اخبار
۱۳۹۷/۰۳/۱۷          تنها 15 درصد از بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است!

کاراندیش با اشاره به افزایش بیش از 50 درصدی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید بیان کرد: این بودجه از پنج هزار و 500 میلیارد ریال به 12 هزار میلیارد ریال رسیده که این جهش نتیجه توجه دولت به حوزه فرهنگ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنها 15 درصد بودجه فرهنگی کشور به این وزارتخانه که متولی اصلی فرهنگ کشور است، اختصاص دارد و 85 درصد از این بودجه در اختیار نهادهای فرهنگی دیگر قرار می گیرد.

علی اصغر کاراندیش مروستی در دیدار مشترک محمد مهدی شهریاری استاندار با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران تشکل های مطبوعاتی و فرهنگی آذربایجان غربی افزود: از حدود 90 هزار میلیارد ریال بودجه فرهنگی کشور در سال، افزون بر 12 هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و حدود 78 هزار میلیارد ریال به نهادهای دیگر تعلق می گیرد.

وی با اشاره به افزایش بیش از 50 درصدی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید بیان کرد: این بودجه از پنج هزار و 500 میلیارد ریال به 12 هزار میلیارد ریال رسیده که این جهش نتیجه توجه دولت به حوزه فرهنگ است.

او از افزایش 5 برابری اعتبار اختصاص یافته به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خبر داد و اضافه کرد: با وجود این افزایش، حوزه فرهنگ استان ها با مشکل مالی روبرو بوده و این امر به نبود همکاری سایر نهادهای فرهنگی بودجه بگیر از دولت مربوط است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 80 مانع پیش روی کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در کشور احصا شده است، ادامه داد: به دنبال رفع این موانع برای اجرای فعالیت های موثر فرهنگی و هنری هستیم و در این مسیر باید همه نهادهای مسوول و مردم همکاری لازم را داشته باشند.

کاراندیش در رابطه با حاشیه های ایجاد شده در برخی برنامه های موسیقایی، گفت: اگر موسیقی خلاف قانون است، نباید اجرا شود ولی اگر مشکل قانونی ندارد باید در چهارچوب خاصی به اجرا درآید.

او افزود: اگر در جمع یکهزار نفری شرکت کننده در برنامه موسیقایی، تنها چهار نفر اقدام به حرکت های دور از شان کنند، نشان از وجود اشکال در موسیقی نیست.

وی با اشاره به طی مراحل احداث بیش از 300 طرح مجتمع فرهنگی هنری و کتابخانه در سراسر کشور اضافه کرد: از این تعداد 49 طرح ملی و افزون بر 250 طرح استانی است.

او از حمایت ویژه دولت برای بیمه خبرنگاران نیز خبر داد و با اعلام اینکه در حال حاضر این قشر مشکل بیمه ای ندارند، بیان کرد: در سراسر کشور تنها 80 خبرنگار بیمه نشده داریم که امیدواریم مشکل آنان نیز با تدبیر اندیشیده شده رفع شود.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه فقر امکانات فرهنگی در استان احساس می شود، گفت: اماکن فرهنگی موجود در استان در شان فرهنگ غنی این منطقه نیست.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به توجه ویژه دولت به حوزه فرهنگ، افزود : آمار و ارقام ارائه شده توسط معاون وزیر ارشاد نشان دهنده این نگاه ویژه و توجه دوچندان دولت به این بخش مهم و اساسی است.

شهریاری با بیان اینکه فقر امکانات فرهنگی در استان احساس می شود ، گفت : اماکن فرهنگی موجود در استان در شان فرهنگ غنی این منطقه نیست و این در حالی است که آذربایجان غربی از نظر نرم افزاری و شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری بسیار غنی است.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به توجه ویژه دولت به حوزه فرهنگ ، افزود : آمار و ارقام ارائه شده توسط معاون وزیر ارشاد نشان دهنده این نگاه ویژه و توجه دوچندان دولت به این بخش مهم و اساسی است.

وی همچنین تکمیل و بهره برداری از تالار بزرگ ارومیه را تا چند ماه آینده را در حل بسیاری از مشکلات اهالی فرهنگ و هنر استان بسیار موثر دانست.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه برای برگزاری جشنواره تئاتر و نمایش فجر در استان ، تشکیل ارکستر سمفونی استان ، برگزاری نمایشگاه های هنری در خارج از کشور اعلام حمایت کرد.

نائب رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی هم در این جلسه ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام خدایاری و تشکر از حمایت های وزارت از خانه های مطبوعات و جامعه رسانه ای اشاره اجمالی به مشکلات این حوزه در استان و کشور کرد و خواستار حل موارد مطروحی شد.

عبدالسلام معروفی از فعالیت 105 نشریه مکتوب ، 42 سایت مجوزدار ، 30 دفتر سرپرستی روزنامه ، 15 دفتر خبرگزاری ، 350 خبرنگار و اشتغال حدود 2000 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مطبوعات و رسانه استان خبر داد و همچنین از توجه و حمایت ویژه استاندار محترم آذربایجان غربی به جامعه رسانه ای استان و خانه مطبوعات تقدیر کرد و خواستار برگزاری جشنواره های مطبوعات کشور در سطح استان ها شد و تاکید کرد : متاسفانه بدلیل عدم برگزاری چشنواره مطبوعات آذربایجان غربی از سال 93 تاکنون و همچنین استقبال کم خبرنگاران و رسانه های گروهی استان ها از جشنواره مطبوعات کشوری پیشنهاد می کنیم جشنواره های مطبوعات کشوری به صورت 2 سالانه در استان ها برگزار گردد.

وی همچنین خواستار حل مشکلات بیمه خبرنگاران شد و افزود : خانه مطبوعات استان اعلام آمادگی می کند در صورت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی به صورت مشترک اقدام به موضوع اختصاص بیمه تکمیلی اعضای خانه و خبرنگاران استانی بنماید.

معروفی خواستار ساماندهی صدور مجوز های فله ای و جلوگیری از واگذاری امتیاز مطبوعات و رسانه به افراد غیرمتخصص و غیرتوانمند شد و تاکید کرد : متاسفانه از سال های 84 ببعد در سطح کشور نحوه صدور مجوز به یک بدعت غلط تبدیل شد و متاسفانه مجوز نشریات مکتوب به هر شخص و متقاضی که فاقد توانایی مالی و تخصص می باشد واگذار می شود و درخواست می کنیم با توجه به اینکه این مساله باعث ایجاد حواشی و مشکلات زیادی در حوزه مطبوعات شده ، ساماندهی شود.

نائب رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی از معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست روال فعالیت چاپ ویژه نامه های استانی روزنامه های سراسری که باعث لطمه زدن به پیکر بی جان مطبوعات محلی شده اند ، ساماندهی شود.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطبوعات محلی از مشکلات زیادی رنج می برند و اگر با این روند پیش برویم “شاهد مرگ خاموش مطبوعات محلی” خواهیم شد و در حال حاضر کمتر از 20 درصد از آمار اعلامی موجود موفق به انتشار نشریه می شوند و در اثر مشکلات ، پایین بودن مطالعه و بازار پرتلاطم کاغذ و برخی از چالش های پیش رو ، نبود حامی و غیره تیراژ نشریات هم به حداقل رسیده است ؛ خاطرنشان ساخت : جامعه مطبوعاتی و خبرنگاران استانی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و کمک مسئولان کشوری و استانی هستند.

 

معروفی همچنین در ادامه صحبت هایش خواستار ساماندهی فعالیت های رسانه ای و جلوگیری از جزیره ای عمل کردن حوزه رسانه ای کشور شد و گفت: هر چند تعامل خوبی با اداره کل امور مالیاتی استان داریم ولی متاسفانه برخی از مشکلات و چالش ها به حوزه ملی برمی گردد که بایستی در بین وزارت و سازمان امور مالیاتی مرتفع شود.

نائب رئیس خانه مطبوعات استان آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اینکه ” امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واگذاری مسئولیت ها بار سنگین فعالیت را از بدنه دستگاهی وزارت متبوع خود در تهران برداشته و به خانه های مطبوعات و واحد مطبوعات استان ها واگذار نمایند و تمرکزگرایی را به حداقل برساند ” ؛ گفت : قرار بود در سال 97 بیش از چندین مسئولیت شامل توزیع آگهی ها ، یارانه نشریات ، بیمه خبرنگاران ، اعتبار ویژه  و غیره به خانه های مطبوعات استان ها واگذار شود که امیدواریم با توجه به وضعیت نامناسب مطبوعات محلی و تقویت جایگاه خانه های مطبوعات این مهم هر چه زودتر عملیاتی گردد.

عبدالسلام معروفی در پایان از تلاش های شبانه های روز جامعه بی ادعای رسانه ای استان و اعضای خانه مطبوعات تقدیر و تشکر کرد

همچنین در ادامه این جلسه مدیران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان مشکلات و چالش های حوزه کاری خود را با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ستادی این معاونت و همچنین استاندار آذربایجان غربی در میان گذاشتند.

در این جلسه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت 20 میلیون ریال برای هر انجمن فعال در ارومیه موافقت کرد و قرار شد تا 170 میلیون ریال نیز برای 17 اداره فعال در شهرستان های آذربایجان غربی جهت حمایت از انجمن ها پرداخت شود.

انتهای پیام*/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا