اخبار
۱۳۹۶/۰۸/۰۹          گزارش بازدید اهالی رسانه آذربایجان غربی از نمایشگاه مطبوعات

40 نفر از اصحاب رسانه آذربایجان غربی از نمایشگاه مطبوعات تهران بازدید کردند.

 صاحبان رسانه، مدیران مسئول، روزنامه نگاران، خبرنگاران و عکاسان خبری به بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات در تهران که از 5 تا 11 آبان در مصلی تهران در حال برگزاری است، اعزام شدند.

اعزام اصحاب رسانه استان به نمایشگاه مطبوعات به منظور آشنایی بیشتر با رسانه‌های مختلف کشور انجام شد.

غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات آذربایجان غربی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برپاست.

نشست تخصصی مطبوعات؛ همگرایی قومی یا واگرایی قومی و نشست بررسی مشکلات دریاچه ارومیه با حضور نمایندگان مجلس آذربایجان‌غربی از برنامه های جانبی بود.

نقش اساسی و کلیدی رسانه ها در همگرایی منافع ملی، انسجام اجتماعی و وحدت ملی در نمایشگاه مطبوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نشست تخصصی مطبوعات؛ همگرایی قومی یا واگرایی قومی که توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد به نقش اساسی و کلیدی رسانه ها در همگرایی منافع ملی، انسجام اجتماعی و وحدت ملی اشاره و عنوان شد که نشریات محلی یا پیشگام در منافع ملی هستند یا پیشگام بر مطالبات قومی و جریانات مربوط به خوشان هستند.

در این نشست که با حضور یوسف پیربوداقی رئیس خانه مطبوعات استان آذربایجان غربی و عضو دائمی اقوام و ادیان این استان و غلامحسین جهان طبع مشاور استاندار سیستان و بلوچستان در چهارمین روز نمایشگاه مطبوعات به بررسی نقش مطبوعات محلی در همگرایی قومی و ارائه دو گزارش پژوهشی از استان های آذربایجان غربی و سیستان وبلوچستان و با هدف بررسی و پاسخگویی به پرسش هایی نظیر نقش مطبوعات در همگرایی و واگرایی پرداخته شد.

این پژوهش در بازه زمانی یک ساله درخصوص بررسی نشریات این دو استان صورت گرفته است. بر اساس بررسی صورت گرفته 389 مطلب در زمینه قومیت گرایی در استان سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است که 63 درصد مطالب مربوط به استان آذربایجان و 36درصد مربوط به استان سیستان وبلوچستان میشود.

در این نشست اعلام شد در اخبار تولیدی هر دو استان به هویت فرهنگی توجه و اهمیت بیشتری داده شده است.

رئیس خانه مطبوعات استان آذربایجان غربی و عضو دائمی اقوام و ادیان این استان گفت: از جمله افتخارات استان آذربایجان غربی در تاریخ ایران این است که این استان دارنده اولین نشریه محلی در کشور مربوط به اقلیت مسیحی ساکن در این استان در فاصه زمانی 1230تا 1320 شمسی بوده است.

رسانه ها نقش مهمی در انسجام اجتماعی دارند

یوسف پیربوداقی با بیان اینکه رسانه ها نقش اساسی، کلیدی و مهمی در همگرایی منافع ملی و انسجام اجتماعی ونیز وحدت ملی دارند خاطرنشان کرد: از 18 نشریه فعال 5 نشریه به جماعت مسیحیان و آشوریان، 3 نشریه کرد زبان و 11 نشریه ترک نشین مربوط می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی به سرزمین رنگین کمان  اقوام و ادیان معروف است، اضافه کرد: نظام برای اقوام ظرفیت ها و قوانینی تعریف کرده است، هویت و پتانسیل و زبان و همچنین گویش تمام اقوام در قانون اساسی کشور به رسمیت شناخته شده است.

به گفته رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی اگرچه قانونا هویت های ایرانی به رسمیت شناخته شده است ولی اکنون شاهدیم که با گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی تاکنون دو واحد درس زبان ترکی و یا درس کردی در سنندج تصویب نشده است لذا در این راستا نقش رسانه ها بسیار مهم بوده تا همگرایی اقوام شکل بگیرد.

تمام اقوام ایران جغرافیای مشترک دارند

عضو دائمی اقوام و ادیان استان آذربایجان غربی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایلی که سبب می شود تا اقوام ایرانی اتحاد و همگرایی داشته باشند این است که تمام اقوام ایران جغرافیای مشترک دارند.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی تصریح کرد: متاسفانه توسعه متوازن در استان های کشور وجود ندارد، در واقع توسعه متوازن یعنی توسعه مرکز گریز، یعنی اینکه  باید امکانات لازم در شهرستان ها وجود داشته باشد لذا عدم توزیع امکانات در شهرستان ها سبب میشود واگرایی در بین اقوام به وجود آید.

پیربوداقی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که دشمن نیز ازاین نوع بی عدالتی ها استفاده کرده و علیه ما توطئه می کند.

این مسئول تاکید کرد: یکی دیگر از مطالب مهم منتشر شده در نشریات آذربایجان غربی ، تاکید بر احیای دریاچه ارومیه است.

غلامحسین جهان طبغ مشاور استاندار سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه این استان یک استان قومی و مذهبی است، بیان داشت: به سیستان بهشت باستان شناسان و به بلوچستان بهشت اندیشه ها می گویند.

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه نقش مطبوعات در این استان این است که " واو" بین سیستان و بلوچستان را تبدیل به "واو" بدل کنند. در این میان نشریات محلی یا پیشگام در منافع ملی هستند یا پیشگام بر مطالبات قومی و جریانات مربوط به خوشان هستند؛ ما زمانی موفق خواهیم بود که بر اساس تحلیل گفتمان این نشریه را بررسی کنیم.

سپس نشست بررسی مشکلات دریاچه ارومیه با حضور نمایندگان مجلس آذربایجان‌غربی در تالار شماره شش برگزار شد.

با احداث میان‌گذر گردش آب به هم خورده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: احداث میان‌گذر دریاچه یک کار غیر طبیعی بود چرا که با این اقدام گردش آب اکوسیستم دریاچه ارومیه به هم خورده است.

هادی بهادری درباره بررسی مشکلات احیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه یک اکوسیستم حساس با عمق کم و وسعت بالاست.

وی با اشاره به این که احداث میانگذر دریاچه یک کار غیر طبیعی بود افزود: با این اقدام گردش آب اکوسیستم دریاچه ارومیه به هم خورده است.

این نماینده مجلس با بیان این که زمین های کشاورزی ۳۰ برابر افزایش یافته اظهار کرد: اعتقادی در بین مردم برای احیای دریاچه وجود نداشت و همچنین اعتقاد داشتند که دریاچه را خداوند خشک کرده و خداوند نیز احیا خواهد کرد.

تدبیر عقلانیت در بحث دریاچه ارومیه کمتر دیده شده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تدبیر عقلانیت در بحث دریاچه ارومیه کمتر دیده شده است؛ بیش از ۷۰ درصد دریاچه به دلیل عوامل انسانی بوده و این دریاچه برای احیا شدن به 14 میلیارد مترمکعب  آب نیاز دارد.

وی با تاکید به اینکه باید ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه تغییر کند چون در غیر این صورت در عمل و اجرا موفق نمی‌شود، تاکید کرد: دریاچه ارومیه یک اکوسیستم بسیار حساس بوده و عمر متوسط آن در زمان حیات، در عمق 6 متر بود بنابراین دریاچه ارومیه همانند دریاچه وان ترکیه دارای عمق 350 متری و عمیق نیست.

وی با اشاره به اینکه حجم آب دریاچه ارومیه در زمان حیات آن 20 تا 25 میلیارد متر مکعب بوده است تصریح کرد: این در حالی است که دریاچه وان ترکیه دارای 700 میلیارد متر مکعب آب بوده و حجم آن 35 برابر دریاچه ارومیه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه نسبت به اتفاقاتی که پیرامون آن رخ داده، واکنش سریعی نشان می‌دهد افزود: در 30 تا 40 سال گذشته اتفاقات بسیاری برای دریاچه ارومیه رخ داد که یکی از تصمیمات نسنجیده در این رابطه، احداث میان‌گذر دریاچه ارومیه و خاکریزی در آن بود که کل الکوسیستم آن را به هم زد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن در سال‌های گذشته از 12 رودخانه اصلی که آب به سمت دریاچه هدایت می‌شد، بر روی 9 رودخانه عملیات احداث سدهای بزرگ انجام شده و بنابراین از ورود دو میلیارد متر مکعب حقابه به آن جلوگیری شده است.

بهادری گفت: بنابراین عواملی همچون احداث میانگذر بر روی دریاچه ارومیه بدون مطالعه،سدسازی‌های بسیار زیاد، انتقال‌های آب از زرینه‌رود به تبریز، افزایش رشد جمعیت و مصرف آب و افزایش سه برابری زمین‌های کشاورزی سبب خشکی دریاچه ارومیه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته باورها بر این محور بود که دریاچه ارومیه بنا بر خواست خداوند خشک شده است تصریح کرد: بنابراین اعتقادی به مسئله احیا وجود نداشت و از سوی دیگر در سالیان گذشته حاکمیت تدبیر و عقلانیت در بحث دریاچه ارومیه کمتر دیده شده است.

آب‌های زیرزمینی با دریاچه ارومیه ارتباط کمی دارند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آب‌های زیرزمینی با دریاچه ارومیه ارتباط کمی دارند افزود: بنابراین نیازی به احیای آبخوان‌ها به منظور احیای دریاچه ارومیه نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه تغییر کند اظهار کرد: چون در غیر این صورت در عمل و اجرا موفق نمی‌شود و در این رابطه ستاد احیای دریاچه ارومیه در ابتدا با توجه به شرایط آن زمان، شکلی به خود گرفت اما امروز باید شکل جدیدی به خود گرفته و به ستاد اجرایی منطقه ای مقتدر تبدیل شود.

بهادری با ابراز تاسف از اینکه 300 هزار تن سیب در استان بر زمین ریخته و تلف شد بیان کرد: برای تولید این میزان سیب، 150میلیون متر مکعب آب نیاز است بنابراین تا زمانی که به مصرف آب توجهی وجود نداشته باشد نمی‌توان امید به احیای دریاچه ارومیه داشت.

دولت ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه را تغییر دهد

وی با تاکید بر اینکه دولت باید ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه را از ستاد راهبردی به ستاد اجرایی تبدیل کند تصریح کرد: در این رابطه باید شهر به شهر و روستا به روستا به این موضوع توجه داشته و از سوی دیگر موضوع تامین منابع مالی نیز بسیار مهم بوده و بی‌شک با این شکل تخصیص اعتبارات دولتی، مشکل دریاچه ارومیه حل نمی‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون تنها راه تامین بودجه احیای دریاچه ارومیه، صندوق توسعه ملی بوده و نمی‌توان امیدوار بود که با بودجه بحران و بودجه‌های جاری و سالانه دولتی، دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی خارج شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی مدیران برخورد سیاسی با دریاچه ارومیه دارند گفت: بنابراین تا زمانی که به مسئله احیای دریاچه ارومیه به شکل پوپولیستی تگریسه شود، احیایی صورت نمی‌گیرد.

احیای دریاچه ارومیه با تخصیص بودجه محدود امکان‌پذیر نیست

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال گذشته در مجموع تنها 300 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت که با این بودجه محدود نمی‌توان به احیای آن امیدوار شد.

جلال محمودزاده اظهار کرد: هم اکنون شاهد تغییرات اقلیمی شدید در کل دنیا بوده و مقدار بارندگی در سطح استان نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در دنیا بحث باروری ابرها و فناوری جدید آن در بیشتر کشورها رونق یافته و به همین دلیل از جمله مشکلات کنونی می‌توان به مهار ابرها در برخی کشورها و کمبود بارندگی اشاره کرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر مهار آبهای مرزی نیز در بحث دریاچه ارومیه وجود داشته چون کشور همسایه بدون توجه به قوانین بین‌المللی در حال مهار آب‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه دخالت انسانی در بحث دریاچه ارومیه بر کسی پوشیده نیست بیان کرد: برای مثال نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ مورد سدسازی در سال‌های گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام و از ورود آب به آن جلوگیری شده است.

محمودزاده افزود: بنابراین با وجود اینکه آبهای ورودی به دریاچه ارومیه مهار شده اما استفاده بهینه نیز از آن انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: این در حالی است که تنها ۱۰ درصد آن در بخش شرب و صنعت به مصرف می‌رسد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بی‌شک اگر آب کشاورزی به شکل بهینه مصرف و استفاده شود، سبب صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته وقتی سدی احداث می‌شد، توجهی به پایاب آن نشده و در نتیجه پایاب تعدادی بسیاری از سدهای کشور به روش سنتی انجام شده است و بنابراین با وضعیت کمبود شدید آب، 70 درصد آب کشاورزی هدر رفته و تنها 30 درصد از آن استفاده بهینه می‌شد.

محمودزاده با ابراز تاسف از اینکه دشت 12 هزار هکتاری مهاباد به صورت سنتی آبیاری می‌شود گفت: بنابراین دخالت انسان در مسئله خشکی دریاچه ارومیه بر کسی پوشیده نیست چون در گذشته علاوه بر مصرف بی‌رویه آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کشاورزی و باغات گسترش یافته و همه ساله وضعیت بدتر شده است.

همه مسئولان و مردم دغدغه احیای دریاچه ارومیه را دارند

وی با تاکید بر اینکه تمامی مردم، مسئولان، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه احیای دریاچه ارومیه را دارند اظهار داشت: بنابراین نباید به سبب احیای دریاچه ارومیه زندگی و تولید را تعطیل و روستاها را تخلیه کرد بلکه باید علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی، مانع از تخلیه روستاها شد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از تخصیص ناچیز اعتبارات احیای دریاچه ارومیه گفت: برای مثال در سال گذشته در مجموع تنها 300 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت که با این بودجه محدود نمی‌توان به احیای آن امیدوار شد.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته برای حل بحران دریاچه ارومیه طرح نکاشت را مطرح کردند در حالی که این طرح زمانی قابل اجرا است که برای کشاورزان منطقه شغل جایگزین ایجاد شود.

محمودزاده با بیان اینکه هم اکنون در روستاهای استان مشکل بیکاری وجود داشته اما به بهانه احیای دریاچه ارومیه در چهار سال گذشته حتی یک لیتر مجوز آب صنعتی در استان داده نشده است افزود: بنابراین در این صورت صنعت و شغلی باقی نخواهد ماند و نمی‌توان سررریز بیکاری در روستاها به بخش صنعت وارد شود.

وی با بیان اینکه با ایجاد انگیزه، کارآفرینی و آموزش به ویژه آموزش زنان روستایی می‌توان به احیای دریاچه ارومیه امیدوار شد اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه در این موضوع هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون آبیاری بارانی در کل دنیا منسوخ شده است گفت: چون در این صورت بخار شدن آب سبب هدررفت آن شده است.

وی با ابراز خرسندی از روند رو به رشد انتقال آب از مرز تمرچین پیرانشهر به دریاچه ارومیه تصریح کرد: در این رابطه از صندوق توسعه ملی تزریق اعتبار می‌شود.

محمودزاده بیان کرد: بی‌شک نباید تنها تمرکز به صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی شود بلکه باید در بخش صنعت نیز از آب استفاده بهینه کرد.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.

انتهای پیام/


دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا