اخبار
۱۳۹۷/۰۲/۱۷          اولین سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار شد

معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: کشور و خانواده های ما اصلاح نمی شود مگر اینکه از خود شروع کنیم.

به گزارش نای قلم، قدرت اله قاسمی در همایش "مسوولیت پذیری، سبک زندگی اسلامی و حمایت از کالای ایرانی" اظهار داشت: سبک زندگی افراد نشات گرفته از تمایلات، علایق، اعتقادات و باورهاست که به واسطه این علایق و اعتقادات، انتخاب ها اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه انتخاب ها، علایق و تمایلات هر فرد براساس ارزش ها شکل می گیرد، افزود: زندگی بر اساس انتخاب های افراد و انتخاب ها براساس علایق و تمایلات شکل می گیرد و پس از آن فاکتور ارزش خودنمایی میکند که سبک زندگی نتیجه بازتاب همین ارزش ها است.

قاسمی با اشاره به اینکه ما براساس ارزش ها پازل زندگی خود را می چینیم، ادامه داد: این ارزش ها، انتخاب ها و علایق در مجموع هویت را برای ما رقم می زنند.

معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی به ویژگی های سبک زندگی ایرانی اشاره کرد و گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی باید دو ویژگی "ایرانیت و اسلامیت " را در ذات خود داشته باشد، قرآن کریم،سنت، عقل و اجماع مردم 4 ویژگی اسلامیت در سبک زندگی است.

قاسمی تصریح کرد: هر سبک زندگی دو پایه و اساس ثابت و متغیر دارد که بخش ثابت آن مربوط به فطرت انسان ها می شود و بخش متغیر سبک زندگی را نشان می دهد و به اقتضائات جسمی، زندگی، مکانی و زمانی ما بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس یک روایت و آموزه ای هر انسان کافر، مسلمان، بی دین یا دیندار مجبور به چهار نوع رابطه است، اینکه من انسان با خود، با خدایم، با خلق خدا و با هستی و خلقت چه رابطه ای دارم؟ و براساس این رابطه هاست که سبک زندگی انسان ها شکل می گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: با توجه به حاکمیت نظام سرمایه داری، کثرت الگوها و اینکه زندگی ها دائما در حال تغییر و تحول هستند ما مجبور به دفاع از سبک زندگی بومی، اقلیمی و دینی خود هستیم چرا که در غیر اینصورت قافیه را باخته ایم.

وی متذکر شد: انسان در زندان طمع، زیاده خواهی و خودخواهی گرفتار است لذا هر اندازه از این زندان آزاد باشد سبک زندگی بشریت الهی خواهد بود.

قاسمی در خصوص رابطه انسان با خدا نیز اظهار داشت: ما باید ببینیم که خدا را بیرون از تصمیمات، رفتارها و یا عملکردمان قرار داده ایم یا در داخل لحظات زندگی مان.

عالیترین رابطه با خداوند گناه نکردن است

وی با اشاره به اینکه عالیترین رابطه با خداوند گناه نکردن است، اذعان کرد: زندگی ما آفتابی به اسم خدا دارد، اگر آن را فراموش کنیم مطمئن بدانید که ما زندگی را باخته ایم.

این مقام مسوول در خصوص ارتباط انسان با خلق خدا نیز گفت: به یاد داشته باشید که هر نیکی، خوبی و شایستگی که با بندگان خدا انجام می دهید به معنای ملاقات با خداوند است.

وی خطاب به دانش آموزان اظهار داشت: در رابطه با خلق خدا همواره صبر، شکیبایی، ظرافت و دقت را فراموش نکنید و اسیر برخی از دام ها هم نشوید.

معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش استان سپس توصیه کرد: ارتباط انسان با طبیعت یعنی اینکه امانتدار باشیم، اسراف را کنار بگذاریم و مهربانانه با طبیعت برخورد کنیم.

وی در رابطه با وضعیت سبک زندگی غربی نیز اظهار داشت: سبک زندگی غربی به سرمایه داری و لیبرالیسم روی آورده که با آموزه های دینی و اسلامی مغایرت دارد لذا برای سربلندی در مباحث اجتماعی زندگی توجه بیشتر به آموزه های دینی لازمه انکار ناپذیر است.

قاسمی در ادامه سخنان خود به موضوع مسوولیت پذیری اشاره و ویژگی های انسان های مسوولیت پذیر را تشریح کرد.

انسان های مسوولیت پذیر، پاسخگو هستند

وی گفت: انسان های مسوولیت پذیر، پاسخگو هستند، به دنبال توجیه نیستند، برای هر شکستی دنبال مقصر نبوده و برای رفع آن کاستی تلاش می کنند، کارها را به موقع انجام می دهند، با اطرافیان خود سازگار هستند، اعتماد به نفس دارند و می دانند زمین خوردن عیب نیست در زمین ماندن عیب است.

 این مقام مسوول سپس ادامه داد: شهروند مسوولیت پذیر نیز یعنی کسی که به کشور، میهن، مردم و بزرگترهای خود احترام قائل است، در کار دیگران بی جا دخالت نمی کند، از اموال عمومی محافظت می کند و یادگار میراث فرهنگی را تخریب نمی کند و به تعبیری زندگی اش رنگی از حرمت و اخلاق دارد.

وی همچنین به ویژگی های افراد مسوولیت گریز اشاره و تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق انسان های مسوولیت گریز در زندگی خود کامیاب نمی شوند و همیشه به دنبال بهانه هستند، اما برای انسان های خلاق و توانا بن بستی وجود ندارد، اگر همه کوچه ها به بن بست برسد راه و آسمان همواره باز است.

معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش استان در ارتباط با سومین موضوع همایش اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف کالای ایرانی دغدغه رهبری است و ما به این علت دنبال مصرف کالای ایرانی هستیم چون مردمان غیرتمندی هستیم و هر کشوری که غیرتمند و مردمانش غیرتمند باشد اجازه نخواهد داد با مصرف کالای خارجی، اقتصاد کشورش رو به ویرانی و آشفتگی حرکت کند.

مصرف کالای ایرانی یعنی اقتصاد بالنده

وی با تاکید به اینکه مصرف کالای ایرانی یعنی اقتصاد بالنده بدون نیاز به بیگانگان، متذکر شد: اگر همه ملت ایران کمرها را ببندند، همت کنند و فقط از کالاهای ایرانی و از داشته های خود مصرف کنند خیلی از مشکلات کشور بزه ها و ناهنجاری های اخلاقی، بیکاری، فقر، ناداری حل می شود.

همایش "مسوولیت پذیری، سبک زندگی اسلامی و حمایت از کالای ایرانی" با اهدای جوایز به مقالات برتر به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

 


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا