اخبار
۱۳۹۷/۱۱/۱۱          ارتقای شاخص بهره‌مندی آب روستایی آذربایجان غربی از 5.4 به 73 درصد

نشست خبری سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در محل سالن جلسات خانه مطبوعات استان برگزار شد.

به گزارش نای قلم، علیرضا رضوی در این نشست عملکرد آب و فاضلاب روستایی استان در 40 سال گذشته، عملکرد این شرکت در دولت تدبیر و امید و برنامه های پیش بینی شده برای ایام دهه فجر امسال را تشریح کرد.

بخش دیگر این گفتگوی خبری، مربوط به آلودگی آب شرب تعدادی از روستاهای شمال استان و اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل بود.

روستاهایی که بافت زمین شناسی و کشاورزی منطقه باعث شده است میزان آلودگی آب شرب آنها بالاتر از حد معمولی باشد.

اساسا رشد سریع جمعیت، نیاز به تولیدات کشاورزی و مواد غذایی را افزایش داده و زمینه توسعه فعالیت های کشاورزی را فراهم کرده است. این افزایش تولید دارای نتایج زیست محیطی فراوان از جمله آبیاری بیش تر و افزایش بی رویه مصرف کودها و آفت کش ها بوده است.

از قرن 19 میلادی استفاده از کودهای شیمیایی آغاز شده است. کودهای شیمیایی در واقع عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان هستند که به صورت مصنوعی تولید و باعث بهبود عملکرد زراعی می شوند. اما از طرفی مصرف بیش از اندازه کود، باعث شستشو و جابه جایی ترکیبات آن به لایه های مختلف خاک و آب های زیرزمینی و سطحی شده و باعث آلودگی های خاک، آب های سطحی و زیرزمینی، افزایش خوراک تالاب ها و در نهایت افزایش مخاطرات بهداشتی و زیان های اقتصادی می شود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در این زمینه اظهار داشت: بافت زمین شناسی منطقه که در تماس گدازه های آتش فشانی کوه آرارات قرار گرفته اند و همچنین نحوه کشاورزی باعث شده است میزان فلزات سنگین و آلودگی آب شرب 117 روستاهای شوط، پلدشت و ماکو بالاتر از حد معمولی باشد.

رضوی افزود: کیفیت آب 53 روستا با تعویض منشا و انتقال بین حوزه ای و استقرار سامانه ارتقای کیفیت، بهبود یافته است و برای 64 روستای باقی مانده نیز رایزنی و پیگیری های لازم با مسوولین کشوری و استانی صورت گرفته و با تزریق اعتبارات اقدام می شود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با اشاره به پروژه های بهبود کیفیت گفت: در این زمینه چهار پروژه آماده افتتاح است که در ایام دهه فجر امسال به بهره برداری می رسند.

وی توضیح داد: طرح‌های یاد شده شامل مجتمع قلیش لانمیش با 800 میلیون تومان و تحت پوشش قرار دادن 2 روستا، مجتمع کنیکور پلدشت با 700 میلیون تومان اعتبار و تحت پوشش قرار دادن شش روستا، مجتمع جگن شهرستان ماکو و شوط با ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار و تحت پوشش قرار دادن پنج روستا و مجتمع سنگر شهرستان ماکو با ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار با تحت پوشش قرار دادن شش روستا است که مکانیسم تصفیه قدرت جذب انتخابی با رزین تعویض یونی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح چهار سامانه در شهرستان های پلدشت، ماکو و شوط شاهد ارتقای کیفیت آب شرب 19 روستا در قالب یک هزار و 900 خانوار خواهیم بود که برای راه اندازی آنها 2 میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه گذاری شده است.

*برخورداری دو هزار و 264 روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات شاخص در راستای آبرسانی به روستاها در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی را تشریح و تصریح کرد: در 40 سال گذشته 764 حلقه چاه حفر و تجهیز، 741 دهنه چشمه بهسازی و 11 هزار کیلومتر خط و شبکه لوله گذاری شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همچنین از تحت پوشش درآوردن یک هزار و 908 روستا، واگذاری بیش از 280 هزار فقره انشعاب به مشترکان، برخورداری سه روستا از سامانه دفع بهداشتی فاضلاب در سطح استان و کیفی سازی مستمر آب با سامانه های گندزدایی خبر داد.

رضوی گفت: محصول عملکرد شرکت آب و فاضلاب روستایی و جهاد سازندگی، برخورداری دو هزار و 264 روستا با 294 هزار و 855 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ادامه داد: میزان بهره مندی روستاهای استان قبل از انقلاب اسلامی 5.4 درصد بود که این میزان بعد از انقلاب به 73 درصد رسیده است.

وی رشد شاخص برخورداری را نیز 92 درصد اعلام و اظهار کرد: تعداد روستاهای غیربرخوردار از کاهش 83.5 درصدی برخوردار است.

رضوی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب دو هزار و 800 روستا فاقد سیستم لوله کشی آب سالم و بهداشتی بود که به برکت انقلاب اسلامی و طی 40 سال به 462 روستا کاهش یافته است.

*افتتاح 428 پروژه در دولت تدبیر و امید

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی به عملکرد دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و گفت: 428 پروژه با حجم سرمایه گذاری 140 میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است که 62 هزار و 639 خانوار روستایی تحت پوشش قرار گرفته است.

رضوی اظهار داشت: از 92 تا سال جاری میزان اعتبارات مصوب رشد 3.2 داشته است که این نشان می دهد دولت و نظام توجه ویژه ای به بخش خدمات بهداشتی، رفاهی و امکاناتی در روستاها دارد.

وی افزود: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید 197 حلقه چاه حفر، 215 فقره چشمه توسعه و بازسازی، 52 باب ایستگاه پمپاژ احداث و 15 هزار و 130 مترمکعب مخزن ایجاد ظرفیت شده است.

رضوی با بیان اینکه در این بازه زمانی دو هزار و 231 کیلومتر لوله گذاری در شبکه و خطوط انتقال انجام گرفته است، اضافه کرد: همچنین 49 هزار و 729 فقره مشترک افزوده شده است.

*افتتاح 40 پروژه در دهه فجر امسال

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب در ایام دهه فجر امسال 40 پروژه در 13 شهرستان با 12 هزار خانوار و صرف هزینه ای بالغ بر 14 میلیارد و 900 میلیون تومان افتتاح می شود.

به گفته وی همچنین پنج پروژه در قالب 415 روستا با حجم سرمایه گذاری 480 میلیون تومان در این ایام کلنگ زنی می شود.

*متوسط شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی در استان 75.81 است

رضوی تصریح کرد: متوسط شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی در استان 75.81 است که امید داریم با تزریق اعتبارات صندوق توسعه ملی این رشد حدود دو درصدی داشته باشد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی تعداد روستاهای دارای سکنه استان را دو هزار و 838 روستا با یک میلیون و 146 هزار نفر جمعیت اعلام و اضافه کرد: از این تعداد دو هزار و 376 روستا با یک میلیون و 121 هزار نفر برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و یک هزار و 908 روستا با 97 هزار خانوار تحت پوشش مستقیم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند.

به گفته وی 85 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش مستقیم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند.

رضوی همچنین محدوده و وسعت عملکرد شرکت آب و فاضلاب روستایی استان را 43 هزار و 660 کیلومتر مربع اعلام کرد که آذربایجان غربی سیزدهمین استان کشور است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همچنین تعداد روستاهای بالای 20 خانوار را دو هزار و 189 روستا و تعداد روستاهای زیر 20 خانوار را 649 روستا اعلام و اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای تامین آب شرب اهالی روستاییان یک هزار و 540 منشا دارد که از این تعداد 746 حلقه چاه، 741 دهنه چشمه، 33 رشته قنات و دو مورد آب سطحی است به طوری که 86.7 میلیون متر مکعب آب استحصال و توسط خطوط انتقال به شبکه های توزیع وارد می شود.

رضوی با بیان اینکه براساس اعلام امور مشترکان، مصرف آب و فروش قبض نیز حدود 63 میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: 245 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر از اهالی روستاییان آب تولید و 176 لیتر در شبانه روز مصرف می شود که این نشان دهنده فرسودگی شبکه آب است و هدررفت 28.2 درصدی به دنبال دارند.

"تامين آب آشاميدني سالم يکي از اهداف مهم در جوامع بشري است و دست يابي به توسعه و پيشرفت در سايه سلامت افراد جامعه امکان پذير است، واضح است که سلامتي افراد در گرو تامين آب شرب مطلوب است"، سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز با تاکید به اینکه "کیفیت آب" خط قرمز شرکت آب و فاضلاب روستایی است، تصریح کرد: به جهت تضمین کیفیت یک هزار و 56 سامانه کلرزنی مستمر در سطح روستاها فعال است که از این تعداد 628 دستگاه کلرزن مایع و  428 دستگاه کلرزن گازی است.

تامين آب آشاميدني سالم يکي از اهداف مهم در جوامع بشري است و دست يابي به توسعه و پيشرفت در سايه سلامت افراد جامعه امکان پذير است. واضح است که سلامتي افراد در گرو تامين آب شرب مطلوب است. با توجه به اینکه ارتباط مستقیمی بین کیفیت آب با محیط وجود دارد، از این رو کیفیت میکروبی آب یکی از عوامل مهم محیطی موثر بر سلامت محسوب می شود بر این اساس کمیت ناکافی، کیفیت نامناسب آب آشامیدنی و بهسازی ضعیف از جمله اصلی ترین علل بروز و شیوع مرگ و میر است" که سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان شاخص مطلوبیت میکروبی آب در روستاهای استان را 96 درصد و شاخص مطلوبیت کلر باقیمانده در شبکه آب شرب روستاهای تحت پوشش را 98.5 درصد اعلام کرد.

اميد است با اقدامات صحيح و سازماندهي و مديريت عالي بتوان درصد نامطلوب کلر باقي مانده را در شبکه هاي آب رساني روستايي به صفر تقليل داد بطوري که موارد نامطلوب کلر باقي مانده در شبکه هاي توزيع به صفر تقليل يابد.

انتهای پیام/

 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا