اخبار
۱۳۹۷/۰۲/۱۷          همایش "سبک زندگی اسلامی-ایرانی و مصرف کالای ایرانی" برگزار شد/ حمایت از مستضعفان به شرط تیز بودن شمشیر عدالت

دومین همایش از سلسله نشست های سبک زندگی به میزبانی دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر ارومیه با عنوان "سبک زندگی اسلامی-ایرانی و مصرف کالای ایرانی" در محل سالن جلسات خانه مطبوعات آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر ارومیه طی سخنانی گفت: ضروری است در شرایط فعلی به طیب سازی زندگی توجه کنیم.

بهمن حکیمان اظهار داشت: تطهیر زندگی از عوامل بازدارنده از بالندگی، شکوفایی و سیر استکمالی افراد در محیط خانواده و اجتماع با اصلاح بینش ها و الگوها، شناخت اهداف و برنامه ها، حذف الگوهای تخریب کننده کرامت انسانی و عدالت اجتماعی امکان پذیر است.

وی همچنین بر تقویت عوامل ایجاد و تثبیت کننده حیات طیبه مورد نظر مدینه النبی و آرمان شهر مورد انتظار بشر یا مدینه فاضله فارابی تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر ارومیه با بیان اینکه در حیات طیبه نورانیت و قداستی وجود دارد که منشا آن تجلی اسم قدوس حق تعالی است، افزود: از اسم قدوس انوار و پرتوهایی متجلی می شود که مبدا حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی است و موجب بازدارندگی از هر نوع رجس و آلودگی، خیانت و دروغگویی، اختلاس و حرامخواری و رفتارهای بزهکارانه و ناهنجاری ها، حصول طهارت باطنی و ظاهری در مناسبات خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، حل اختلاف زناشویی و رفع ناهنجاری های اجتماعی می شود.

حکیمان ادامه داد: از پرتوهای اسم قدوس در بعد جمالیه اش نیز اسم مهیمن متجلی می شود که موجب ازدیاد هیمان، شور و شیدایی و دلباختگی به محبوب مطلق و جلوه های تنزلی آن یعنی در محبت امام، پیامبر و عشق به همسر، فرزندان، شهروندان و همنوعان می شود.

وی تصریح کرد: برای تحقق زندگی طیبه باید روشی برگزینیم که نوع نگرش ما به خود و  جهان پس از مرگ را نشان دهد، الگوهایی را برای ما معرفی کند و مبانی و شیوه زندگی را به ما ارائه دهد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: سبک زندگی اسلامی-ایرانی می تواند هم گرای حرکتی ما را نشان دهد و هم آن را به تناسب شرایط اقلیمی، امکانات، فرهنگ و تمدن غنی چند هزار ساله اش بومی سازی کند.

حرکت ملی باید با اصلاح بینش ها و رفتارها انجام شود

حکیمان با بیان اینکه حرکت ملی باید با اصلاح بینش ها و رفتارها انجام شود، اذعان کرد: الگوهای مثبت باید نهادینه و تقویت، الگوهای بازدارنده، منفی و خنثی حذف، امکانات، موانع، فرصت ها و آسیب ها شناسایی و برنامه حرکت تربیتی از گهواره تا گور تدوین و اجرا شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر ارومیه تاکید کرد: اگر مناسبات تربیتی-رفتاری در خانواده، رسانه ها، مراکز آموزشی و هنر و صنعت اصلاح شود می توان ادعا کرد که فرهنگ، آموزش، هنر، اشتغال، تولید و مصرف به سوی رشد و تعالی، قناعت و شکر، احسان و انفاق، فقرزدایی، عدالت گستری، پیشرفت و خدمت به شهروندان دگرگون می شود و این موجب بقا و دوام آرمان های انقلاب اسلامی و حمایت از مستضعفان می شود به شرط باز بودن چشم قانون و تیز بودن شمشیر عدالت.

ریشه‌های سبک زندگی از دین مبین اسلام نشأت گرفته است

یکی از اساتید دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر ارومیه نیز در این همایش در اتخاذ سبک زندگی سالم بر انتخاب سبک زندگی اسلامی تاکید کرد و گفت: سبک زندگی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتاری است که ریشه‌های آن از دین مبین اسلام نشأت گرفته است.

حجت الاسلام میررسول سیدی با بیان اینکه سبک زندگی هنر چگونه زیستن و مهارت زندگی است، افزود: سبک زندگی دینی یعنی آن ‌گونه که خدا می‌خواهد زندگی کنیم نه آن‌ چه نسخه زندگی و فرهنگ غربی‌هاست.

وی ادامه داد: خالق هستی به بهترین نحو سبک زندگی را برای ما معرفی کرده‌ است لذا اگر آن را در زندگی خود پیاده کنیم موفقیت برای ما تضمین شده است.

نظام غربی به دنبال حذف هویت و اعتقادات دینی است

سیدی از تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به عنوان یکی از مهمترین اهداف نظام غربی یاد کرد و اظهار داشت: نظام غربی به دنبال حذف هویت، اعتقادات دینی و خودباختگی ما است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سبک زندگی بعد از انقلاب رنسانس و با ترویج شعار "دین افیون ملت هاست"، "جدایی دین از سیاست و علم" و به اسم تمدن، هنر و ادبیات، علم و تفکر مدرن تغییر یافت، گفت: در کشور ایران نیز از پایان دوره صفویه با ورود نظامی ها، مبلغان و مبشران اجنبی به کشور و ساخت مدارس و به دنبال آن با انتقال فکر، اندیشه و فرهنگ غربی، تغییر سبک زندگی آغاز شد اما چون دین فطری است و مبارزه درونی امکان پذیر نیست نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی پیامبران همواره الگویی دینی، اسلامی و اصیل را به انسان ها ارائه می کند، تصریح کرد: باید مواظب اعتقادات درونی و فطرت خود باشیم که خودباوری و خودشناسی تنها راه موفقیت و جلوگیری از تاثیرپذیری فرهنگ بیگانگان است.

در پایان این همایش مقالات برتر ارایه شده در حوزه سبک زندگی اسلامی-ایرانی و حمایت از کالای ایرانی تجلیل شد.

جواد صمدی، موسی اعظمی نیا، امید پاشایی، جواد اسماعیلی، معصومه پیرمحمدی، محمد اشرفی و الهه صیادی از تقدیرشدگان بودند.

گفتنی است، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی، همایش هم اندیشی سبک زندگی ایرانی- اسلامی را با مشارکت آموزش و پرورش، حوزه هنری و خانه مطبوعات آذربایجان غربی و مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر ارومیه برگزار می کند.

نخستین همایش هم اندیشی سبک زندگی ایرانی- اسلامی به میزبانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی برگزار شد.

انتهای پیام/

 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا