اخبار
۱۳۹۷/۰۱/۰۶          گذری بر بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات

بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات از تاریخ ۵ تا ۱۲ آبان‌ ماه با حضور بالغ بر ۶۰۰ رسانه با شعار «رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی» در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات تقویت رسانه‌های خصوصی را یکی از اقدامات مهم دولت عنوان و اظهار کرد که «در دولت دوازدهم گام‌های خوبی برای تقابل و توازن‌بخشی پدید آمد. در این دوره هیات نظارت بر مطبوعات این همت را داشت که به هیچ هفته‌نامه و روزنامه دولتی مجوز نداد. همچنین یارانه رسانه‌های دولتی قطع شد، در نمایشگاه مطبوعات نیز تعرفه اجاره غرفه‌های دولتی دوبرابر غرفه‌های معمولی تعریف شد؛ البته این کافی نیست و متأسفانه در حوزه رسانه‌ها کمابیش شرایط رقابت نابرابر مالی فراهم است و هم اینکه با تغییر مسؤولان در بخش رسانه‌های دولتی نوعی ناامنی ایجاد شده است».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری نیز در سخنانی با بیان اینکه از رسانه نباید ترسید، یادآور شد که «باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقد او خیلی تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهی دادن و نقد صحیح و ترویج اخلاق و انصاف است نه میدان بی اخلاقی و بی انصافی و روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت. رسانه میدان دوستی و محل انسجام و همبستگی ملی است و نه محل دشمنی و واگرایی و جامعه امروز ما نیز به شدت به رسانه با این ویژگی ها نیازمند است».

جهانگیری نقد رسانه‌ها را بزرگ‌ترین سرمایه مسئولان برای اداره کشور برشمرد و بیان کرد که هر کس نتواند نقد رسانه‌های رسمی کشور را تحمل کند حتما به راه اشتباه خواهد رفت و در این اشتباه نیز منابع کشور را به در خواهد داد. جامعه و نظام نیازمند مطبوعات، خبرگزاری و رسانه هایی است که مورد وثوق باشند و مرجعیت سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند.  همه به دنبال چنین مطبوعاتی حرکت خواهند کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم فراهم بودن امنیت شغلی برای اصحاب مطبوعات تاکید کرد و گفت: اصحاب مطبوعات اعم از مدیر مسئول، سردبیر، دبیر، خبرنگار، عکاس و ... نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند و ما به عنوان دولت مکلفیم در این راستا تلاش کنیم. دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در این چارچوب مهم ترین وظیفه بر عهده شان این است که تلاش کنند تا با قانون، مطبوعات در متن جامعه قرار بگیرند و سعی نکنند با استفاده از قانون، مطبوعات را از متن به حاشیه ببرند.

نمایشگاه مطبوعاتی امسال در حالی که در نخستین روزها آرام و بی‌حاشیه بود، با نفس‌های آخر با حواشی زیادی از جمله حضور هر روزه معترضین به سپرده‌گذاران برخی از بانک‌های خصوصی و پدیده شاندیز همراه شد و تا آخرین لحظات و همزمان با مراسم اختتامیه نمایشگاه نیز ادامه پیدا کرد. در این مدت از حضور این معترضین در نمایشگاه و غرفه‌های رسانه‌ها جلوگیری نشد.

سازمان نظام‌رسانه‌ای؛ از تعدیل تا چند قدم مانده به تصویب

پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای مدت سه سال است که در نشست‌هایی با حضور کارشناسان رسانه بررسی می‌شود و تاکنون با اظهارنظرهای متفاوتی از موافق تا مخالف و منتقد همراه بوده است.

اوایل آبان ماه امسال هیات دولت پس از جلسه خود به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی، از تصویب لایحه سازمان نظام رسانه‌ای با هدف حمایت از حقوق و آزادی­‌های مشروع فعالان رسانه­‌ای و رسانه‌های همگانی ضمن بررسی تعدادی از مواد آن خبر داد؛ خبری که باعث شد تعدادی از روزنامه‌نگاران تصویب این لایحه را جدی بگیرند و نسبت به آن واکنش نشان بدهند.

در این میان آغاز نمایشگاه مطبوعات فرصت خوبی بود تا یکی از مقامات دولتی درباره طرح تصویب  لایحه سازمان نظام رسانه‌ای سخن بگوید؛ بر همین اساس اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به طرح موضوعاتی برای نظارت بر رفتار حرفه‌ای مطبوعات، خاطرنشان کرد: در صنف مهمی مانند پزشکی که با جان مردم سرکار دارد در این زمینه گفته شده که مسئولیت حرفه ای نظارت، کنترل و برخورد با تخلفات بر عهده خود پزشکان است. البته در این زمینه مردم نیز حق مراجعه به دستگاه قضایی دارند. دولت با همین ذهنیت در حال تصویب لایحه سازمان نظام رسانه ای است. این موضوع بیش از یک سال در کمیسیون مربوطه در دولت بررسی شده و وارد دستور جلسات هیات دولت شده است.

حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات، با اشاره به قانون نظام رسانه‌ای اعلام کرد که با وجود اینکه این قانون در دستور کار دولت است، اما همچنان نظرات مخالف و موافق در حال جمع‌آوری است و جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا جمع‌بندی‌ها را داشته باشیم.

صبح روز ۱۶ آبان ماه  محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز با چنین رویکردی، در پاسخ به پرسشی درباره حواشی شکل گرفته پیرامون این لایحه اظهار کرد: دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی، همه تلاش‌های خود را برای اجرایی کردن این منشور به کار بسته و حتی آقای روحانی در احکامی که برای وزرای دولت صادر کرد، دو پیوست عمومی و تخصصی نیز قرار داد که یکی از آن دو، منشور حقوق شهروندی است و حال، یکی از گام‌ها برای اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی و تبیین آن، همین بحث نظام رسانه‌ای کشور است.

سخنگوی دولت گفت: از همه اهالی رسانه تقاضا دارم که هرگونه پیشنهادی تبیینی و تقنینی که درباره این لایحه دارند، به دولت ارائه دهند، چرا که ما نیز هیچ عجله‌ای برای تصویب این لایحه نداریم بلکه می‌خواهیم آن را هرچه بهتر ارائه کنیم.

در این میان سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی طرح برخی انتقادات نسبت به لایحه نظام رسانه‌ای، اظهار کرد که «لایحه نظام رسانه‌ای نگاه اصلی‌اش بر این است که اهالی صنف رسانه مسائل خود را متکفل و آنها را حل و فصل کنند. حتما بحث نگاه دولتی یا تغلیظ و تقویت این نگاه مورد نظر دولت نیست و چنانچه که تاکنون در این لایحه رگه‌هایی از بحث دولتی شدن دیده می‌شود حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد

پیشکسوتان رسانه و استادان ارتباطات نیز نظرات متفاوتی را درباره لایحه سازمان نظام رسانه‌ای عنوان کرده‌اند که می‌توان گفت در اغلب آنها از مخالف گرفته تا موافق این نکته مطرح می‌شود که این لایحه به هر حال نیاز به بازنگری دارد.

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا