اخبار
۱۳۹۷/۰۲/۲۷          وزارت ارشاد تصمیم گیر انحصاری روزنامه ها نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به نماینده ارومیه در مجلس گفت: این وزارتخانه درارتباط با روزنامه ها تصمیم گیرنده انحصاری نیست.

سیدعباس صالحی روز چهارشنبه در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه درمجلس مبنی براینکه چرا روزنامه همشهری که متعلق به ارگان شهرداری تهران است به صورت سراسری توزیع می‌شود؟ گفت: مجوز همشهری از سال 71 توسط این نشریه و موسسه اخذ شده و براساس مجوز هیات نظارت بر مطبوعات و ثبت شرکتها درطول 25 سال دارای مجوز پخش گسترده و اجازه انتشار روزنامه کثیرالانتشار را داشته است.
وی یادآور شد که در ماده 5 اساسنامه انتشار روزنامه کثیر الانتشار قید شده است و لذا این روزنامه می‌تواند برای عملیات خود در داخل و خارج از کشور نمایندگی‌های مختلف استفاده کند.
صالحی یادآور شد: این شرکت سهامی خاص است و هیچگونه بودجه ای از شهرداری نمی گیرد لذا پرونده این نشریه برای تغییر صاحب امتیازی به هیات نظارت بر مطبوعات آمده و تغییرات صاحب امتیازی صورت گرفته است.
وی افزود: شرکت همشهری با این اساسنامه هیچ گونه حمایت مالی، بودجه و کمک از شهرداری نمی‌گرفت. در 12 دی 84 با تغییراتی صاحب امتیازی روزنامه همشهری به شرکت همشهری داده شد. پروانه انتشار روزنامه همشهری را هیات نظارت بر مطبوعات داد و تغییر صاحب امتیازی صورت گرفت
صالحی گفت: به عبارتی دیگر صاحب امتیاز روزنامه همشهری با مجوز هیات نظارت شرکت همشهری است که در متن اساسنامه آن انتشار روزنامه با گستره فراتری در کشور قید شده است.
وزیر ارشاد، در ادامه با بیان اینکه شرکت همشهری براساس اساسنامه مصوب ثبت شرکت ها جزء شرکت های خاص است و کمکی از شهرداری ها دریافت نمی کند، اظهار کرد: در سال 84 پروانه انتشار روزنامه همشهری به هیات نظارت بر مطبوعات رفته و با تغییر صاحب امتیازی آن موافقت شد بنابراین این تغییر روزنامه همشهری می تواند با گستره سراسری در استان های مختلف کشور منتشر شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روزنامه همشهری در اختیار شرکت همشهری است، گفت: این شرکت مجوز ثبت شرکت‌ها را گرفته است. از طرف دیگر با مجوز هیات نظارت برمطبوعات روزنامه همشهری حق انتشار در کل کشور را گرفته است.
صالحی تاکید کرد: هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه همشهری مجوز انتشار سراسری داده لذا این وزارتخانه نیز باید به قانون عمل کند ازاین رو هرگونه تغییرات بعدی هم باید از طریق آن هیات و ثبت شرکت‌ها صورت پذیرد.
وی با یادآوری اینکه مجوز انتشار سراسری روزنامه همشهری در دوران وزارت آقای صفار هرندی داده شد، گفت: آن زمان همسویی بین مجموعه‌ها وجود داشته و جالب اینکه اینچنین سوالی آن موقع پرسیده نشده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای هفت نفره هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: در این هیات نمایندگان دستگاه ها و سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه حضور دارند لذا وزیر ارشاد هم در این هیات تنها دارای یک رای است.
صالحی در پاسخ به موضوعات مورد اشاره نماینده ارومیه درباره بها دادن و حمایت از مطبوعات محلی، تاکید کرد: ما هم از ابتدا دغدغه های روزنامه های محلی و مجموعه های استانی راداشته و داریم لذا در همین راستا هم اقدامات فراوانی را در دستور کار قرار داده و انجام شده است.
وی یادآور شد: در این دوره حتی به مجموعه های دولتی مجوزی برای راه اندازی و فعالیت نشریات و رسانه های دولتی داده نشده و همواره فضای صیانت از مجموعه های خصوصی استانی فراهم شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جاهایی مجری و در جاهایی هم باید از قانونگذاری بالادستی ها پیروی و تمکین کنند.
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس از پاسخ وزیر ارشاد قانع شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه برای پاسخ به دو سوال علی مطهری نماینده تهران و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس حضور یافت.
نماینده اول سوال کننده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مطهری بود که در خصوص به کارگیری و نوشتن اسامی بیگانه بر تابلوها و سر در اصناف سوال کرد و از پاسخ وزیر قانع نشد.

انتهای پیام /* 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا