اخبار
۱۳۹۷/۰۵/۲۲          رویکرد شورای فرهنگ عمومی کاربردی و اجرایی است/ عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان مطلوب است

دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور گفت: رویکرد شورای فرهنگ عمومی کشور در فصل جدید کاری، اجتماعی، کاربردی و اجرایی است.

سید محمدرضا موالی‌زاده امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت های قابل توجهی در حوزه فرهنگ وجود دارد که می تواند مسائل و مشکلات را در حوزه های مختلف با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر حل کند.

وی با اشاره به آسیب شناسی فعالیت های این شورا در یک سال اخیر بیان کرد: با آسیب شناسی در حوزه شورای فرهنگ عمومی و داشتن نگاه جامع نگر تلاش می کنیم در مسیر حل مشکلات فرهنگی گام برداریم.

ابلاغ 15 سرفصل به استان ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی 15 سرفصل در زمینه های مختلف تعیین و به استان ها ابلاغ شده است.

وی با بیان این که سرفصل های شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه هایی دارد، تاکید کرد: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب های اجتماعی، دین و فرهنگ، خردورزی و استدلال گرایی، روح ملی و شخصیت میهنی، ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت های آنان، مصرف فرهنگی، محیط زیست، معماری و شهرسازی و فضای مجازی سرفصل های تعیین شده در شورای فرهنگ عمومی هستند.

وی اظهار امیدواری کرد با تصویب این برنامه و در ادامه پیگیری و اجرای آن بتوانیم در عرصه فرهنگ عمومی که راهبردی است گام های موثری در حوزه فرهنگ برداریم.  

دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرهنگ عمومی مجموعه کنش ها و واکنش های همگرا و همگن آحاد یک جامعه نسبت به یک موضوع، پدیده، مناسبت، رویداد و یک مسئله است، فرهنگ عمومی را رفتارهای قابل پیش بینی، مختصات فکری و رفتاری یک جامعه، شناسنامه، باورها و رفتارهای یک جامعه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: هرچقدر پاسخ ها در باورها و رفتارها نزدیک به یکدیگر باشد و نسبتی بین آنها برقرار شود نشان می دهد که آن جامعه که از نظر فرهنگی همگن است و در بخش تقویت فرهنگ عمومی کشور موفق تر عمل کرده است.

شورای فرهنگ عمومی یک شورای سیاستگذار است

موالی زاده ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی یک شورای سیاستگذار است و به صورت شبکه مویرگی در تمام استان ها فعالیت می کند لذا این ظرفیت قابل توجهی است که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: به همت دولت، قوای مختلف و با پیروی از مقام معظم رهبری از این برهه کنونی که دشمن چنگ و دندان نشان می دهد عبور می کنیم.
وی با اشاره به قرار گرفتن کشور در دوره تاریخی مهم کنونی، تاکید کرد: کشور پیش از این از مشکلات بزرگتر از این به سلامت عبور کرده است و با اتحاد داخلی هر مشکلی قابل حل است.

نقش فرهنگ یک نقش تفنی، حاشیه ای و دسته چندم نیست

موالی زاده در ادامه نقش فرهنگ را تاثیرگذار دانست و افزود: نقش فرهنگ یک نقش تفنی، حاشیه ای و دسته چندم نیست بلکه به خوبی می تواند به بخش های مختلف کمک کند تا بتوانند در مسیر رشد و توسعه متوازن و پایدار حرکت کند.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی ظرفیتی بالقوه دارد که می تواند نقش مهمی در حل مسایل و موضوع های مختلف جامعه داشته باشد.

دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: افزایش گستره فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی باعث می شود که افراد نخبه و کاربلد بیشتری وارد عرصه کار و خدمت شوند و در این صورت اثر گذاری شورا افزایش می یابد.

وی اذعان کرد: اصحاب رسانه در این بین می توانند به عنوان بازوان شورای فرهنگ عمومی نقش موثر و غیرقابل انکاری را در تقویت فرهنگ عمومی داشته باشند.

موالی زاده در ادامه سخنان خود عملکرد شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: جلسات شورای فرهنگی عمومی استان به طور منظم برگزار شده است و اعضای شورا حضور فعالی دارند که قابل تقدیر است.

 آذربایجان غربی از ظرفیت های مردمی خوبی برخوردار است

دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور، با بیان اینکه آذربایجان غربی از ظرفیت های مردمی خوبی برخوردار است، اظهار داشت: این استان مولفه های قدرتمندی در فرهنگ عمومی دارد که می توان به وجود فرهیختگان، اصحاب قلم، اندیشه، علما، اساتید دانشگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به پیشینه تمدنی و غنای فرهنگی استان، گفت: مجموع مولفه ها باعث شده است آذربایجان غربی از پویایی و نشاط علمی خاصی برخوردار باشد و این به بالندگی فرهنگ عمومی کمک می کند.

موالی زاده با بیان اینکه کار فرهنگی دیربازده است، گفت: زیربنای یک جامعه پیشرفته و اخلاقی توجه به عنصر ممتاز فرهنگ است زیرا فرهنگ بر همه حوزه ها موثر بوده و حصول نتیجه نیازمند عزم همگانی و صبر و تحمل است.

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی حوزه باورهاست، گفت: اگر حقیقت در قالبی زیبا که همان زبان هنر است به مخاطب منتقل شود، جذابیت و تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: ذهن فعال و نقاد هنرمند در پردازش موضوعات و رسیدن به نتیجه مطلوب در بخش‌های مختلف جامعه اثرگذار است، بنابراین باید برای ارتقای آن از ظرفیت اصحاب هنر، ادب و رسانه بیشتر بهره ببریم.

دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور در روز جاری با سفر به ارومیه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان حضور یافت و با استاندار و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز دیدار کرد.

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا