اخبار
۱۳۹۷/۰۲/۲۲          برگزاری همایش "رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی"/ نتوانستیم در حوزه رسانه ها نقش آفرین باشیم

در ادامه سلسله نشست های هم اندیشی "سبک زندگی اسلامی-ایرانی"، همایش "رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی" توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت خانه مطبوعات آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی طی سخنانی گفت: سبک زندگی به منزله هویت ملی است و وقتی می گوییم سبک زندگی ایرانی اسلامی ما مورد تهاجم بی امان بیگانگان قرار گرفته است یعنی هویت ما را نشانه رفته اند.

یوسف پیربوداقی افزود: اگر به هر دلیلی هویت یک جاکعه متزلزل و خدشه دار شود آن جامعه پایداری، ثبات، رشد و توسعه خود را از دست خواهد داد.

وی اضافه کرد: ما در شرایط حاضر گرفتار فروپاشی هویت خود هستیم و بنیان های فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی خود را در تسلط رسانه هایی قرار دادیم که خط و مشی خود را دارند لذا اگر می خواهیم در مقابل آنها موضع گیری کنیم نباید نقاط قوت آنها را برجسته کنیم بلکه باید از نقاط ضعف خود سخن گوییم.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی با بیان اینکه نتوانستیم در حوزه رسانه ها نقش آفرین باشیم، متذکر شد: اگر نتوانیم در حوزه رسانه تاثیرگذار باشیم شاهد خلاهایی در سطح جامعه خواهیم بود که قطع یقین دیگران آن را پر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم در جریان تقابل های فرهنگی، نقاط قوت، باورها و آموزه های دینی، فرهنگی و ملی خود را برجسته کنیم، بیان داشت: ما در عمل نتوانستیم از داشتههای خود درست استفاده کرده و در فضای معنوی و فرهنگی جامعه خود و جهانی موثر باشیم و طبیعی است دستی را که ما نگرفته و دچار خلا عاطفی و اعتقادیاش کردهایم، دیگران رها نکرده و خلاهای روحی او را پر میکنند.

پیربوداقی خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی رسانهها در تعریف سبک زندگی نقش عمده را بازی میکنند، اما آیا باید برای رسانهها سبک زندگی تعریف کنیم یا منتظر بمانیم رسانهها برای ما سبک زندگی دلخواه خود را تعریف و تحمیل کنند؟ به طور حتم جامعه‌ای که فرهنگ خود را به رسانه سپرده است جز تباهی فرهنگ و هویت خود نباید انتظاری بکشد.

وی ادامه داد: جامعه ای که از هویت خود فاصله بگیرد محکوم به متلاشی شدن است و در چنین جامعه ای حداقل ارزش ها نیز امکان دوام، بقا و رشد نخواهند داشت.

پیربوداقی ضمن انتقاد از رشد کمی رسانههای داخلی بدون توجه به کیفیت تولید محتوا و افزایش سواد رسانهای اصحاب آن، ادامه داد: ساختار رسانه ای کشور معیوب و بیمار است و کمیت بیشتر از کیفیت مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی افزود: توسعه کمی به معنای توسعه کیفی نیست، در آذربایجان غربی 180 رسانه ثبت شده به اضافه شبکههای متنوع و گسترده مجازی وجود دارد، اما وقتی تولید محتوا کیفیت نداشته باشد اتفاق قابل توجهی در عرصه رسانهای رخ نمیدهد، اما با 10 مورد رسانه کیفی می‌توان دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما با داشتن رسانه های قوی و تاثیرگذار می توانیم دیدگاه ها، اعتقادات، تاریخ، هویت و نمادهای بسیار ارزشمند مذهبی و ملی خود را به رخ دنیا بکشیم درحالیکه نتوانستیم دنیا را به این سمت ببریم چرا که راهکارها ضعیف بودند و یک نگرش همه جانبه به فرهنگ دینی و ملی وجود ندارد.

پیربوداقی با تاکید بر اصلاح ساختار رسانه ای کشور، خاطرنشان کرد: ما نیازمند برنامه ریزی های کلان کشوری و محلی هستیم، باید آسیب شناسی کنیم و طرح و برنامه ای نو داشته باشیم در غیراینصورت در بین رسانه های مسلط دنیا جایگاهی نخواهیم داشت.

پژوهشگر و استاد جامعه شناسی دانشگاه ارومیه نیز سبک زندگی و نقش رسانه در آن را از بعد جامعه شناختی تحلیل کرد و گفت: امروزه دنیای ارتباطات واقعیتهای ساخته خود را بر ما تحمیل میکند لذا در مقابل چنین تحمیلی باید آسیب شناسی کرده و به دنبال درمان باشیم، چون توجیه و انداختن گناه به گردن دیگران چاره کار نیست

علی معین فر با بیان اینکه فرهنگ یک مقوله گسترده‏ای است، اضافه کرد: وقتی از فرهنگ ملی سخن می گوییم درون آن آداب و رسوم، ادبیات، موسیقی و فولکلور کشور ما نهفته است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین همایش هایی، افزود: در چنین همایشهایی باید حوزه علمیه برادران و اساتید دانشگاهها حضور داشته و به طور مستمر برگزار شوند، چرا که سبک زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و یافتن گرههای افتاده به آن نیازمند همراهی همه نهادهای تاثیرگذار است.

معین فر با بیان اینکه ما در طول تاریخ اجتماعی ایران قبل و بعد از انقلاب اشتباه بزرگی داشته ایم، افزود: اشتباه رژیم پهلوی این بود که فقط در صدد برجسته کردن هویت ملی بود و هویت دینی را نادیده می گرفت و امروز نیز این مساله به صورت عکس تکرار می شود.

این پژوهشگر جامعه شناسی خاطرنشان کرد: دین در زندگی روزمره جامعه ما نقش مهمی دارد و در آداب و معاشرت و همه آن چیز که در زندگی با آن مواجه هستیم، نقش خودش را بسیار پررنگ نشان می دهد.

معین فر ادامه داد: امروزه وارد یک دنیای مدرنیته شده ایم و باید در سبک زندگی توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که سبک زندگی سنتی ایرانی ما بسیار تضعیف شده است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: متاسفانه با پدیده ای به نام دین ستیزی در جامعه مواجه هستیم که مکاتب نوظهور همچون قارچ در حال تکثیر هستند و مردم به شدت در پی یافتن معنویت می باشند ولی چگونه و از چه راهی باید معنویت واقعی را بیابند.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها به عنوان رکن چهارم قدرت در دنیا به شمار می روند، بیان کرد: رسانه ها این قدرت را دارند که یک انسان را از اوج قدرت به پایین ترین درجه ضلالت برسانند و یا بالعکس عمل کنند.

معین فر یادآور شد: رسانه ها باید نیازهای مردم را بسنجند و براساس نیازهای آنان قدم بردارند نه اینکه هر اخباری خودشان می پسندند به جامعه تحمیل کنند چرا که اجبار فرهنگی هیچ گاه اثر مثبت نخواهد داشت.

این پژوهشگر جامعه شناسی گفت: اگر نتوانیم دین مبین اسلام را آن طور که باید به جوانان عصر امروزی که درگیر دنیای مدرنیته شده اند بشناسانیم باید انتظار داشته باشیم که قشر جوان به سمت دین های نوظهور و کذایی بروند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه صدا و سیما نیز به جای اینکه با فیلم ها و سریال های مخرب ماهواره ای مقابله کند در واقع کپی برداری انجام داده و به صورت غیرمستقیم بنیان خانواده های ایرانی را از هم می پاشد که لزوم توجه جدی مسئولان فرهنگی را می طلبد.

معین فر گفت: تاریخ ایران، هویت ماست و اگر ایرانی، دین اسلام را پذیرفته است به خاطر عدالت آن بود، عده ای دین اسلام را دین شمشیر می دانند ولی اخلاق و سیره پیامبر آن گونه که باید به جهانیان معرفی نمی شود تا جهانیان با زیبایی های دین اسلام آشنا شوند.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه ارومیه تاکید کرد: اگر مسئولین کشور اهتمام نکنند ما با فروپاشی اجتماعی مواجه هستیم و باید دست در دست هم دهیم تا ایران اسلامی را به راه اصلی و هویت ملی خودش بازگردانیم.

وی ضمن انتقاد از افزایش خودکشی در آذربایجان غربی، گفت: همه این مشکلات ناشی از فروپاشی سبک زندگی ایرانی اسلامی است، باید فرهنگ ملی و دینی توام تقویت شوند، تاریخ ایران به همه ما تعلق دارد، مردم ایران بع خاطر عدالت اسلامی تسلیم این دین شدهاند و گرنه با زور شمشیر کسی مسلمان نشده است.

معینفر به نقش خوشرویی و عدالتورزی در جذب مخاطب اشاره و اضافه کرد: پیامبر ما با اخلاق خود مردم را به دین اسلام دعوت کردند و اگر اخلاق نبوی نبود مردم تسلیم این دین نمیشدند‌ و باید بپذیرفت که اگر بین همه نهادهای فرهنگی که به صورت جزیرهای بودجه گرفته و خرج میکنند اتحاد و انسجام صورت نگیرد معضلات فرهنگی ما قابل حل نیست.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی هم در این همایش گفت: در مکاتب فکری الهی هر چیزی که موجب رشد، سعادت و تکامل جامعه شود قابل قبول و هر آنچه مخالف سعادت بشری باشد، مورد مخالفت قرار می‌گیرد.

اعظم پورحیدر اظهار داشت: سبک زندگی اساس تشکیل هر جامعه است و به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی افزود: نوع زندگی، معیشت، مکان، نحوه رانندگی، قوانین رانندگی، استعمال دخانیات و غیره مربوط به بعد اجتماعی سبک زندگی است که کارشناسان درباره چگونگی آنها نظر داده و برای حفظ حقوق شهروندی قوانینی نوشته شده است، اما در حوزه فردی نیز سبک زندگی دارای تعاریف مشخصی است که در مکاتب فکری مختلف معرفی شدهاند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت سبک زندگی متکامل و رشد دهنده جامعه انسانی، گفت: در مکاتب فکری الهی هر چیزی که موجب رشد، سعادت و تکامل جامعه شود قابل قبول و هر آنچه مخالف سعادت بشری باشد، مورد مخالفت قرار می‌گیرد.

وی به عوامل گریز نسلها از دین و سبک زندگی دینی اشاره و اضافه کرد: از بین رفتن حرمت والدین، گسترش بیعفتی و پرده دریها محصول رشد بیدینی و فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی اسلامی است و اصلاح این رویه نیازمند داشتن الگو و برنامه راهی است که به شکل قانون برای طی مسیر در اختیار انسانها قرار گیرد.

پورحیدر قرآن کریم را کاملترین راه و قانون برای بشریت دانست و ادامه داد: جوانی در حال گذر و تکرار ناپذیر است و دشمنان برای تغییر سبک زندگی دینی برنامه ریزی، سرمایه گذاری و اتاق فکر تشکیل داده و اسلام، ملیت و هویت جوانان را هدف قرار دادهاند.

وی هدف از هجمه فرهنگی را نابودی فرهنگ ایثار، شهادت و هویت ایرانی خواند و تصریح کرد: حوزه علمیه، آموزش و پرورش و رسانه مهمترین نهادی هستند که نقش تربیتی در جامعه داشته و با تولید محتوای سالم و متناسب با ارزشهای دینی اخلاقی توان مقابله با تهاجم فرهنگی را دارند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با اشاره به آیات و روایاتی که هدایت افراد را برابر با احیا آنان و گمراه کردن آنان را برابر با قتل میدانند، خاطرنشان کرد: پایهگذار سنت غلط که به موجب آن مردم گمراه شوند دچار عذاب همیشگی شده و در مقابل علما، فرهنگیان و اصحاب رسانه توان جذب مردم به ارزشها و سنتهای حسنه را دارند.

وی با بیان اینکه رسانه تاثیرات عمیقی در افکار و قلوب داشته و نقش مهمی در تغییر سبک زندگی دارد، گفت: نقدسازنده، انعکاس صحیح واقعیت‌ها، پیش‌بینی بحران از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی و تبلیغات درست از وظایف اصحاب رسانه است.

پورحیدر در ادامه از رفتارهای انفعالی رسانههای داخلی انتقاد و بیان کرد: فیلم‌های ماهوارهای برای ترویج بیبند و باری تلاش می‌کنند، اما رسانه داخلی به جای مقابله با این موضوع سعی در شبیه‌سازی آثار خود به تولیدات رسانهای غرب میکند.

در ادامه این مراسم از 40 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، برترین های جشنواره تیتر برتر و مقالات سبک زندکی اسلامی ایرانی معرفی و تجلیل شدند.

طاهره زینالی از خبرگزاری رسا، سینا میرزامحمدی از خبرگزاری پانا و حمید یوسف زاده از خبرگزاری فارس به عنوان برگزیدگان جشنواره تیتر برتر و زهرا فتحی و فاطمه محترم از برگزیدگان مقالات برتر با موضوع سبک زندگی اسلامی-ایرانی بودند.

انتهای پیام/

 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا