصالتا از سنخ پیام بوده است

امیرنیا افزود: در جامعه مختلف بشری از جمله منبر، تریبون، عکس، کتاب، روزنامه، رادیو، تلویزیون، سینما و اینترنت برآن شدیم تا با برگزاری این جشنواره با محتوای مفاهیم قرآن، ضمن تقویت این جریان، این جشنواره‌ها موجب ترغیب اصحاب رسانه و قلم شود.

وی تصریح کرد: این جشنواره برای نخستین بار توانسته نظر کمی و کیفی علی رغم محدودیت در جهت تحقق اهداف عالیه نظام اسلامی در چهلمین سالگرد گام بردارد.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اهداف اصلی جشنواره ملی آیات خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این جشنواره این است که تمامی رسانه‌ها و نه فقط رسانه‌های قرآنی، وظیفه دارند در راستای ترویج و توسعه فرهنگ غنی قرآن قدم بردارند.

انتهای پیام/

 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا