اخبار
۱۳۹۷/۰۴/۳۰          برگزاری نشست خبری مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی

دومین نشست مطبوعاتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در سال 97، روز چهارشنبه مورخ 28/ 04/ 97 در محل خانه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه مطبوعات آذربایجان غربی جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گفت: دامنه فعالیتهای این اداره کل وسیع و گسترده است و به همین خاطر لازم است که هرچندو  قت یکبار در خدمت اصحاب رسانه باشیم تا گزارشی از فعالیتها و عملکرد این اداره کل جهت تنویر افکار عمومی ارائه دهیم.

او سپس به حوزه گردشگری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در مقطع کنونی در فصل تابستان و سفرهای آن قرار داریم، عمده فعالیتهای گردشگری اداره کل بر همین محور تنظیم شده و به همین منظور، برنامه های مبسوطی طراحی و در دست اجرا خواهد بود که شاخص ترین آن، اجرای جشنواره ملی گردشگری خواهد بود.

او در همین زمینه افزود: جشنواره ملی گردشگری اولین بار در استان آذربایجان غربی و به میزبانی شهر ارومیه برگزار می شود و در این جشنواره ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همه استانها و گروههای فرهنگی- هنری از اقصی نقاط کشور شرکت خواهند داشت مضافاً اینکه این اداره کل و سایر ادارات و نهادهای ذی ربط استانی و همه شهرستانهای استان نیز حضور و مشارکت فعال خواهند داشت.

مدیرکل استان ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی گردشگری فرصت مغتنمی است برای استان که بتواند ظرفیت های خود را معرفی کند و به همین منظور، برنامه های ویژه ای را پیش بینی کرده ایم که برگزاری نشست ها و کارگاههای آموزشی، ارائه پکیج های سرمایه گذاری گردشگری، ارائه فیلم و تصویر از فرصت های سرمایه گذاری و ظریت های موجود بخشی از برنامه ها است.

جلیل جباری در ادامه برخی دیگر از برنامه های حوزه گردشگری اداره کل را که مرتبط با جشنواره ملی گردشگری و فصل تابستان است بصورت تیتر وار به شرح زیر عنوان نمود:

-       از کتابچه مسیرهای گردشگری استان که به تازگی چاپ شده، در جشنواره رونمائی خواهد شد.

-       فیلم مستند هفت شهرستان استان که جدیداٌ کار شده است در جشنواره ارائه می شود.

-       برگزاری تور گردشگی داخل استان برای فعالین مطبوعاتی استان را در نظر داریم.

-       راهنمایان گردشگری در محل اکثر جاذبه های تاریخی و گردشگری استان مسقر هستند.

-       در حال برنامه ریزی هستیم تا تور معرفی هر یک از شهرستانهای استان در نزدیکترین شهر استان مجاور، راه اندازی شود.

-       آخر هفته جاری، برنامه ای فرهنگی تحت عنوان شب آذربایجان غربی، در برج میلاد تهران اجرا می شود.

-       نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرائی استان طبق روال همیشگی ادامه دارد.

-       در سه ماهه اول سالجاری، 5 واحد اقامتی استانداردسازی شده و کیفیت خود را ارتقا داده اند و برای چهار واحد پذیرائی ، مجوز فعالیت صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه، نگاهی به حوزه سرمایه گذاری انداخت و گفت: برای دسترسی آسان عموم به جاذبه های تاریخی – گردشگری، مهمترین کار، ایجاد راه دسترسی و امکانات آسایشی است که در این خصوص، طرح های خوبی در دست اجرا می باشد.

او در همین زمینه افزود: 200 میلیارد ریال برای توسعه زیرساختهای گردشگری تصویب شد که از این مقدار، 100 میلیارد آن، اختصاص داده شد و ما بر اساس همین بودجه اختصاص یافته، 25 عنوان طرح توسعه زیرساختهای گردشگری را در سطح استان به مرحله اجرا رساندیم که برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر در مراحل پایانی می باشد.

مدیرکل استان در همین زمینه توضیح  داد: عمده این طرح ها شامل ایجاد راه دسترسی و زیرسازی، ایچاد سرویس های بهداشتی، احداث دیوار ساحلی، احداث سکوهای محل استقرار و استراحت و دیگر امکانات آسایشی و راحتی بوده است.

او همچنین گفت: 25 طرح کلان گردشگری که عمدتاً مربوط به ساخت و راه اندازی هتل و مجتمع های گردشگری- رفاهی هستند، با حجم سرمایه گذاری حدود 4000 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 50 درصدی هم اکنون در شهرهای مختلف استان در دست اجرا می باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه به حوزه میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: 110 بنای تاریخی استان در یک سال اخیر، حداقل یک فصل مرمت یا حفاظت اضطراری را داشته اند و این طرح های مرمتی همه شهرهای استان را شامل شده که تعدادی از این طرح ها هم اکنون همچنان ادامه دارند.

او به آخرین آمار مربوط به اثار ثبت شد  در فهرست ملی اشاره نمود و گفت: تا کنون 1501 بنا و محوطه تاریخی، 7 اثر طبیعی، 28 اثر میراث معنوی، 2 اثر دفاع مقدس و 38 اثر منقول استان در فهرست ملی به ثبت رسیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه، به حوزه صنایع دستی اشاره نمود و گفت: مهمترین اتفاق حوزه صنایع دستی استان در سالجاری،برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی است که بصورت پنجمین سال پیاپی در ارومیه و همزمان با جشنواره ملی گردشگری برگزار می شود و در این نمایشگاه هنرمندان برتر و شاخص کشور و استان آخرین تولیدات خود را در رشته های مختلف ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه برخی از عملکردهای این حوزه را به شرح زیر بر شمرد:

-       دو هزار پروانه تولیدی برای هنرمندان صنایع دستی صادر شده و نزدیک به هزار نفر نیز دوره های مختلف آموزشی را طی نموده اند.

-       آموزشهای عمومی صنایع دستی مورد تاکید است و در این زمینه، دوره هائی در شهرهای مختلف استان برگزار شده و در دست برگزاریست.

-       تسهیلات خوبی در اختیار هنرمندان قرار گرفته و در دو سال اخیر 510 نفر از محل اعتبارات مشاغل خانگی تسهیلات ارزان قیمت دریافت نموده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان  در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه و مطبوعات بخاطر منعکس نمودن اتفاقات و فعالیت های حوزه های مختلف این اداره کل، نقش این قشر را در  معرفی و تبلیغ قابلیتهای میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بی بدیل دانست و بر تعامل سازنده و همیشگی  این اداره کل با همه فعالین رسانه و مطبوعات تاکید نمود

انتهای پیام*/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا