اخبار
۱۳۹۷/۰۱/۳۱          بازدید 2 میلیون نفر از جاذبه های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در نشست خبری با خبرنگاران که با هدف ارائه گزارش عملکرد ستاد خدمات سفر در ایام نوروز 97 برپا شد، گفت، از بیست و ششم اسفند ماه سال 96 تا سیزدهم فروردین امسال که سفر های نوروزی در جریان بود، نزدیک به 2 میلیون نفر از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل 84 درصد افزایش دارد

جلیل در نشست خبری با خبرنگاران که با هدف ارائه گزارش عملکرد ستاد خدمات سفر در ایام نوروز ۹۷ برپا شد، گفت: از بیست و ششم اسفند ماه سال ۹۶ تا سیزدهم فروردین امسال که سفر‌های نوروزی در جریان بود، نزدیک به ۲ میلیون نفر از آثار تاریخی وجاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل ۸۴ درصد افزایش دارد.

وی همچنین از رشد ۵۱ درصدی اقامت میهمانان نوروزی در مراکز اقامتی استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: بیش از ۱۹۶ هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی در ایام نوروز امسال در مراکز اقامتی، مدارس و اقامتگاه‌های بوم گرد استان اقامت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین در این مدت شاهد کاهش ۵۰ در صدی شکایت مردمی و افزایش ۵۹ درصدی تشویق از سوی مردم و مسافران و گردشگران ورودی بودیم.

جلیل جباری در ادامه به برنامه متنوع و مختلف اجرا شده توسط ستاد خدمات سفر استان و استقبال چشمگیر گردشگران و مسافران نوروزی در نوروز ۹۷ اشاره کرد و برنامه نوروز گاه را مهمترین و جذاب‌ترین ویژه برنامه عنوان کرد که با استقبال پر شور مردم و مسافران مواجه شد.

وی افزود: برنامه نوروز گاه که با هدف احیا آداب و سنن و فرهنگ نوروز و آشنایی هرچه بیشتر مردم و گردشگران با این فرهنگ، آداب و رسوم و جلوگیری از فراموشی این آداب برپا می‌شود در ۲۰ نقطه و شهرستان استان برگزار شد.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نظارت مستمر بر اماکن اقامتی، ایجاد کمپ و استراحتگاه‌های موقت در قالب چادر‌های عشایری، راه اندازی اتوبوس‌های گردشگری و رالی خانوادگی، ارزان سازی خدمات سفر و راه اندازی پورتال جامع گردشگری را از دیگر اقدامات اجرایی ستاد خدمات سفر آذربایجان غربی در ایام نوروز ۹۷ عنوان کرد.

60 بنای تاریخی آذربایجان غربی مرمت و ساماندهی می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بر اساس مالی 96 و امسال تعداد 60 بنای تاریخی در استان مرمت و ساماندهی می شوند

جباری اظهارداشت: مرمت جداره سردر نصیرزاده، ایجاد باغ موزه ارومیه، بنای تاریخی کاروانسرای شرکت نفت ارومیه، حمام تاریخی بوکان، حمام محمد بیگ و مقبره آل یعقوب و بازار تاریخی خوی به همراه کلیسای هفتوان سلماس و همچنین کتیبه خان تختی، اهم این بناهای تاریخی را شامل می شود.

وی مرمت ساختمان قدیمی دارای و بناهای چهارگانه پردیسان در ماکو، برج مقبره کندال شهرستان شوط، پل تاریخی ممیند و بخشی از جداره تاریخی بنای قالاباشی نقده، پل ساروق، مسجد اوغول بیگ، یخچال اغول بیگ، هشتی اوغول بیگ و عمارت رشیدالدوله دورباش تکاب از دیگر بناهای تحت مرمت در استان برشمرد.

ابراز رضایت ۷۰ درصدی مسافران نوروزی در آذربایجان غربی

جباری به نتایج نظرسنجی مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: براساس نتایج نظرسنجی، بطور متوسط ۷۰ درصد گردشگران، از نحوه توزیع بروشور و اقلام تبلیغاتی، وضعیت علایم و تابلوهای گردشگری، وضعیت نظافت و سرویس های بهداشتی مراکز گردشگری، کیفیت استراحتگاهها و مراکز بین راهیاستان راضی بوده آن را در حد خوب، دانسته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه نوروز امسال افزون بر ۲ میلیون نفر از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی بازدید کردند افزود: نوروز امسال ۱۰ کمیته تخصصی در زمینه های مختلف آماده ارائه خدمات به مسافران بودند.

وی افزود: نوروز سال ۹۶ میزان مسافرانی که در مراکز اقامتی مستقر بودند ۱۳۰هزار و ۴۴ نفر بود که در سال ۹۷ تعداد ۱۹۶ هزارو ۶۵۶ مسافر در این مراکز اقامت داشتند و ۵۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم این در حالیست که کل اقامت در کشور ۷۴میلیون نفر بوده و نسبت به سال گذشته۲۰ درصد افزایش داشته است.

ارومیه، مهاباد، ماکو و خوی بیشترین گردشگران نوروزی را تجربه کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح کرد: افزون بر یک میلیون نفر از جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند که نشان دهنده افزایش ۸۴ درصدی نسبت به سال گذشته است.

جباری با بیان اینکه ارومیه، مهاباد، ماکوو خوی بیشترین بازدیداز جاذبه های گردشگری را داشتند خاطرنشان کرد: سلماس، شاهین دژ و چایپاره نیز کمترین آمار بازدید کننده هارا به خود اختصاص دادند.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، تاکید کرد: افزون بر ۱۰۰ برنامه نختلف فرهنگی در استان برپا شده و هدف از برپایی برنامه هایی همچکن نوروزگاه آشنایی مردم با آداب و سنن آذربایجان و انتقال آن به نسل های بعدی و جلوگیری از فراموشی آنان بود.

وی، درخصوص زمان بهره برداری از تله کابین ارومیه، گفت: نمیتوان زمان مشخصی برای این موضوع مشخص کرد چرا که در ابتدا باید مشکلات شرکتی که مجری طرح است باید حل شود تا بتوانیم به زودی از فاز اول آن به طول یک کیلومتر و ۸۰۰ متر بهره برداری کنیم.

۲۱ عنوان پروژه گردشگری در استان تعریف شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی توسعه و بازاریابی و معرفی استان در سطح کشور و برون مرزی، حضور در رویدادهای گردشگری داخلی و خارجی، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها و رویدادهای گردشگری – فرهنگی در داخل استان، توانمندسازی شاغلین و فعالین و صنوف مرتبط با گردشگری و برگزاری همایش گردشگری سلامت را از اولویت های گردشگری استان در سالجاری عنوان کرد.

جباری با بیان اینکه پیش نیاز توسعه گردشگری، ایجاد و تقویت زیرساختهای لازم است گفت: برای سال آتی، ۲۱ عنوان پروژه ایجاد زیرساختهای گردشگری در سطح استان تعریف و پیش بینی شده است که اعتبار درخواستی برای آن، حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است.

و ایجاد زیرساخت گردشگری مربوط به آبگرم قینرجی تکاب، ایجاد زیرساخت گردشگری تخت سلیمان و راههای ارتباطی و دسترسی به آثار تاریخی- طبیعی آن، ایجاد زیرساخت کمپ گردشگری در قره کلیسای چالدران و آبشار شورشور و آواجیق، ساماندهی محور گردشگری پیرانشهر به سردشت و بالعکس و تکمیل کمپ گردشگری کوه سیر ارومیه را از جمله طرحهای اولویت دار استان اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا