اخبار
۱۳۹۷/۱۰/۲۹          خبررسانی امیدآفرین؛ رسالتی بزرگ ولی مغفول مانده

مشاهده تیتر روزنامه ها، صفحات فضای مجازی و تارنماهای خبری، گویای اخبار چندان امیدوار کننده ای نیست و غالب اخبار، سویه های تلخ و غمبار دارند و این در حالی است که امیدآفرینی یکی از رسالت های رسانه های گروهی شمرده می شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری تهران- ایرنا ، از آنجایی که سویه های منفی بازخوردهای بسیاری دارند، این گونه اخبار بیشتر به چشم می آید.
هرچند تا پیش از به عرصه آمدن رسانه های اجتماعی نیز شاید حوادث بسیاری رخ می داد اما به دلیل این که رسانه های اصلی و روزنامه ها از نظر کمی محدود بودند و از نظر وسعت و پخش خبر به اندازه شبکه های اجتماعی و رسانه های مدرن عرصه نداشتند، اخبار چندان عمومیت پیدا نمی کرد و وارد ساحت اجتماعی نمی شد.
با وجود رسانه های نوین، گردش اخبار به سرعت در دسترس همگان قرار می گیرد و ویژگی هایی همچون «امکان مشارکت»، «باز بودن»، «دسترسی»، «ارتباط دوسویه و افقی»، «توانایی برقراری ارتباط» و «فشرده شدن زمان و مکان» نیز عرصه تازه ای در خبررسانی ایجاد کرده است.
اخبار حوزه ها و عرصه های مختلف به صورت گسترده در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند، با این حال بررسی صدق و کذب اخبار در کنار ارائه تحلیلی از آنها نیازمند تقویت توانمندی های رسانه های اصلی است. به عبارتی دیگر خبرگزاری ها و مطبوعات باید گامی اساسی در جهت پوشش های تحلیلی اخبار بردارند
از این رو به نظر می رسد رسانه های اصلی باید از رویکرد خبری و رویداد محوری فاصله بگیرند و به سمت تحلیل و تبیین اخبار حرکت کنند. بر این اساس با حرکت به سمت گزارش های تحلیلی اخبار، دگرگونی های سریع که در عرصه ای مختلف رخ می دهد را واکاوی و بررسی نمایند.
در زمینه خبر رسانی در شبکه های اجتماعی و رسانه های اصلی می توان سه گانه ای را ترسیم کرد. نخست جایگزین شدن شبکه های اجتماعی با رسانه های اصلی، دوم اولویت رسانه های اصلی و سوم نسبت دوسویه میان این دو.
بررسی ها گویای آن است که شقه سوم که نسبت دوسویه میان رسانه های اصلی و شبکه های اجتماعی را مطرح می کند به واقعیت های امروز می تواند نزدیکتر باشد. در واقع امروز رسانه های اصلی در کنار خروجی های آنلاین خود در شبکه های اجتماعی نیز وارد شده اند و در رسانه های اجتماعی نیز به فراخور مطالبی را منتشر می کنند. حتی برخی از این رسانه ها سعی کرده اند که برخی اخبار را ابتدا در کانال خبری خود و سپس در سایت و صفحه اصلی خود منتشر کنند.
شاید درحالی که در گذشته شکل خبررسانی به صورت مکتوب یا تصویری ارایه می شد اما اکنون استفاده از عکس، فیلم، صوت و فایل های کم حجم (GIF) بر غنای خبری می افزاید و نیازهای مخاطبان را به صورت حداکثری رفع می کند. این تمایزها نه تنها در تولید بلکه در محتوا و نحوه عرضه باعث شده است تا با داشتن جلوه های بصری خاص، این خبرها مورد اقبال بیش از پیش خوانندگان واقع شود.
با مشخص شدن نسبت شبکه های اجتماعی و رسانه های اصلی، حرکت به سمت پوشش اخبار مثبت و امیدبخش در شرایطی که بیشتر اخبار سویه های منفی دارند، گامی در جهت امیدافزایی و گسترش روحیه نشاط در جامعه است. این امر نیز مستلزم اعتماد آفرینی در جامعه است.
اعتماد افزایی در جامعه نیز منوط به افزایش صداقت و حقیقت گویی، تقویت شفافیت، پایبندی به اخلاق حرفه ای ، نقد عالمانه و منصفانه وضع موجود و ارائه راهکار برای وضع مطلوب است. به نظر می رسد اولویت مندی ها در عرصه خبری رسانی باید مشخص شود و آسیب شناسی در کنار ارائه راهکار مدنظر قرار گیرد. بنابر این توجه به دستاوردها و تلاش های سازنده می تواند نقشی مهم در امیدآفرینی در عرصه اجتماعی داشته باشد.

انتهای پیام /* 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا